„Auto-biznis je skostnatelý“

Redakcia, 17.10.2007
Šéf Fiatu Sergio Marchionne o ozdravení automobilovej divízie, význame Fiatu 500 a budúcnosti koncernových značiek Alfa Romeo a Lancia.

Sergio Marchionne, 54, šéfuje koncernu Fiat tri roky, okrem toho vedie automobilovú divíziu Fiat a je prezidentom európskeho združenia výrobcov automobilov ACEA. Marchionne sa narodil v Taliansku. Ako štrnásťročný sa vysťahoval s rodinou do Kanady. V Toronte študoval filozofiu a hospodárske vedy, potom ešte právo. Pred svojím vstupom do Fiatu riadil švajčiarsku certifikačnú firmu SGS. Marchionne nastolil v Turíne radikálny obnovovací kurz, ktorý bol medzičasom korunovaný úspechom. Po dlhoročných stratách dosiahol koncern v minulom roku zisk jednu miliardu eúr. Automobilová divízia zarobila 291 miliónov eúr.

Aká zlá bola z dnešného pohľadu situácia vo Fiate, keď ste uprostred roku 2004 prebrali riaditeľské kreslo?

Marchionne: Dosť zlá. Bola to najťažšia situácia priemyselného podniku, s akou som sa kedy musel vysporiadať. Organizácia úplne stratila svoje smerovanie – nielen pri výrobkoch, ale aj pri samotnej značke. Ľudia jednoducho už viac nemali radi produkty Fiatu.

Koľko peňazí denne strácal Fiat v tom čase?

Marchionne: Vo výrobe automobilov to bolo takých štyri až päť miliónov eúr každý deň. Vrátane víkendov. Verte mi, bol to otrasný pocit pre každého, prísť každé ráno do firmy s vedomím, že do večera toho istého dňa budú štyri milióny fuč.

Dnes prídete každé ráno do kancelárie a viete, že do večera firma zarobí peniaze. Je to dobrý pocit?

Marchionne: Sú to skoro dva milióny, ktoré každý deň získame. A to je skutočne dobrý pocit.

Čo teda prinieslo túto zmenu?

Marchionne: Rozhodujúce bolo, že sme dosadili nových vedúcich pracovníkov na dôležité miesta. Fiat, Alfa, Lancia, celý vývoj a výroba, všade v riaditeľských kreslách sedia noví, dobrí manažéri.

Čo je vašou osobnou výhodou?

Marchionne: Mojou prednosťou je, že som prišiel do tejto brandže zvonku, teda nie som expert. Hneď som nadobudol pocit, že automobilový priemysel ako taký je skostnatelý, potrebuje nové nápady. Občas musí človek pristupovať k veciam úplne inak, aby dosiahol úspech.

Ako pri novom Fiate Bravo?

Marchionne: Presne tak. Vývoj Brava je prvotriednym príkladom nového myslenia. Uskutočnili sme ho takmer úplne na počítačoch a potrebovali sme na to len 18 mesiacov. Popri tom sme sa neuveriteľne veľa naučili pre budúcnosť, z toho budeme neskôr ešte profitovať.

Čo je vaším ďalším míľnikom?

Marchionne: Jednoznačne Fiat 500, ktorý sme predstavili 4. júla. Nejde pri ňom len o prvotriedny marketing. Bude tiež demonštrovať aj naše kvalitatívne nároky, ktoré sa stále viac orientujú podľa Toyoty. Každý nový model od nás musí byť lepší ako jeho predchodca. Pri päťstovke najviac vidno, čo má značka Fiat reprezentovať. Práve ona znamená nový začiatok značky Fiat. Jeden príklad: všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro-5.

Máte vo všeobecnom pláne viac presadzovať tému ochrany životného prostredia v spojitosti so značkou Fiat?

Marchionne: Sú tu iné automobilové firmy, ktoré dobre zvládajú vytvárať svoj zelený imidž, aj keď ho nemajú úplne podložený faktami. Pri Fiate máme inú východziu pozíciu, téma ohľaduplnosti k životnému prostrediu sa u nás rieši viac do hĺbky. Zvlášť pri značke Fiat. Jasne sme definovali, že na tomto poli bude Fiat patriť k špičke. Všetko, čo budeme oddnes až do roku 2012 presadzovať, hlavne pri pohonných jednotkách, jasne mieri týmto smerom.

Máte výhodu, že ponúkate predovšetkým malé autá...

Marchionne: Prirodzene to v tomto segmente máme jednoduchšie ako ostatní.

Nehnevá vás, že práve na autá sú kladené najvyššie požiadavky?

Marchionne: Hnevať je asi zlé slovo. Môžem povedať len toľko, že automobilový priemysel urobil veľmi veľa pre blahobyt v Európe a tiež pre konkurencieschopnosť tohto kontinentu. Na to nesmieme zabúdať. Môžeme vyvážať európske autá do Ameriky, pretože naša technológia je žiadaná.

Kedy budete znova vyvážať Alfa Romeo do USA?

Marchionne: V roku 2009. Budú to Spider, Brera a nástupca modelu 166.

Aké predajné čísla tam plánujete?

Marchionne: V roku 2010 by sme mali byť schopní predať 20 000 áut. Dôležité je, že znova ideme na tento trh, aj keď nás to v prvých rokoch bude stáť veľa peňazí. Najprv musíme investovať do značky. Ale naším cieľom je o niekoľko rokov predávať v USA rovnaké množstvo vozidiel Alfa Romeo ako tam teraz predáva BMW. Teda okolo 100 000 kusov.

Aké sú súčasné straty Alfy a Lancie?

Marchionne: V súčasnosti musí obe podporovať Fiat. Ale pri výrobe 300 000 kusov budú ziskové. V roku 2010 budú tieto dve značky zarábať.

Koľko áut chce koncern Fiat vyrábať do roku 2010?

Marchionne: Bude to 2,9 milióna áut. Dnes vyrábame 2,2 milióna.

Ako dlho chcete riadiť okrem koncernu Fiat aj automobilovú divíziu Fiat?

Marchionne: To závisí len od toho, kedy náš obchod s autami bude bežať tak, ako si to ja predstavujem. Pôvodne som v automobilovom priemysle nepracoval. Preto sa často pýtam: „Prečo to robíme takto a nie inak?“ Keď odpoveď znie: „Pretože sme to vždy tak robili,“ tak potom som si úplne istý, že na tomto mieste máme problém.