Dobré vyhliadky

Redakcia, 17.10.2007
Porsche Slovakia je najstaršou importérskou spoločnosťou na Slovensku. Od jej vzniku v roku 1994 ju viedol Johann Beranek, ktorý nedávno odišiel do zaslúženého dôchodku. Žezlo po ňom prevzal Franz Frühwirth.

Franz Josef Frühwirth sa narodil v roku 1952. Vyštudoval obchod, bilančné účtovníctvo a daňové poradenstvo. Od roku 1969 do roku 1976 pracoval v kancelárii Dr. Spitz, špecializovanej na daňové poradenstvo. Od roku 1977 pôsobil na rôznych funkciách v spoločnosti Porsche Holding Salzburg, ako finančný riaditeľ, prevádzkový riaditeľ a riaditeľ predajného zastúpenia VW, Audi a Škoda vo Viedni. Od roku 1997 do konca roka 2006 budoval na pozícii generálneho riaditeľa importérsku organizáciu Porsche Romania, dovozcu značiek Volkswagen, Audi, Škoda, Seat a Porsche. Od 1. januára 2007 je generálnym riaditeľom importérskej spoločnosti Porsche Slovakia. Je ženatý, má štyroch synov, k jeho záľubám patria cyklistika, nordic walking , beh na lyžiach, cestovanie a poľovanie.

S bývalým riaditeľom vás okrem firmy spája aj podobný osud. Rovnako ako on ste založili importérstvo a viedli ste ho dlhé roky...

Frühwirth: Áno, bolo to v Rumunsku, kde som pred desiatimi rokmi začínal doslova na zelenej lúke. Od nuly. V prvom roku sme importovali len 2000 áut, a to od všetkých značiek nášho koncernu, teda Volkswagen, Audi, Škodu aj Seat. V roku 2006 to už bolo 44 000 vozidiel. Najmä v posledných troch rokoch predaj prudko narástol.

S akými očakávaniami ste prišli na Slovensko?

Frühwirth: Automobilový trh na Slovensku je väčšmi rozvinutý. Slovensko je na tom aj celkovo hospodársky lepšie. Pozitívnym hospodárskym vývojom sa dostalo do Európskej únie ešte s prvou skupinou. Rumunsku sa podarilo vstúpiť do EÚ až teraz. Hospodárske ukazovatele Slovenska ma napĺňajú optimizmom aj pre predaj automobilov, pretože stupeň motorizácie, a v tom je možnosť porovnania s Rumunskom, je tu okolo 220-230 automobilov na tisíc obyvateľov, v Rumunsku okolo 150.

Opätovne ma privádzate k porovnávaniu Rumunska a Slovenska...

Frühwirth: Rumunsko je mojou históriou... Rozdiel je aj v počte obyvateľov. Rumunsko má 22 miliónov obyvateľov, Slovensko päť a pol. Rozdielna je infraštruktúra, najmä cesty. Tu má Slovensko jasný náskok. V Rumunsku je 200-250 km autostrád, ináč tam nič nie je. Veľké mestá nemajú obchvaty. Keď sa pozriem na Slovensko, prinajmenšom od Bratislavy po stredné Slovensko, je situácia úplne iná. Slovensko je vybudované.

Navštívili ste predajné miesta svojich partnerov na Slovensku. Možno porovnať úroveň služieb?

Frühwirth: Po zrušení blokovej výnimky sme v Rumunsku mali možnosť selektívneho výberu predajcov. Mohli sme si teda vybrať dobrých, výkonných partnerov a pritom sme mohli vývoj predajnej siete zladiť s vývojom trhu. Vznikli moderné servisy a predajne vo všetkých väčších aglomeráciách. Na Slovensku selektívny prístup pre Volkswagen Group nie je možný, čo viedlo k rozšíreniu predajnej a servisnej siete, no nie nevyhnutne k posilneniu. Objavili sa aj slabé miesta vo financovaní.

Pripomeňme čitateľom vplyv zrušenia blokovej výnimky...

Frühwirth: Slovensko a Česko boli jedinými krajinami v Európe, kde sa vďaka vysokému podielu značiek Vokswagen Group na trhu musel predaj aj servis úplne uvoľniť. No nie je to vždy výhoda pre hospodársku súťaž. Predajca, ktorý má príliš malý počet zákazníkov, sa nemôže riadne vyvíjať. Musí investovať ako všetci ostatní, do vybavenia, pracovných podmienok, potrebuje vyškolený personál, ale svojím výkonom si na to nezarobí. Tento problém povedie k finančnej selekcii.

Porovnali sme krajiny, teraz sa pozrime, v akom stave ste našli vaše nové pôsobisko.

Frühwirth: Skupina Volkswagen je aj vďaka značke Škoda zastúpená na Slovensku veľmi silno. V Rumunsku má takúto silnú pozíciu Dacia. Takmer všetci, ktorí na Slovensku predávajú vozidlá Volkswagen a Audi, mali v minulosti do činenia so Škodou. Preto je aj štruktúra predajnej siete úplne iná. V Rumunsku je predaj jednotlivých značiek koncernu oddelený nielen fyzicky, ale aj vlastnícky. Ak si spočítame značky VW Group aj so Škodou, tak sme na Slovensku ako skupina silnejší, takmer dvakrát silnejší.

A čo váš import?

Frühwirth: My predávame hlavne značky Volkswagen a Audi, spolu máme na trhu podiel desať percent. Za prvé štyri mesiace sme narástli o 6 až 7 %.

Aké máte predajné plány na tento rok?

Frühwirth: Porsche Slovakia predalo vlani okolo 8000 áut. Chceli by sme sa naďalej pohybovať na úrovni trhu, čiže keď trh porastie o 5-6 %, chceme o toľko rásť aj my.

Čiže neočakávate, že by ste rástli rýchlejšie než trh?

Frühwirth: To je náročné. Tam, kde má trh potenciál, nám momentálne chýbajú novinky. Audi má bohatú modelovú paletu, ale v segmente luxusných vozidiel nejde o veľké čísla. S novými modelmi ide biznis najlepšie, lebo sú na trhu žiadané. Volkswagen má ešte v zálohe nový model Golf Variant, ktorý príde na trh koncom augusta, koncom roka uvedieme na slovenský trh nový VW Tiguan.

V čom vidíte prípadné rezervy?

Frühwirth: Ako som už spomínal, potenciál vidím vo vývoji motorizácie, ktorá tu je ešte vždy nízka. Ďalšie, strednodobé rezervy, sú v zaujímavých nových modeloch. A taktiež v servisných službách.

Na Slovensku sa popri nových autách prudko rozvíja aj obchod s jazdenými autami, ktoré tvoria polovicu nových registrácií...

Frühwirth: Naša politika je tu jasná. Jazdené autá možno predávať len tak, že sa zabezpečí kvalita. Preto na predaj jazdených vozidiel máme značku Weltauto, ktorú by sme chceli rozšíriť. Náš zákazník dostane záruku, navyše do siedmich dní môže auto vrátiť.

Pokiaľ ide o ponuku Weltauto, sú to jazdené autá zo Slovenska alebo je tam dovoz zo zahraničia?

Frühwirth: Autá pochádzajú hlavne zo slovenského trhu: firemné vozidlá, skončené lízingy. Poznáme pôvod auta a vieme klientovi garantovať, že nekupuje kradnuté vozidlo.

Ako ste spokojní s predajnou sieťou?

Frühwirth: Po celom Slovensku sme dobre zastúpení, najmä so značkou Volkswagen. Audi sa začalo rozširovať neskôr, preto ho mienime dobudovať. V Bratislave pri Zlatých pieskoch staviame osobitné predajne pre značky Audi a Porsche. Bude tam aj značka Weltauto. Predpokladám, že v prvom štvrťroku 2008 nové priestory otvoríme. Nové predajné centrum Audi plánujeme aj na západe mesta, v Lamači. Malo by byť hotové v druhom polroku 2008.

Aké výsledky ste zatiaľ dosiahli v predaji?

Frühwirth: V zásade plníme plán. Pri Volkswagene trochu zaostávame, ale to je zapríčinené meškaním dodávok pre veľkých odberateľov. Do leta to dobehneme. Pri Audi a úžitkových vozidlách Volkswagen ideme podľa plánu.

Špecifikom Slovenska je výroba automobilov. Sú tu traja silní výrobcovia. Ako hodnotíte potenciál vplyvu týchto výrobcov na automobilový trh a na celkové hospodárstvo Slovenska?

Frühwirth: Najprv by som chcel vyjadriť radosť z týchto investícií. Nezostane len pri automobilkách. S nimi sa ťahá silný dodávateľský priemysel. Z hľadiska národného hospodárstva je to vítané. My z toho budeme profitovať tiež. Nezamestnanosť bude klesať, kúpna sila rásť a ľudia si ľahšie kúpia automobil pre zlepšenie vlastnej mobility. Jedným z týchto výrobcov je Volkswagen, čo určite pomáha imidžu a predaju vozidiel nášho koncernu.