Dôležitá je flexibilita

Redakcia, 09.04.2008
Pestrá ponuka modelov, očakávanie dôležitých noviniek, pozícia na výslní trhového rebríčka.... O uplynulom období a vyhliadkach na tento rok nám porozprával generálny riaditeľ spoločnosti Citroën Slovakia Philippe Vincent.

Philippe Vincent je pôvodom Belgičan. Svoju kariéru v službách značky Citroën začal v domácom prostredí, kde sa vypracoval do pozície obchodného a marketingového riaditeľa. Pre Citroën pracoval vo viacerých krajinách: v Nórsku, Holandsku, bohaté skúsenosti má v štátoch strednej a východnej Európy. Po pôsobení v Bosne a Hercegovine, Chorvátsku, Slovinsku a Českej republike sa v roku 2004 stal generálnym riaditeľom spoločnosti Citroën Slovakia.

Na Slovensko ste prišli krátko predtým, ako Citroën ukončil rok 2004 na šiestom mieste v rebríčku predaja značiek. Vlani už to bolo tretie miesto. Ktoré boli hlavné faktory tohto pozitívneho posunu?

Vincent: V prvom rade sme rozšírili ponuku značky o viaceré nové modely. Napríklad v segmente B, najpredávanejšom na Slovensku, ich máme dnes až tri. Veľmi dôležitým bolo napríklad aj uvedenie modelu C4 Picasso, ani nie tak z hľadiska predajných objemov, ale skôr pre vylepšenie imidžu značky. Druhým významným faktorom bolo zlepšenie spolupráce s predajcami. Okrem toho sme sa snažili využiť priaznivý vývoj kurzu koruny v prospech zákazníkov v podobe atraktívnych cien našich modelov.

Vlani ste zaznamenali až 28-percentný nárast oproti predošlému roku a skončili ste v rebríčku iba tesne za druhým miestom. Znamená to pre vás úplnú spokojnosť, alebo ostali ešte nejaké nesplnené želania?

Vincent: Nielen pre nás ako importéra, ale aj pre predajcov bol rok 2007 úspešný. Väčšine z nich sa podarilo zlepšiť objem predaja aj ekonomický výsledok. Trochu nám chýbali v predajoch verzie N1 modelov C-Crosser a niektorých modelov C4 Picasso.

Aké sú vaše očakávania z hľadiska pozície na trhu a objemu predaných vozidiel na rok 2008?

Vincent: Každý rok sa snažíme zvýšiť naše predaje, nie však len v snahe o postup na rebríčku, ale aj preto, aby sme zachytili rast slovenského trhu. Myslím, že na trhu v tejto krajine ešte stále máme potenciál rastu. Pre tento rok sme optimistickí, pretože uvádzame viaceré nové modely a dúfame, že zákazníci na ne zareagujú pozitívne.

V tomto roku príde na Slovensko nový Citroën C5, veľmi výrazne odlišný od predošlej generácie. Čo si od neho sľubujete?

Vincent: Uvedomujem si, že s aktuálnym C5 nie sme v ideálnej pozícii, z rôznych dôvodov, zväčša však pre reakcie na dizajn vozidla. Na kvalitu sme sťažnosti nezaznamenali, vzhľad auta však na Slovensku nezabral, aj keď po facelifte isté mierne zlepšenie nastalo. Dizajn nového modelu je veľmi zaujímavý a prvé reakcie v zahraničí sú veľmi pozitívne. Verím, že sa nám podarí pripraviť pre nové C5 aj dobré ceny. A určite pomôže aj širšia technická ponuka: zákazníci Citroënu síce majú radi hydropneumatický podvozok, možnosť výberu aj klasického podvozka by však mohla prilákať nových záujemcov, aj z okruhu flotilových klientov.

Máte nejakú konkrétnu predstavu ako by nové C5 mohlo pomôcť zlepšiť predajné čísla?

Vincent: Áno, máme istý cieľ. V tomto roku však bude do veľkej miery závisieť od toho, koľko vozidiel a v akom čase sa podarí získať od výrobcu pre slovenských zákazníkov – tento údaj ešte nemáme potvrdený.

Je už stanovený konkrétny dátum uvedenia novej cé päťky na slovenský trh?

Vincent: Presne určený termín ešte nemáme, bude to však iba pár týždňov po uvedení vo veľkých krajinách ako sú Francúzsko, alebo Nemecko. Nové C5 určite budeme mať v expozícii v apríli na bratislavskom autosalóne.

Citroën je na Slovensku tradične úspešný svojimi úžitkovými modelmi. Myslíte si, že sa presadí aj nové Nemo, prichádzajúce do najmenšieho úžitkového segmentu, ktorý predsa len u nás až taký populárny nie je?

Vincent: Úprimne, nemyslím si, že sa Nemo presadí vysokými predajmi. Je to však sympatické auto a mohlo by sa stať populárnym z hľadiska imidžu. A aj preto, lebo pri jeho malých rozmeroch sa s ním bude určite príjemne jazdiť a parkovať napríklad v Bratislave, čo by mohlo zaujať živnostníkov, či malé firmy. Zabodovať by mohla aj jeho nízka spotreba.

Ktoré verzie modelu Nemo sa budú dovážať na Slovensko?

Vincent: Úžitková verzia bude uvedená na trh vo februári, najneskôr v marci, a takisto ju budete môcť vidieť na autosalóne v Bratislave. Istá ešte nie je dostupnosť viacsedadlovej verzie s homologáciou N1, keďže slovenská legislatívna sa v tomto smere dosť zmenila.

Posuňme sa v segmente ľahkých úžitkových vozidiel a ich osobných verzií o triedu vyššie: očakávame nové Berlingo, ani to predošlé sa však po jeho príchode neprestane predávať...

Vincent: Áno, presne tak. Budú sa predávať paralelne, bez konkrétne plánovaného termínu ukončenia predaja pôvodného Berlinga, a to nielen na Slovensku, ale aj v Európe. Všetko závisí od záujmu trhu. My budeme pôvodné Berlingo predávať s dôrazom na najlepšiu možnú cenu, to nové bude modernejšie, trochu väčšie, a teda samozrejme aj o niečo drahšie.

Vaším ťažiskovým modelom je C3, ktoré sa stabilne drží v prvej desiatke najpredávanejších áut na Slovensku. Konkurencia však nespí. Čo robíte pre to, aby si cé trojka svoju pozíciu obhájila?

Vincent: Z môjho pohľadu je úloha jasná: ponúknuť zákazníkom úspešného modelu vždy tú najlepšiu možnú ponuku na danom trhu. Nestačí mať najnižšiu možnú základnú cenu, pretože tá zákazníkov síce priláka do showroomu, v konečnom dôsledku si však kúpia lepšie vybavenú verziu, za cenu, ktorá je s ohľadom na obsažnosť výbavy atraktívna.

Na Slovensku si zákazníci už stabilne navykli u predajcov na politiku akciových modelov a zliav. Citroën priniesol v tomto smere mimoriadne atraktívnu ponuku modelov za cenu menších modelových radov. Môžeme niečo podobné očakávať aj v tomto roku?

Vincent: Do veľkej miery to závisí od aktuálneho kurzu koruny. Kým sa vyvíja tak priaznivo ako doteraz, snažíme sa to samozrejme využiť v prospech zákazníkov. Až príde euro s prakticky stabilným kurzom, budeme mu musieť politiku prispôsobiť, pretože budeme mať menší manévrovací priestor.

Príchod eura na Slovensko sa reálne blíži. Pripravujete sa už teraz?

Vincent: Samozrejme. Musíme sa pripravovať, a to nielen v oblasti cien a predaja, ale napríklad aj v dodávkach náhradných dielov, či v účtovníctve. Ako medzinárodná spoločnosť máme v tomto smere istú výhodu, ako sa to ukázalo napríklad prednedávnom aj v Slovinsku.

Už ste naznačili, že za rast vašej značky na Slovensku v posledných rokoch vďačíte aj zlepšeniu spolupráce s predajcami. Ako je na tom vaša predajná sieť vo všeobecnosti?

Vincent: Po stránke kvantity zastúpení a rozloženia na území Slovenska som spokojný. Každý importér má v rámci celkovej snahy o zvyšovanie predaja svoju politiku. My sa snažíme našich predajcov motivovať k zlepšeniu kvality služieb zákazníkovi. Tí sú na kvalitu stále viac nároční, a tak je dôležité, aby ju reálne dostali, nestačí, ak má predajca svoj vlastný pocit uspokojenia. Spokojný musí byť zákazník.

Vo svojej kariére ste prešli viacerými krajinami, riadili ste mnohé zastúpenia aj v štátoch strednej a východnej Európy. Pomohla vám táto skúsenosť dostať sa rýchlejšie na koreň miestnym trhom?

Vincent: V každej krajine, kde som pôsobil, bolo nutné hľadať jej výhody, nevýhody a optimum. Vo všeobecnosti platí, že sa nemôžete správať ako kolonialista, ktorý sa snaží presadiť svoje spôsoby všade, kam príde. To skrátka nefunguje. Musíte byť čo najflexibilnejší, snažiť sa pochopiť miestnu mentalitu a prispôsobiť jej svoje zvyklosti.

Aký je v súvislosti so Citroënom na Slovensku váš osobný cieľ do najbližšej budúcnosti?

Vincent: Snažím sa byť realistom. Dúfam ale, že by sa nám mohlo podariť dostať sa na druhé miesto na tunajšom trhu. To by znamenalo, že snáď s výnimkou Španielska, kde sme na čele, by sa Slovensko stalo pre Citroën najlepším miestom v Európe.

Zhováral sa Ladislav Malák
Foto: PANER