Cesta hore

Redakcia, 12.10.2007
Značky Renault a Dacia čakajú aj na našom trhu rušné mesiace, plné očakávania rastu. Potvrdil nám to aj Ing. Richard Evanson, nový generálny riaditeľ spoločnosti Renault Slovensko, s.r.o.

Richard Evanson má 33 rokov, je pôvodom Slovák, žije však 15 rokov v Českej republike. Vyštudoval na VŠE v Prahe, a tiež na HEC v Jouy-en-Josas vo Francúszku. Pre Renault pracoval od roku 1996 ako produktový manažér Renault ČR. Od roku 2001 sa jeho kariéra presunula na Obchodné oddelenie Renault v Paríži, kde bol zodpovedný za Španielsko a Portugalsko. Od roku 2004 pracoval v spoločnosti Renault ČR ako marketingový riaditeľ. S Renaultom na Slovensku sa jeho pôsobenie spája od roku 2006, kde bol najprv obchodným riaditeľom, generálnym riaditeľom spoločnosti Renault Slovensko, s.r.o., sa stal v lete tohto roku.

Renault sa v uplynulých rokoch miestami dosť suverénne pohyboval aj v prvej päťke na našom trhu. Po prvom polroku 2007 ste boli na šiestom mieste. Ako vnímate túto pozíciu a na akú by ste sa chceli v dohľadnom čase dostať?

Evanson: Táto naša pozícia odzrkadľuje vývoj za posledné dva roky. V súčasnej dobe sme v najnižšom bode produktového cyklu. Verím, že nástup viacerých noviniek, dvoch ešte v tomto roku a približne desiatich v roku budúcom, nám pomôže zlepšiť naše poradie na rebríčku. Situácia zhruba spred piatich rokov, kedy sme sa pohybovali dokonca až na druhom mieste, však bola ešte v období, keď boli karty na trhu rozdané úplne inak. Medzi časom sa okrem iného prejavil aj príchod niektorých nových výrobcov na náš trh.

Významnou novinkou ešte v tomto roku bude tretia generácia Laguny. Kedy presne príde a čo všetko stihne na trhu podniknúť ešte v tomto roku?

Evanson: Nový model Laguna predstavíme slovenskému trhu na autosalóne v Nitre, v oboch karosárskych variantoch, teda ako päťdverový liftback aj kombi verziu Grandtour. Reálne sa v tomto roku začne predávať päťdverový variant. Kombi príde k zákazníkom v roku 2008 a zhruba v polovici budúceho roku sa pripojí aj atraktívna Laguna Coupé, teda karosársky variant, ktorý sme v tomto segmente nemali zastúpený. Verím, že v roku 2008 sa Laguna umiestni minimálne v rámci prvej päťky svojej triedy.

Čím podľa vás nová Laguna presvedčí zákazníkov a čím priláka nových, v porovnaní s odchádzajúcou generáciou modelu?

Evanson: Nová Laguna nadviaže na predošlú pokiaľ ide o technologické novinky, ako je napríklad kartový systém, či kontrola tlaku v pneumatikách, ale prinesie v tomto smere aj viaceré vylepšenia. Z hľadiska slovenskej klientely, a najmä flotilových zákazníkov, je dôležitá kvalita modelu. V rámci „Kontraktu 2009“ sa Renault zaviazal dostať Lagunu do prvej trojky v kvalite vo svojom segmente. O kvalite novej Laguny má vypovedať aj záruka predĺžená na tri roky, resp. 150 000 najazdených kilometrov.

Ešte v tomto roku by malo prísť aj nové Twingo. Aké sú konkrétne termíny a očakávania v jeho prípade?

Evanson: Nové Twingo prezentujeme takisto v Nitre, reálny predaj sa začne v novembri. Už od septembra sú však autá k dispozícii u predajcov, kde si ich potenciálni zákazníci budú môcť pozrieť. Je to model, ktorý sa na našom trhu nevyskytuje už od roku 2004 a práve preto si od neho sľubujeme, že pomôže zvýšiť naše celkové predaje a pozíciu medzi značkami.

V prvom polroku 2007 sa najlepšie predávala Thalia, slušne bodovalo aj Clio Storia, do nami hodnotenej prvej štyridsiatky sa ale nedostalo nové Clio. Čím je to podľa vás spôsobené a čo plánujete v tomto smere zmeniť?

Evanson: Táto pozícia nového modelu Clio ma až tak neprekvapuje. Modelom Clio Storia sme chceli zachovať ponuku pre klientov, orientovaných na nižšie cenové hladiny, ktorých je v segmente malých áut na Slovensku až zhruba 80 percent, čo sa nám aj výrazne darí. Nové Clio sa orientuje na podstatne menšiu skupinu zákazníkov, ktorá si aj v tomto segmente chce dopriať kvalitu a luxus. Práve pre nich sme pripravili limitované série s bohatou výbavou, ako je napríklad Clio Rip Curl. Od jesene tohto roku uvádzame Clio Aneta, pripravené v spolupráci s populárnou Anetou Langerovou a jej koncertným turné. Okrem iného bude vybavené špičkovou audiosústavou.

Dokedy bude pokračovať paralelný predaj druhej a tretej generácie modelu Clio?

Evanson: Pôvodný plán paralelného predaja bol iba na obmedzené obdobie, úspech modelu Clio Storia nás však presvedčil, aby sme ho ponechali v predaji dlhšie a momentálne nie je stanovený koniec jeho výroby.

Je paralelný predaj plánovaný aj pre dve generácie modelu Renault Laguna?

Evanson: Aktuálna Laguna sa prestala vyrábať už pred prázdninami, pričom toto obdobie sa využilo na komplexnú prestavbu produkčných liniek a ich prípravu na novú Lagunu, ktorá sa už vyrába.

Ktoré ďalšie novinky konca tohto roku a budúceho roku ešte môžeme očakávať, okrem už spomenutých?

Evanson: Ešte v tomto roku v Nitre predvedieme aj nové Clio v kombi verzii Grandtour, ktorá sa začne predávať začiatkom budúceho roka. V roku 2008 uvedieme aj nový predĺžený Modus s vyššou úžitkovou hodnotou, najmä väčším batožinovým priestorom, ktorý zožal v prípade pôvodnej verzie dosť kritiky. Na budúci rok príde tiež nové Kangoo a k zákazníkom sa v sériovej podobe prepracuje nové SUV, avizované konceptom Koleos. O viacerých premiérach ešte v tejto chvíli nemôžem hovoriť, aj spolu s tým, čo prinesie značka Dacia, však máme na budúci rok pripravených až 10 modelových noviniek.

Z vymenovaných noviniek bude tradičnú slovenskú rodinu isto veľmi zaujímať Clio Grandtour. Akú mu veštíte budúcnosť na našom trhu? Presadí sa výraznejšie než hatchback?

Evanson: V to pevne dúfam. Už prvé internetové diskusie na základe prvých zverejnených obrázkov potvrdzujú veľký záujem a veľmi pozitívne prvé reakcie, dokonca aj v porovnaní s našimi relevantnými klientmi v tomto segmente.

Na síce stále náročnejšom, zatiaľ však ešte pomerne výrazne na ceny orientovanom slovenskom trhu by mala byť doslova rybou vo vode Dacia, ktorá je veľmi pozitívne hodnotená odbornými kruhmi za pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Čo bráni jej presvedčivejšiemu úspechu?

Evanson: Dacia, najmä model Logan MCV, sa v roku 2007 predáva tak, ako sa môže. V celoeurópskom meradle je obrovským úspechom a v tej súvislosti žiaľ nie sme momentálne schopní uspokojiť všetkých záujemcov. Kapacitný problém výroby by sa však mal vyriešiť už na jeseň tohto roka otvorením nových produkčných stredísk mimo Rumunska. A veríme, že sa vďaka tomu zlepšia aj predaje.

V akom stave sa momentálne nachádza sieť predajcov Renaultu a Dacie na Slovensku a ktorým smerom sa uberá jej vývoj?

Evanson: Po stránke geografického pokrytia sme až na malé výnimky spokojní, je relatívne homogénne po celom území. Naším zámerom je budovať sieť najmä po stránke zvyšovania kvality poskytovaných služieb našim zákazníkom.. Až 70 percent našich predajných miest nedávno investovalo do rozšírenia salónu značky Renault alebo Dacia, či do modernizácie servisu.

Spomínali ste aj flotilové predaje. Ako je na tom vaša spoločnosť v tomto smere?

Evanson: Flotilové predaje predstavujú viac než 50 percent slovenského trhu. My sa pohybujeme v súčasnosti približne na úrovni 40 percent, takže tu pociťujeme priestor na zlepšenie. Flotilové predaje sa orientujú najmä na vozidlá vyšších kategórií a veľa si preto sľubujeme od príchodu novej Laguny. Práve pre flotilových klientov tohto modelu pripravujeme v spolupráci s poprednou spoločnosťou operatívneho lízingu špeciálny produkt nazvaný Renault Business Finance.

Produkty financovania však nemáte pripravené len pre flotilových, ale aj pre individuálnych klientov....

Evanson: Samozrejme. Pod hlavičkou Renault leasing a Dacia leasing poskytujeme klasický finančný lízing klientom značiek Renault a Dacia. Pre zákazníkov máme napríklad pripravený finančne výhodný lízing s 0-percentným navýšením, alebo špecifický lízing Garancia+ spojený s predĺženou zárukou.