Prioritou číslo jeden zostáva diesel

Redakcia, 26.01.2008
Najvyšší šéf Audi, Rupert Stadler, nám porozprával o veľkom potenciáli hybridných modelov a dieselových motorov, rozobrali sme aj aktuálny trend znižovania emisií či ťažkosti s americkým trhom.

Rupert Stadler začal svoju kariéru v Audi v roku 1990. Po štyroch rokoch sa stal ako 44-ročný obchodným vedúcim Audi v Španielsku, o 3 roky neskôr vedúcim generálneho sekretariátu vtedajšieho šéfa predstavenstva VW Ferdinanda Piëcha. V roku 2003 sa Stadler vrátil k Audi do pozície člena finančného predstavenstva a od januára roku 2007 je predsedom predstavenstva.

Do roku 2015 plánujete predať asi 1,5 milióna automobilov. Viacerí trhoví experti považujú tento cieľ za prehnaný. Prekáža vám to?

Stadler: My máme svoje ciele pevne vytýčené a je veľmi dôležité, že si veríme. A to sa dá len v tom prípade, že sme schopní aj na súčasných trhoch ďalej rásť s aktuálnymi modelmi. Potenciál vidím najmä v novom A4. Okrem toho prídeme na trhy s ďalšími modelmi. Ako príklad môžem uviesť A3 kabriolet a kompaktné SUV Q5, ktoré predstavujú ďalšie rastové impulzy. A netreba zabúdať na nové trhy, ktoré už teraz vykazujú enormný rast: Rusko, Čína, ale aj Južná Kórea, Austrália a v dohľadnom čase i India.

Koľko kusov nového kabrioletu A3 plánujete teda predať?

Stadler: Počítame s približne 20 000 kusmi ročne.

Prekročilo Audi už v roku 2007 hranicu jedného milióna predaných vozidiel?

Stadler: Žiaľ nie, v roku 2007 sme predali okolo 950 000 automobilov. Netreba však zabúdať na fakt, že až ku koncu roka sme predstavili ťažiskový model strednej triedy A4. Náš odhad je preto dosť realistický.

Ste si cieľom rastu rentability do roku 2010 vo výške 8 % rovnako istí ako s mierou odbytu?

Stadler: Hoci musíme bojovať s rôznymi prekážkami ako napríklad s nízkym kurzom amerického dolára, rentabilitu vo výške 8 % dosiahneme pri priaznivých okolnostiach už pred rokom 2010.

Akú úlohu hrá americký trh vo vašich plánoch?

Stadler: Rast predaja modelov Audi za prvých desať mesiacov roka 2007 bol približne 10 %. V porovnaní s ostatnými krajinami patrí americký trh k najnáročnejším z hľadiska konkurencie. Sme si istí, že v USA existuje miesto pre exkluzívneho predajcu akou značka Audi rozhodne je. Naša značka má pred sebou ešte veľmi dlhú cestu. Veľa ľudí v USA hovorí: Audi je najlepšie strážené tajomstvo. Sme s novými modelmi na dobrej ceste, musíme však zdolať ešte veľa rôznych prekážok.

Nestáva sa americký trh pre nízky kurz dolára málo atraktívnym?

Stadler: Je pravda, že pri kurzoch medzi 1,40 až 1,50 za euro výrazne redne vzduch... Preto kladieme dôraz na rast kvality a nechceme za každú cenu predávať v USA čo najviac.

Pomohla by vám v USA výstavba továrne?

Stadler: Vybudovanie fabriky Audi v Spojených štátoch je súčasťou našich strategických plánov. Ročný potenciál vo výške 200 000 kusov naznačuje, že sa pravdepodobne nevyhneme výstavbe úplne nového podniku. Na americkom trhu však stále nestačí disponovať „správnym“ automobilom, ktorý má vysoký trhový podiel. Dôležitá je aj tvorba hodnoty. Nestačí teda na americkom území vyrábať komponenty ako trebárs výplne dverí, ale aj náročnejšie časti, napríklad motor či prevodovku.

Čo si máme predstaviť pod pojmom „správny“ automobil?

Stadler: Z dlhodobého hľadiska vidíme potenciál v predaji modelového radu Q.

Nezdá sa vám, že hviezda SUV pomaly zhasína aj v USA z dôvodu znižovania emisií?

Stadler: To je vylúčené. SUV má vlastnosti, ktoré úžasne vyhovujú nárokom tamojšieho zákazníka, ako napríklad vyššia pozícia sedenia spojená s pocitom istoty, prevahy a slobody. Vozidlá tejto kategórie je dôležité ponúkať s alternatívnymi pohonmi. U nás je na prvom mieste jednoznačne diesel. Väčšina vozidiel je v Amerike poháňaná benzínovým motorom. Keď porovnáte spotrebu, naftový agregát je úspornejší takmer o 40%.

Ktorý druh pohonu predstavuje v USA väčší potenciál: diesel alebo hybrid?

Stadler: Odpoveď treba hľadať u amerických zákazníkov. Doteraz bolo v USA predaných približne 600 000 vozidiel s dieselovým pohonom a asi len 250 000 hybridov. Zákazníci hľadajú predovšetkým dostatočnú efektivitu a dieselový motor je pri jazde na dlhé vzdialenosti jednoznačne neporaziteľný.

Vyrobí Audi do roku 2015 automobil s hybridným pohonom?

Stadler: Áno, predaj modelu Q7 s týmto druhom pohonu sa začne koncom tohto roka. Ale prioritou číslo jeden zostáva pre Audi diesel. V roku 2008 navyše ponúkneme riešenia, ktoré budú spĺňať vysoké nároky na životné prostredie.

Automobilka BMW uviedla v rámci súboru „EfficientDynamics“ svoje štart-stop systémy. Kedy s nimi príde aj Audi?

Stadler: Nám nejde o rôzne dobre znejúce slogany, skôr chceme priniesť čo najlepšie technické riešenia. Už dnes máme v tomto smere konkurencieschopné vozidlá ako napríklad A3 1.9 TDI s priemernou spotrebou 4,5 l/100 km a emisiami CO2 len 119 g/km. Ale aj moderný benzínový motor FSI s objemom 2,8 litra v modeli A8 produkuje len 119 g CO2/km a dosahuje spotrebu 8,3 l/100km. V kategórii luxusných limuzín tak udáva trend.

Aký je približne podiel dieselových motorov od Audi v celosvetovom meradle?

Stadler: Podiel naftových agregátov sa pohybuje v rozmedzí 45-50 %. Na niektorých trhoch ako napríklad v Rakúsku však stúpa až na 90 percent. Stále však neponúkame dieselové motory na všetkých ázijských trhoch a ani v niektorých štátoch USA. Znamená to, že ešte stále máme potenciál.

Aký predpokladáte vývoj do roku 2015?

Stadler: To závisí v neposlednom rade od kapacít ropného priemyslu. Ja ale vychádzam z toho, že napríklad na americkom trhu budú mať v roku 2015 dieselové agregáty podiel 20 %. Aj čínska vláda prisľúbila do roku 2009 celoplošne ponúkať ako palivo diesel s nízkym obsahom síry. Takmer 1000 automobilov pre VIP na olympijských hrách v Pekingu názorne ukáže, čo všetko diesel dokáže...

Ako vyzerá spolupráca Audi s Porsche?

Stadler: Snažíme sa o synergiu a spoločný vývoj v rôznych oblastiach, aby sme nemuseli dvakrát investovať do toho istého. Spolupracujeme napríklad pri vývoji hybridov, pohonných jednotiek či na softvérových riešeniach.

Je pravda, že automobilka Porsche má záujem o vaše dieselové motory?

Stadler: To sa musíte opýtať v Porsche.

Nemali by ste problémy s kapacitou, ak by ste sa o vaše dieselové agregáty museli deliť s Porsche?

Stadler: Vôbec nie.

Zo športových áut sa dobre predávajú napríklad Audi R8, Porsche 911, Audi TT či Porsche Cayman. Budete môcť v budúcnosti medzi sebou naďalej takto súperiť?

Stadler: Je tam ešte BMW Z4 alebo Mercedes SLK.

Áno, ale tie nepatria do skupiny Porsche.

Stadler: Pokiaľ zarobíme pekné peniaze a získame zákazníkov BMW a Mercedesu pre Audi, tak sa budú všetci zúčastnení z toho tešiť.

Existuje medzi európskymi automobilkami momentálne zhoda, ako v budúcnosti spoločne dosiahnuť ciele EU ohľadom CO2?

Stadler: Súhlasíme s priemernými emisiami CO2 120 g/km plus 15 g v súvislosti s dopravnými obmedzeniami, resp. systémami riadenia dopravy. V tejto oblasti sa zhodujeme a jednotný názor máme aj na štandardizáciu parametrov pre jednotlivé kategórie vozidiel v závislosti od hmotnosti a veľkosti automobilu. Pokiaľ však ide o odstupňovanie hodnôt, tu ešte vidím priestor na diskusiu.

Francúzski a talianski výrobcovia však stále obhajujú jednotnú hranicu pre všetkých.

Stadler: Je to až príliš zjednodušené tvrdenie: Keď dosiahneme 120 g/km, bude všetko v poriadku. Ak zoberiete z trhu asi 50 automobilov s najvyššou spotrebou, tak dosiahnete celkové zníženie emisií o 0,6 g CO2 na km. Keď ale dosiahnete pri päťdesiatich najviac predávaných modeloch pokles emisií o 20 percent, výsledkom budú v celoeurópskom meradle emisie CO2 nižšie o takmer 14 g CO2/km. To už je veľmi dôležitý fakt. Ak všetci myslia ochranu ovzdušia vážne, tak nemôžeme vynechať ani výrobcov malých áut.

Foto: Reinhard Schmid