10 najtypickejších britských áut: Od Lotusu 7 po McLaren P1

Rujdža, 24.03.2017
Čo nemožno uprieť anglickým automobilovým značkám, je ich štýl. Automobilovému svetu dali množstvo kultových automobilov, ktoré si zaslúžia úctu a možno aj prípitok.

Lotus Seven (1957-73)/ Caterham Seven (1973-súčasnosť)

Dalo by sa povedať, že model “Seven“ je stelesním toho, čo považoval zakladateľ Lotusu Colin Chapman asi za najdôležitejšie - a to bola jeho jednoduchosť a ľahkosť. Debutoval v roku 1957 so štvorvalcom. Sedmička bola rýchla a časom sa stala ešte rýchlejšou.

BMC Mini (1959)

Autíčko, ktoré sa narodilo na konci päťdesiatych rokov, bolo typické svojím veľkorysým priestorom a motorom uloženým vpredu naprieč so štvorstupňovou prevodovkou. Pre Britov a neskôr aj celý svet už čoskoro po jeho zrodení sa BMC Mini stalo akýmsi symbolom swingujúcich šesťdesiatych rokov. Nové Mini, auto 20. storočia, vyvinuté spoločnosťou BMW, si napriek všetkému doteraz zachováva ducha jeho originálneho predchodcu.

Rolls-Royce Phantom VI Limousine od Parka Warda (1968-90)

Ťažko si predstaviť na anglickom automobilovom trhu niečo viac britské ako bol Phantom VI, ktorý svoju kariéru odštartoval v roku 1968 a zostal v katalógu Rolls-Royce až do roku 1990. Vtedy a rovnako aj dnes nemožno toto auto považovať za nič menšie než automobilový ideál. Phantom VI bol tichý, luxusný a exkluzívny extrémne dlhý - toto všetko a ešte oveľa viac.

Jaguar E-Type 3.8 (1960)

Sir William Lyons bol známy tým, že vyrábal štýlové autá, ktoré boli navyše aj relatívne cenovo dostupné. Model E-Type, ktorý sa predával tiež v USA, nebol výnimkou. So šesťvalcovým radovým motorom, modernými kotúčovými brzdami a aerodynamickou kožou však ani po rokoch nestratil nič zo svojho športového pôvabu a nezabúdajme na to, že ho Enzo Ferrari označil za najkrajšie auto všetkých čias.

Aston Martin DB5 (1965)

Zmyselné a sofistikované. Auto z filmu o slávnom agentovi jej Veličenstva Jamesovi Bondovi sa v známej snímke môže pochváliť napríklad “vystreľovacím“ sedadlom spolujazdca či vstavaným guľometom. Jeho civilná verzia však používala ručne vyrobený šesťvalec a 280 koňmi s manuálnou prevodovkou. To všetko zabalené do elegantného, ľahkého hliníkového obalu.

Austin Healey 3000 MKIII (1965)

Healey charakterizuje prosté britské športové autá, ktoré sa objavili po druhej svetovej vojne. Vyvážané do Spojených štátov pomerne vo veľkých množstvách zachránili ich výrobcov. Tritisícka debutovala v roku 1959 a jej silnejšia verzia, MKIII sa uklonila zase svetu v roku 1963. A keby to niekoho zaujímalo, tak prvé Healey auto sa predalo v USA známemu výrobcovi bábik Barbie Mattelovi a bolo, týmto vás zrejme neprekvapíme, ružové.

Land Rover Defender 90 (1983)

Toto športovo-úžitkové vozidlo bolo akousi britskou reakciou na severoamerickú módu pick-upov. Po ukončení druhej svetovej vojny sa tento model využíval čisto ako úžitkový, či poľnohospodársky model. Zavedením civilizovanejšieho pruženia a celým radom nových motorov upravil na konečný off-road, ktorý mohol vodič používať aj na každodenné jazdenie. V najbližších rokoch sa tak stal akýmsi módnym doplnkom bežných šoférov, milovníkov prírody.

Morgan 3 Wheeler (2011)

Keď zakladateľ spoločnosti Morgan Motorcar Company, ktorá bola vždy vo vlastníctve tej istej rodiny, Harry Morgan propagoval svoj model Cyclecar, iste netušil, čo príde oveľa neskôr. Jeho vnuk Charles Morgan totiž po rokoch priniesol spoločnosti jej najnovší model, 3Wheeler, ktorý dokázal z nuly na stovku zrýchliť za štyri a pol sekundy a na to všetko mu stačili tri kolesá a motor z kultovej motorky Harley-Davidson.

Bentley Continental GT Speed (2013)

W. O. Bentley, zakladateľ značky nesúcej jeho meno, by pravdepodobne schválil, keby ešte žil, nové Bentley Continental GT Speed. Pod jeho kapotou sa totiž ukrýva 6-litrový dvanásťvalcový motor so 600 koňmi a osemstupňovou automatickou prevodovkou. A hádajte ešte čo? Z nuly na stovku zrýchli za necelé štyri sekundy. A pritom vyzerá masívne a aristokraticky zároveň. Nečudo, že Rytmus ho obľubuje tiež.

McLaren P1 (2013)

McLaren P1 je dôkazom toho, že aj excentrické vízie môžu v britskom automobilovom priemysle prežiť. Ba čo viac, dokážu sa zhmotniť v takomto “supercare“, ktoré fičí ako raketa. Kombinácia benzínového 3,8 litrového motora s elektrickým hybridným hnacím ústrojenstvom funguje mimoriadne dobre aj napriek tomu, že poháňaná je iba zadná náprava. McLaren P1 malo kultový status už počas vývoja a krátko po uvedení na trh vypredali kompletnú produkciu.