Klasické vozy socializmu, do ktorých sa oplatí investovať!

Peter Orosz, 10.02.2017
Celý svet ich považoval za to najhoršie z automobilového priemyslu, dnes sa z nich pomaly stáva rozumná investícia.  Dali by ste týmto kúskom šancu aj vy?

LADA NIVA

Zdalo sa, že tu s nami ostane naveky. Ruská Niva sa od uvedenia na trh zmenila len minimálne. Ponúka však výbornú priechodnosť terénom, po ktorej môže väčšina dnešných áut len snívať. Na komfort ale môžete zabudnúť a pri vyšších rýchlostiach je bezpečná asi ako kyanidová žuvačka. Výroba automobilu sa začala v roku 1977 uvedením 3-dverového modelu s motorom 1,6 l (57 kW/77 k).

Niva sa dodnes predáva aj u nás a populárna je hlavne medzi poľovníkmi. Tí oceňujú jej jednoduchosť a robustnosť. Nebyť karosérie, ktorá si veľmi dobre rozumie s koróziou, nemala by najmenší problém prežiť majiteľa.

Kým v Rusku sú takmer všade, u nás ich stretnete skôr v lese ako na bežnej ceste. Lada avizovala príchod novej generácie v budúcom roku, a tak sa z Nivy môže časom stať celkom zaujímavý zberateľský kúsok.

TATRA 613

Nástupca legendárnej Tatry 603 už síce toľko vody nenamútil, stále sa však jedná o unikátny automobil s ojedinelými riešeniami. Tatra 613 priniesla odklon od typických aerodynamických tvarov, ktorými sa značka v minulosti preslávila. Automobil však láka ojedinelou koncepciou vzduchom chladeného motora. Ten bol umiestnený v zadnej časti karosérie, odkiaľ sa valil nádherný zvuk osemvalca o celkovom objeme 3,5 L.

Motor bol umiestnený nad zadnou nápravou, vďaka čomu mala Tatra veľmi dobré jazdné vlastnosti. Karosériu vytvorila talianska firma Vignale a prvé kusy boli karosované priamo v Taliansku. Auto sa dostalo do výroby už v roku 1973 a v modifikovanej verzii zotrvalo až do roku 1995.

Jednalo sa výlučne o reprezentatívne vozidlo, ktoré využívali vysoko postavení politici a funkcionári vládnucej totalitnej komunistickej strany. Malosériová výroba prebiehala v pobočnom závode Tatra Příbor. Celkovo bolo vyrobených len asi 8 900 kusov, čo robí z Tatry 613 veľmi exkluzívny automobil.

ŠKODA FELICIA FUN

Dnes to už možno znie zvláštne, ale tento žltý pickup bol kedysi snom mnohých chlapcov. V tomto období sa škodovka rozhodla experimentovať a priniesla nám rôzne verzie obľúbenej Felície. Na výber ste mali hneď niekoľko akčných paketov (Sport line, Mystery, Pacific, Family, Magic, Magic 2, Safe line, Space line či Color line), no tento pickup určite patril k tým najbláznivejším.

Škoda Felicia Fun bol štvormiestny pickup s otvorenou korbou, pričom ďalšie dve miesta vznikli až po odklopení zadnej časti kabíny. Od roku 2000 sa vyrobilo len 4 016 kusov a veľká časť išla na export. Podľa registra vozidiel je u nás prihlásených už len pár kusov tohto škodováckeho experimentu.

TRABANT 601

Nemyslím si, že je nutné niekomu predstavovať Trabant. Rozhodne sa nejednalo o najlepšie či najkrajšie auto na svete a o bezpečnosti radšej ani nepíšem. Vyrábal sa v meste Zwickau a vo výrobe sa udržal slušných 27 rokov. Auto vzniklo ako reakcia na ľudové vozidlo VW Beetle, ktoré sa úspešne predávalo v Nemeckej spolkovej republike.

V 80-tych rokoch sa Trabant stal mimoriadne populárnym nielen v NDR, ale aj u nás a v Maďarsku. Odhaduje sa, že spolu sa ich vyrobilo 3,2 miliónov kusov. Pod umelohmotnou kapotou sa ukrýval vzduchom chladený dvojtaktný dvojvalcový motor s objemom 600 cm3. Ten konzumoval zmes benzínu a oleja M2T. Hneď po Antonove 225, ide o najmenej ekologickú formu dopravy na svete, za ktorú by vás akýkoľvek ochranca prírody nechal bez váhania popraviť.

Počet schopných Trabantov rapídne klesá. Jeho primitívne, ale plne funkčné riešenia verne pripomínajú dobu, v ktorej toto auto vzniklo a určite sa jedná o jednu z ikon východného bloku.

Bohse Eurostar

Asi najmenej známy kúsok z nášho výberu, o ktorom ste pravdepodobne nikdy nepočuli. Toto malé plážové autíčko je vlastne obyčajná Lada 2105, ktorej odmontovali dvere, strechu a na záver ju obalili do plastových panelov.

Výhodou tohto autíčka bola jeho modularita. Namiesto dverí ste si natiahli plachtu, ktorú ste zaistili plastovou strechou. Najbližšie k Bohse má asi francúzsky Citroën Méhari, no vzájomne si nekonkurovali, keďže v dobe jeho vzniku (1988) sa už Méhari prestal vyrábať. Dokopy sa predalo asi 200 kusov, no počet pojazdných exemplárov nepoznáme.