Kabrioletné radovánky

Miloš Remenár, 25.07.2016
Dva teplé letné dni sme strávili v spoločnosti kabrioletov značky Mercedes-Benz. Predstavilo sa nám takmer celé portfólio značky.

Autá s otvorenou strechou sú trochu na okraji záujmu kvôli svojej obmedzenej využiteľnosti v našich podmienkach. Keď však vhodné podmienky prišli, vydali sme sa nabrať trochu bronzu na rakúske cesty.

Mercedes-Benz SL500

Na cestu vyrážame s tradičným modelom SL500. Tradičný roadster sa aktuálne ponúka už v šiestej generácii. Označenie SL500 znamená, že zadné kolesá poháňa 4,7 litrový osemvalec, ktorý v športovom režime ukazuje, že silnejšie verzie AMG tu nie sú veľmi treba. Vyššia hmotnosť auta je totiž citeľná a hoci má naozaj silný výkon, roadster je skôr rozvážny ako hravý. V zákrutách podopiera dofukovaním bočníc sedadiel oboch členov posádky a aby s nimi príliš nekývalo, v zákrutách nakláňa celé auto.

Ani nad povolenými rýchlostnými limitmi nie je posádka bez strechy nad hlavou nezdravo ofukovaná vetrom, pre lepší komfort ponúka SL aj fúkanie teplého vzduchu na krk. Písmeno S v názve tak jednoznačne znamená, že tento roadster je skôr na výletné tempo a vychutnávanie si jazdy. Napriek tomu dokáže ísť veľmi rýchlo, veď s výkonom 335 kW (455 koní) zvláda akceleráciu na 100 km/h za 4,3 sekundy. Zaujme aj zvuk motora, ktorý je dravý, avšak dobre utlmený.

Mercedes-AMG SLC 43

Pokračujeme menším roadsterom SLC, pod novým názvom sa skrýva modernizovaná verzia auta označovaného doteraz ako SLK. Okrem toho je to verzia AMG, no oproti SL500 má menší motor, konkrétne šesťvalec s objemom tri litre a výkonom 270 kW (366 koní). Menšie a ľahšie auto má síce nižší výkon, na ceste však pôsobí oveľa komunikatívnejšie a hravejšie, z pohľadu radosti z jazdy je to jednoznačne to najlepšie s čím tu máme možnosť sa povoziť.

Pritom je cenou zo všetkých najnižšie, aj s príplatkami stojí v špecifikácii suma necelých 81 500 eur. Aspoň má Mercedes-benz v ponuke stále zábavný roadster, ktorý si dovolí aj dobre kontrolovateľné driftovanie. Má trochu horšie celkové utlmenie a vodič cíti bližší kontakt so strojom, čo sa nám veľmi páči. A k tomu motor, ktorý teší pľuvaním do výfukov pri podradení a inými zvukmi pre potešenie ucha. Napriek tomu, že v našej kolóne sú aj drahšie autá, toto si získalo naše najväčšie sympatie.

Mercedes-Benz S 63 Cabrio

Kabriolet odvodený z vlajkovej lode značky ukazuje, kto je tu pánom. S cenou cez 210 tisíc eur vedie takmer vo všetkých parametroch. Interiér prekypuje luxusom a priestorom hlavne pre predných pasažierov, vzadu už treba počítať s kompromismi. Pod kapotou pradie osemvalec s objemom 5,5 litra a výkonom 430 kW (580 koní). Z miesta vystrelí na 100 km/h pod 4 sekundy, napriek tomu nie je jeho doménou rýchla jazda.

Majestátny kabriolet s takýmito dynamickými parametrami je jej samozrejme schopný, oveľa viac sa však hodí na cestu kamsi na slnečné pobrežie. Tam si posádka užije uhladený prejav motora a komfort podvozku pri jazde. Ani s otvorenou strechou sa cestujúcim nepokazia účesy, čo má na svedomí premyslená aerodynamika auta. Jazdu tak neruší prehnaný hluk a vychutnávali sme si tak urodzený jazdný prejav spestrený vynikajúcou audio aparatúrou Burmester.

Smart fortwo kabrio

Malé smarty boli vždy viac o štýle ako praktickosti či priestrannosti, jeho prednosti sa ukazujú hlavne v meste, kde boduje bezkonkurenčnou obratnosťou. Prispieva k tomu okrem iného motor vzadu, vďaka čomu vie vytáčať kolesá vo veľkom uhle, výsledkom je nevídaná agilita v stiesnených priestoroch. V meste potom nevadí ani výkon litrového trojvalca iba 52 kW, mimo neho už by sme pár koníkov navyše prijali.

Napriek tomu pôsobí auto sviežo a dokáže dobre pobaviť, na rozdiel od ostatných kabrioletov v našej Mercedes kolóne sa totiž dostane na limit jazdných vlastnosti bez toho, aby vodič prekračoval legálne rýchlosti, hoci proti pretáčavosti statočne bojuje prísne ESP. Z najmenšieho kabrioletu tak na konci cesty vystupujeme vysmiati a opálení. Smiech nás trochu prešiel pri pohľade na cenovku, testovaný Smart fortwo totiž dosiahol cenu 21 500 eur, za ktorú kúpite oveľa použiteľnejšie auto. Na druhej strane, kabriolety sú o všetkom ostatnom, len nie o praktickosti, vyžadovanej napríklad rodinou. Tak to ukázali aj tieto Mercedesy, ktoré síce nezvládnu obslúžiť štyroch dovolenkárov na ceste do Chorvátska, v ostatných aspektoch sú však štedré a jazda s nebom nad hlavou nás nabila pozitívnou energiou.