AMG päťkrát inak

Martin Ruisl, 27.11.2015
Dva dni krížom cez Rakúsko, počas ktorých sme si mohli vyskúšať päticu Mercedesov s prívlastkom AMG. Ktorý si nás najviac získal?

Zostava je veľmi pestrá. Úlohu najlacnejšieho v kolóne má AMG C450, rovnaký šesťvalcový motor má aj AMG GLE 450, zvyšok skupiny tvoria osemvalce: C63 S, G63 a GT S. Na ktorý z nich sa najviac tešiť?

Úvodný presun smerom do idylického Hallstattu zvládame na C450. Diaľnica nepredstavuje pre kombináciu preplňovaného trojlitra V6 s výkonom 275 kW a pohonu všetkých kolies zásadnú výzvu, viac oceňujeme komfortný režim podvozka. Tento predstupeň skutočného AMG si však nezaslúži len tak odbiť, pretože Affalterbach na ňom odviedol kus práce. Živelný šesťvalec má nádherný prejav, sýty zvuk dopĺňajú efektné rany do výfukov pri preradení. Pohon štandardne smeruje dve tretiny sily dozadu, takže auto sa dá príjemne vyvažovať medzi nedotáčavým nájazdom a zľahka pretáčavým výjazdom. Krásnu kombináciu hravosti a luxusu dotvára červená koža a audio Burmester, ktoré tak trochu hanebne nechávame mlčať. Motor je to, čo sa oplatí počúvať.

Toto je AMG pre tých, ktorí idú radšej na istotu. Dostatočne silné a živé, pritom hravo zvládnuteľné. Najmä v porovnaní s tým, s čím opúšťame Hallstatt. Zostávame v triede C, len označenie sa zmenilo na 63 S, čiže silnejší variant nového štvorlitrového osemvalca s výkonom 370 kW. K špeciálnym efektom patrí v tomto prípade klapka vo výfuku, ktorá transformuje zvuk do úplne inej roviny. Čo na tom, že po piatich minútach vám hučí v hlave, lepšie znejúci osemvalec momentálne nie je. Prechod do ostrého AMG okamžite cítime, tento Mercedes je doslova zviera. Beštiálne ide za plynom a ignorantsky pretáča zadné kolesá. Každé pošteklenie pedálu je salvou, pri ktorej zadné pneumatiky tŕpnu. Drift je otázkou momentu, navyše dezénu máme čoraz menej. Viac ako 12 000 km cítiť aj na vyčerpaných brzdách, preto je na mieste plynulá jazda. To však tento divoch zvláda len s námahou, omnoho radšej sa predvádza, kde to len ide. Podhorím Álp smerom na Katschberg sa rútime ako malá guľa.

Tretia výmena mení pohľad na svet, na programe je čierna kocka G63. Toto je druhé najabsurdnejšie AMG v ponuke, pretože nad ním si ešte môžete vypýtať dvanásťvalec v G65. Vyliezť do kabíny je kultúrny šok. Pozícia za volantom je čudná, sedadlo však narazilo na svoje limity. Veľké okná ponúkajú fascinujúci výhľad. Už len pomyslenie na to, že tento „rebriňák“ je schopný prekročiť 200 km/h je neuveriteľné. Kolesá bez váhania prenesú plnú dávku sily motora na asfalt, výrazne však musíme prekalibrovať ruky. G63 zostáva verné svojmu terénnemu základu a riadenie je na svetelné roky vzdialené priamočiarosti, citlivosti a komunikatívnosti ostatných áut. Pár stoviek metrov však stačí na to, aby sme si zvykli, že treba točiť o čosi viac než doteraz. Pocti z G63 je taký rebelantský, s týmto autom môžete azda všetko, pretože každý sa zľakne jeho prísnych hrán. A aj keď 5,5-litrový motor s výkonom 420 kW nemá problém s dynamikou, sedemstupňová prevodovka s klasickým meničom je citeľne pomalšia než dvojspojková v ostatných plnokrvníkoch.

Ďalší kultúrny šok prichádza na druhý deň ráno. Na Katschbergu je 1,5 stupňa nad nulou a my prebúdzame k životu modré kupé. Mercedes-AMG GT S je vrcholom tejto jazdy rovnako ako Nockalmstrasse s 52 serpentínami a dvoma vrcholmi nad hranicou 2 000 metrov nad morom. Počas prvých kilometrov je auto stuhnuté. Vodič cíti doslova všetko, aký tuhý je olej v adaptívnych tlmičoch a v prevodovke, aké skrehnuté sú letné pneumatiky. Motoru sa však chce od prvej sekundy a diferenciál sa zviera čoraz viac, aby preniesol jeho entuziazmus na cestu. Pod kapotou máme to isté ako v C63 S, zvyšok auta je však výrazne iný. Mercedes zmestil väčšinu hmotnosti medzi nápravy a GT S vyzbrojil neuveriteľne priamym riadením. Ako zahnete, tak ide, počúva vás na slovo. Z rešpektu pred podmienkami si netrúfame zvoliť najostrejší režim Race, aj bez neho máme totiž plné ruky práce. Reakcia na plyn je rovnako divoká ako v bielom sedane, auto je však podstatne stabilnejšie.

Cestou k rampe míňame kolónu Porsche s 918 v čele, nasleduje ešte pár historikov od Alpine a Fordu. Čaká nás taký menší raj, kde však musí zvíťaziť rozum nad silou. Zvodidlá sa po pár kilometroch končia, skaly prechádzajú do zrázov. Precíznosť GT S je tu absolútne na správnom mieste. Azda žiadne auto z tejto pätice nedokážete tak stopercentne uložiť do zákruty ako práve toto. Plynu sa netreba báť, diferenciál pracuje skvele a pod zadkom bleskovo pocítite blížiacu sa pohromu. Trápia nás len dve veci: nekonečná kapota a premávka v protismere, na ktorú musíme myslieť v slepých oblúkoch. Mercedes-AMG GT S je pôsobivo nekompromisný, v jeho cenovom spektre si nespomíname na podobne odhodlaný stroj.

Nastáva čas vrátiť sa domov, na tejto ceste bude AMG GLE450 isto famóznym spoločníkom. Pred sebou máme ešte niekoľko alpských kilometrov a vôbec neľutujeme zmenu. Svižné tempo odhaľuje vynikajúci podvozok tohto veľkého SUV-kupé. Šesťvalec nemá problém sekundovať agilnejším autám v kolóne a opäť si nás podmaňuje svojim športovým rykom. Auto takmer netrpí svojou výškou a bočné náklony sú mu cudzie, len čoraz vlažnejšie brzdy odhaľujú potenciálne slabšie miesto. Musíme im dať trochu vydýchnuť, aby nás na diaľnici smerom na Slovensko nezradili.

Päť rôznych charakterov ukázalo šírku schopností AMG. Nevieme sa rozhodnúť, či nás viac zaujala precíznosť GT alebo chuligánsky charakter C63 S, skladáme klobúk pred schopnosťami G63 a radujeme sa zo šesťvalca, ktorý AMG rozhodne nerobí zlé meno. Práve naopak.