Most cez krajiny

Peter Mihálik, 22.10.2015
Slovensko je prepojené s Rumunskom. Hranicami nie, no v automobilovom svete ani fyzické hranice neexistujú. 

Slovensko je podľa štatistík výrobnou automobilovou veľmocou. Super na tom je aj to, že každá automobilka na seba viaže aj slušné množstvo subdodávateľov. Subdodávatelia si zase rozširujú portfólio a kvalitu ponúkaných výrobkov, ktoré zase môžu byť zaujímavé pre niekoho aj mimo Slovenska. A práve takou automobilkou, ktorá využíva subdodávateľské schopnosti slovenských firiem, je aj Dacia.

Závod v rumunskom meste Pitesti odoberá pravidelne množstvo komponentov od slovenských dodávateľov. Tie potom distribuuje do všetkých oblastí pôsobnosti. V súčasnosti závod Dacia spolupracuje so štrnástimi dodávateľmi zo Slovenska. Prevádzky dodávajú komponenty pre automobily, ako je auto-akustika, klimatizácie, kovové súčiastky či pneumatiky. V roku 2014 výrobný závod Pitesti nakúpil súčiastky, komponenty či iné auto-moto dielce na Slovensku v objeme 92 725 776 €. Suma, ktorá stojí na detailné preskúmanie.

Samozrejme, nechceli sme sa „špárať“ vo faktúrach, skôr nás zaujímala výroba a produkty určené pre rumunskú automobilku. Z portfólia sme si vybrali troch subdodávateľov s úplne odlišným sortimentom tovaru. A ako by to vyzeralo, keby sme za „vecami“ do Dácií nešli na Dáciách, rovno s kompletnou civilnou modelovou ponukou a s rovnakým motorom 1,5 dCi (66 kW) – ideálna príležitosť na porovnanie ekonomiky prevádzky. Aj keď nám už dopredu bolo jasné, že s „naším“ Loganom MCV sa Duster s vyššou svetlou výškou a krátkou terénnejšou prevodovkou rovnať nemôže. No zvedavosť nás nepustila po celý čas.

Čakalo nás totiž takmer 900 km naprieč Slovenskom. Išli sme diaľnicou (a diaľničným tempom) a taktiež cestami rôznych tried. Našou prvou zastávkou boli Levice a závod ZF, druhou U. S. Steel Košice a treťou Miba Sinter Slovakia v Dolnom Kubíne. Technický aj technologický záber naozaj široký.

Predstavovať spoločnosť ZF pre zanietenca automobilového priemyslu nemá význam. Nadnárodná spoločnosť s ozaj širokým produktovým zameraním patrí medzi tradičných dodávateľov automobilového priemyslu. Na Slovensko, presnejšie do Trnavy, prišla už v roku 1993. Montážny závod v Leviciach rozbehol výrobu v roku 2006 so zameraním na rôzne komponenty prevodoviek, karosérií a podvozka. Pre Daciu dodáva práve rôzne komponenty podvozka. Bolo vidieť, že ZF je pojem a špička svojho segmentu. Zaujímavý bol fakt, že v rovnakým technologickým postupom sa vyrábajú prvky pre bežné a aj top prestížne automobilky.

Kovoobrábajúce „dielne“ sú zaujímavé množstvom strojov a premysleným rozmiestnením. Všetko má akýsi podvedomý rytmus. Aj naša cesta. Do Levíc je cesta pomerne jednoduchá, no naše Dacie už boli nervózne na ďalšie kilometre. Deň sme však končili „kúsok“ od Levíc, vo Vígľaši. Necelú stovku kilometrov sme sa už len spokojne presúvali. Druhý deň bol už kilometrovo aj časovo náročnejší.

Vyrazili sme totiž do Košíc spodnou cestou, čiže cez Rimavskú Sobotu. Takmer dvesto kilometrov sa po bežných cestách a v slušnej premávke dá prejsť za tri ale pokojne aj za štyri hodiny. Istou „výhodou“ je, že motory sa nenaháňajú, tak sa aj naša priemerná spotreba utešene hýbala od päť po 5,5 l/100 km. V Košiciach nás čakal azda najmonumentálnejší závod na Slovensku, grandiózne U.S. Steel.

Ozajstnú veľkosť človek pochopí až vtedy, keď ich navštívi. Žiadna prehliadka pešo ale pekne autobusom. Cesta od železnej rudy po kvalitný plech je náročná nielen energeticky ale aj priestorovo – nehovoriac od nutnosti veľkých skladových plôch. My sme sa (našťastie) mohli pozrieť do azda najimpozantnejšej časti – ak nerátame vysoké pece, kde je návštevám vstup prísne zakázaný – teplej valcovne. „Divadlo“, kde sa z bramy stane plech požadovanej hrúbky - celá valcovacia trať má takmer 900 m. Plech sa namotáva do zvitkov alebo strihá na tabule. Následne ide (môže ísť) do studenej valcovne (tenšie hrúbky) alebo na zušľachťovanie (napríklad pozinkovanie, ktoré preferujú aj automobilky).

Veľmi ťažko sa slovami vyjadrujú veľkostné zážitky. Ešte šťastie, že druhý deň sme už nikam nešoférovali a zostali v krásnom hlavnom meste východu.

Posledný deň sme si totiž opäť precvičili ruky a obe nohy. Z Košíc sme vyrazili do Dolného Kubína krížom cez kopce do Spišskej Novej Vsi (ozaj šoférsky pekný úsek). Ale ani v zákrutách sme sa s Daciami nestratili. Jasné, tempo zodpovedalo možnostiam naftových motorov a podvozka, no o to to malo väčšie čaro. Diaľnica je predsa len už vecou tempomatu a relatívne pokojnej jazdy.

Miba Sinter Slovakia v Dolnom Kubíne bola pre nás veľkou neznámou. Zaoberá sa práškovou metalurgiou, čo by sme laicky povedali, že z prášku danej veľkosti a zloženia lisuje podľa požiadaviek klienta rôzne súčiastky. Jednoducho povedané, no o to viac nás zaujal celý proces, ktorý bol (opäť) na naše prekvapenie vcelku kompaktný. Žiadne extrémne veľké stroje, no o to viac slovenského umu a šikovnosti. Dokonca až do takej miery, že si firma už musí vychováva svojich potenciálnych zamestnancov na ružomberských učilištiach (nedostatok kvalifikovanej sily je citeľný).

Z Dolného Kubína sme pokračovali cez Donovaly a Banskú Bystricu už priamo do Bratislavy. Vite, čo bolo nakoniec na tomto výlete super? Že sme ho celý absolvovali na jednu nádrž. Veľmi príjemné zistenie. Dacia Logan MCV vďaka komfortnému pruženie a veľkým predným sedadlám vôbec nebola únavná, ako naše skeptické mozgy na začiatok predpokladali.

Zoznam slovenských dodávateľov a ich prínos pre závod Dacia

Názov firmy

Sídlo

Zameranie

Nákup 2014 (€)

Carcoustics Slovakia s.r.o.

Nováky, Senec

Výroba komponentov pre automobilový priemysel v oblasti auto-akustiky, tepelnej izolácie, vetrania, klimatizácie a ochrany pasažierov,

2 037 898

CIKAUTXO SK s.r.o.

Nové Zámky

Súčiastky a tesnenia z gumy pre automobily, gumené hadice chladenia

537 977

Matador

Púchov

Výroba pneumatík

Miba Sinter Slovakia, s.r.o.

Dolný Kubín

Produkty práškovej metalurgie

286 468

MOTOSAM SLOVAKIA, s.r.o.

Veľký Meder

Výroba sústružených dielov, kovovýroba, výroba auto-moto-velo výrobkov, hustilkové hadičky, predĺženia pre hustenie pneumatík a rôzne náhradné diely, matice kolies

14 157

Nobel Automotive Slovakia s.r.o.

Dolný Kubín

Palivové vedenie, vedenie brzdové, chladiace linky

3 378

Plasto

Senec

Sklenené vlákna vystužených plastov

22 264

Schaeffler Slovensko, spol. s r.o.

Skalica

Presné radiálne guľkové ložiská, liatinové ložiskové telesá , kolesové ložiská, ložiská pre zdvíhacie systémy

40 579

STEEP PLAST Slovakia, s.r.o.

Lužianky

Výroba plastových dielov pre automobilový priemysel

36 937

Tramico Slovakia, s.r.o.

Senec

Výroba komponentov a príslušenstva na báze polyuretánovej peny pre interiér automobilov

147 485

Tristone Flowtech Slovakia s.r.o.

Nová Baňa

Výroba plastových dielov pre automobilový priemysel

U. S. Steel Košice, s.r.o.

Košice

Integrovaný výrobca plochých valcovaných výrobkov.

78 498 367

U-Shin Slovakia s. r. o.

Košice

Výroba komponentov ako kľučky, zámky, západky

10 083 432

ZF Slovakia, a.s.

Levice

Komponenty a moduly hnacieho ústrojenstva automobilov

1 016 834