Šéf BMW CEE: Optimizmus je namieste

Martin Ruisl, 16.04.2015
BMW patrí k najpopulárnejším medzi čitateľmi auto motor a športu, preto sme si na autosalóne v Ženeve našli čas aj na jej prezidenta pre strednú a východnú Európu.

Aké je postavenie značky BMW na stredoeurópskych trhoch?

Celkovo v rámci regiónu veľmi dobré. Väčšina trhov v strednej a vo východnej Európe ekonomicky rastie, čo prospieva automobilovému biznisu. Na Slovensku náš objem obchodov taktiež výrazne rastie. V minulom roku sme otvorili dvoch nových predajcov, a to ukazuje náš optimizmus na Slovensku.

Na Slovensku ste však nedávno niekoľko predajných a servisných miest aj stratili. Plánujete otvárať nové? Ako sa pozeráte na kvalitu slovenských servisov BMW?

V roku 2015 chceme určite premýšľať o nových predajných miestach a s najväčšou pravdepodobnosťou otvoríme jedno nové mimo Bratislavy. Napriek všetkým ťažkostiam posledných rokov sme spokojní, pretože nové modely sa uchytili a naši súčasní predajcovia i servisy sú veľmi profesionálne. Pritom nesledujeme len počty predaných vozidiel, ale aj spokojnosť zákazníkov. A v tomto smere je vývoj mimoriadne pozitívny. Pre nás je to veľmi dôležité, pretože nepredávame len prémiové autá, ale musíme zabezpečiť aj prémiové služby. Aj na tie má slovenský zákazník nárok. Necháva totiž u nás veľa peňazí.

Ako zákazníci na Slovensku prijali nový rad 2 Active Tourer?

Active Tourer sme postavili predovšetkým na to, aby sme k značke pritiahli nových zákazníkov. Takých, ktorí kladú dôraz na priestor, ako sú napríklad rodiny s deťmi, a tiež takých, ktorí majú veľa voľnočasových aktivít a prevážajú veľký náklad, napríklad bicykle či surfy. K tomu teraz ešte pridávame väčší Gran Tourer s tretím radom sedadiel. Týmto zákazníkom chceme ponúknuť predovšetkým patričnú úroveň funkcionality, a to sa nám vcelku podarilo, zvlášť na niektorých trhoch ako napríklad v Rakúsku. Smerom na východ však zákazníci väčšinou idú ešte do väčších áut ako X3 alebo X5. Dôležité však je, že keď už máme zákazníka, tak si ho v budúcnosti chceme udržať aj ďalšími modelmi. V Active Toureri však okrem priestoru ponúkame aj typické BMW kvality ako jazdné vlastnosti či prvotriedne spracovanie. Navyše je tu ešte aj pohon všetkých kolies, čo v tomto segmente nie je bežné.

Preferujú slovenskí zákazníci pohon všetkých kolies a prečo?

Áno, tieto modely dominujú. Aj pri ostatných modeloch je vysoká preferencia pohonu všetkých kolies. A to nás teší. Je to zmiešané. V zime to prináša výhodu lepšej trakcie, s výkonnými motormi to však má opodstatnenie aj v lete na mokrých cestách. V prémiovom segmente sa z toho stal akýsi nepísaný štandard, nehľadal by som za tým len čisto racionálne dôvody. Vyplýva to zrejme z pomerne vysokých výkonov motorov, ktoré je potrebné preniesť na cestu, najmä na mokrú či inak šmykľavú. Dáva to vodičom jednoducho lepší pocit.

Aké sú ďalšie obľúbené príplatkové prvky, ako napríklad balík M?

Áno, zákazníci si to volia často. Radi totiž ukážu a zvýraznia športovú stránku svojho auta. Ale myslím si, že ešte je v tomto veľký potenciál a chceme investovať do ďalšej propagácie týchto prvkov. Skutočné M modely sú svojím spôsobom menšinový žáner, ale aj s ich predajom na Slovensku sme spokojní.

Kedy na Slovensko oficiálne prídu modely radu i?

Pri rade i sme zvažovali, na ktorých trhoch ho má zmysel ponúkať. Sú trhy, na ktorých je to vďaka daňovému zaťaženiu a inej štátnej podpore veľmi zaujímavé, iné trhy zas takéto benefity nemajú alebo je tam o takéto vozidlá menší záujem. Vždy sa však nájdu zákazníci, ktorí by takýto automobil chceli. Potom prichádza otázka, koľko sa takýchto ľudí nájde, pretože na predaj radu i musí predajca urobiť určitú základnú investíciu do vybavenia showroomu i servisu. A na Slovensku sa zatiaľ tieto faktory nepodarilo zladiť. Áno, vieme takéto auto servisovať, ale dopyt je zatiaľ príliš nízky. Sme však pripravení pružne zareagovať. Čoskoro navyše prídu dobíjacie hybridy od BMW, čo môže byť určitá alternatíva.

Ako ste spokojní so značkou Mini na Slovensku? Neuvažujete o znížení cien?

V podstate sme spokojní. Je to síce malé auto, ale prémiové a má svoju cenu. Je to však o nastavení trhu a zákazníkov. Na niektorých trhoch vidíme skupinu zákazníkov, ktorí chcú malé, ale prémiové auto a dokážu ho zaplatiť. Táto skupina zákazníkov, ktorí kladú dôraz na hodnotu auta a nie na veľkosť, zatiaľ nie je všade rovnako veľká, ale pre nás to nepredstavuje žiaden problém. S Mini však v otázke ceny nikdy neustúpime. Je to malé auto s vysokou kvalitou. A teraz s novými modelmi to bude ešte atraktívnejšie. Na Slovensku je to zatiaľ veľmi malá skupina ľudí, no záujem rastie najmä medzi tými, ktorí dokážu oceniť športové jazdné vlastnosti Mini. Tých isto poteší nový John Cooper Works. Takíto ľudia však často majú Mini ako svoje druhé auto.

Christoph von Tschirschnitz (50)

Je absolventom nemeckej univerzity v Münsteri, kde získal diplom v ekonomike podnikov so zameraním na financovanie, marketing a organizáciu. V spoločnosti BMW pracuje od roku 1992. Zastával rôzne riadiace funkcie, napríklad generálny manažér pre marketing BMW Motorrad pre celý svet či riaditeľ predaja a marketingu pre odbytový región Ázia, Tichomorie, Afrika a východná Európa. Od septembra 2014 je prezidentom BMW Group Central and Southeastern Europe, ktorú tvorí 12 krajín.