Fotogaléria:Detroit 2009: Lincoln C Concept

Nová hybridná Honda NSX robí vrásky na čele ortodoxným fanúšikom. Pozreli sme sa tak na jej predchodcu, aby sme si pripomenuli legendu.


Čo sa vám vybaví pri vyslovení kúzelných písmen NSX? Možno to bude Ayrton Senna, možno „záchranca“ Winston Wolf z Pulp Fiction a celkom pokojne tretí a štvrtý diel kultovej švédskej série Getaway in Stockholm. Ja si ale hneď spomeniem na červený sploštený športiak, ktorého odraz sa leskne na mokrom asfalte…

Japonskí výrobcovia ponúkali v 80. rokoch celkom slušné športové autá s pohonom zadných kolies – Nissan mal model 300ZX, Toyota trojkovú Supru a Mazda RX-7 (model FC). Vtedy išlo o relatívne bežné športové modely, ktoré vo vrcholných verziách využívali preplňovanie turbom. Potom ale Honda ukázala svoju pravú tvár a v roku 1990 predviedla cestnú stíhačku (nie ťažký diaľničný bombardér) zvanú jednoducho NSX: New Sportscar Experimental. Ostatní sa zrazu ocitli v tieni novej hviezdy a po pravde povedané zbytočne, pretože Honda so svojou novinkou mierila vyššie – až na Ferrari 328/348! Honda túžila po prekonaní talianskeho žrebca nielen v oblasti výkonu a schopností, ale chcela zároveň byť spoľahlivejšia, použiteľnejšia a v neposlednom rade lacnejšia. Finančnú stránku veci však Japonci nezanedbali a majstrovské dielo môže vzniknúť, len ak je pozornosť venovaná každému detailu.

Aj preto bola pre vývoj (najdlhší v histórii) a výrobu NSX postavená nová továreň v Točigi. Pre predstavu – v továrni bolo len osem robotov, všetko ostatné sa skladalo ručne. Na projekte stavby výkladnej skrine automobilky sa mohli podieľať výhradne skúsení zamestnanci (desať rokov praxe), ktorí to brali ako česť.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Ale vráťme sa ešte do polovice 80. rokov, kedy auto začalo vznikať. Páni Sigeru Uehara a Ken Okujama dôkladne skúmali kokpit stíhačky F-16 pre jej 360° výhľad – niečo podobné chceli zaštepiť aj do NSX. Koniec koncov, keď sa pozriete na nízku, dopredu posunutú kabínu tvaru slzy, istú podobnosť so stíhačkou tu naozaj nájdete. Slovo aerodynamika bolo pri vývoji NSX skloňované vo všetkých pádoch – inžinieri i dizajnéri si uvedomovali, že pre skvele vyvážené auto je treba veľa testovania, a preto trávili jedenásť hodín denne po dobu dvoch mesiacov v aerodynamickom tuneli. Dosiahli nielen príkladnú aerodynamiku, ale tiež stabilitu, prítlak a odolnosť voči bočnému vetru.

Keďže pomer výkon/hmotnosť bol úplne zásadný, jediný možný materiál pre karosériu bol hliník (skúsenosti s kompozitmi boli mizivé …). Pri konštrukcii karosérie využili technici superpočítač Cray, ktorý celý týždeň spracovával dáta a vykonával výpočty, aby si ich potom zamestnanci továrne v Točigi mohli po dovolenke v pokoji vyzdvihnúť. Podarilo sa vytvoriť o 130 kg ľahší karosériu, než by vážila rovnaká oceľová – hmotnosť činí len 210 kg! Hrúbka panelov je pritom proti oceli navýšená o 40 % kvôli tuhosti (ktorá je nakoniec o 50 % vyššia ako u konkurentov), o vyššej cene hliníkového riešenia ani nehovoriac. V podstate jedinou oceľovou časťou karosérie je výstuha medzi A-stĺpikmi nesúca stĺpik riadenia.

Aký vhodný motor pre podobné auto zvoliť? Od ťažkých V12 či V8 sa nakoniec upustilo a Honda pre NSX vyvinula jedinečný celohliníkový trojlitrový šesťvalec s uhlom zovretia valcov 90° s rozvodom DOHC a systémom VTEC, ktorý spína pri 5800/min. Motor bol uložený pred zadnou nápravou, chladič sa presunul dopredu spoločne s rezervou a ďalšími prvkami. Celkový výkon 273 koní vám možno nemusí pripadať pre superšport dostatočný, avšak nezabúdajme, že NSX vďaka hliníkovej konštrukcii (z kovaného hliníka sú aj nezávislé zavesenia kolies) váži iba 1350 kg!

Inzercia

Inzercia

Inzercia

V roku 1989 prišli na rad predprodukčné testy na okruhu Suzuka, ktorých sa zúčastnil aj spomínaný Ayrton Senna. Práve on si všimol nevyváženosť medzi predným a zadným zavesením spôsobenú nedostatočnou tuhosťou skeletu. Realita odhalila nedostatok, ktorý motivoval k hľadaniu dokonalosti. A tak sa išlo na Severnú slučku, osem mesiacov ladilo a výsledkom bolo pridanie zásadných 11 kg hliníka na rôzne dôležité miesta, čím sa problém vyriešil.

Popisovať všetky peripetie vzniku tohto úžasného stroja by vystačilo na viac stránok, než máme k dispozícii, preto sa radšej vrátim na ono miesto, do situácie, kedy ma objíma skvele tvarovaná športová sedačka útulného kokpitu NSX. Interiér je naozaj vzdušný, je cítiť kvalitou a chytrosť najrôznejších použitých prvkov, páčia sa mi aj komfortné prvky – automatická klimatizácia či audio Bose.

„Ale inak ide o pravoverný športiak,“ hovorí Dan, keď ručkuje na volante v snahe sa vymotať do voľného priestoru a dodáva: „Posilňovač proste vynechali – vážil by 14 kg a to si nemohli dovoliť.“ Aj to naznačuje, ako vážne Japonci NSX brali.

Konečne sme na voľnej ceste, motor je zohriaty, cesta sa otvára a Dan tlačí pedál plynu k podlahe. Nie, že by sa okolie okamžite rozmazalo, ale sila lineárne ťahajúceho motora je impozantná, zvuková kulisa takiso. Keď sa blížime k hranici 8 000 ot./min, zažívam príliv adrenalínu, revúci motor za chrbtom dáva jasne najavo, kde sa cíti najlepšie. Letíme prázdnou cestou, rýchlosti sa dávno rozmazali v zakázanej zóne, NSX balansuje na hranici priľnavosti a Dan skúsene, veľmi jemne koriguje jazdu. V zákrutách nie je problém prekonať preťaženie 1G, ale ako Dan poznamenáva: „Je príliš zima, pneumatiky nie sú zahriate, nemôžeme ísť tak rýchlo.“ Dan je skúsený jazdec, ktorý svoje umenie jazdy s NSX piluje už štyri roky s Klubom športových vozidiel. „S NSX často vyrážame na okruhy, občas sa po práci idem aj len tak previezť a v lete jazdíme s mojou ženou do Talianska a podobne. Veľa ma naučil Klub športových vozidiel, ale dostať NSX majstrovsky do ruky, to bude chcieť ešte určitý čas…“. Batožinový priestor pod zadným krídlom ponúka dostatok miesta pre všetko potrebné a nájdete tu dokonca sadu originálneho, samozrejme hliníkového náradia. Dojazdová rezerva je uložená vpredu, NSX musí byť kedykoľvek použiteľná a zostať mobilná.

Ešte niekoľkokrát prechádzame ostré zákruty s kvalitným asfaltom a potom už sa lúčime. Nízka silueta za sebou rozstrekuje vodnú triešť, a aj keď za okamih mizne za zákrutou, ja ju nemôžem vyhnať z predstáv. Je tak úžasná! A nie som jediný, kto si to uvedomuje – veď za posledných päť rokov sa jej hodnota takmer zdvojnásobila! Navyše ide o jeden z prvých kusov, tento konkrétny má výrobné číslo 392, čo znamená, že pri produkcii 25 kusov týždenne vznikol v 16. týždni od začatia výroby.

Pokračujte na ďalší príspevok »