Škoda 1000 MB: Na nedeľný výlet

Jan Kadečka, 20.12.2014
Úplne nová koncepcia škodovky bola na začiatku 60. rokov svojím spôsobom zastaraná. Napriek tomu sa model 1000 MB stal vo svojej dobe snom väčšiny československých rodín.

Tisícka ako keby v okamihu svojej premiéry predznamenávala optimistickú budúcnosť, v roku 1964 však ešte nikto netušil, že sa motora vzadu v tejto značke nakoniec udrží "pri moci" rovnako tak dlho ako Komunistická strana, teda nasledujúcich dvadsaťpäť rokov. Vydajte sa s nami na nedeľný autovýlet po krásach socialistického Československa s unikátnou, pravostrannou Škodou 1000 MB, pôvodne určenou na export do Pakistanu. História tejto konkrétnej em-béčky sa napriek tomu písala v jeho rodnej vlasti, kam auto prišlo krátko po exporte a s volantom vpravo spokojne slúžilo svojim majiteľom.

Druhá séria modelu 1000 MB slangovo nazývaná "žiabrovka" podľa tvaru nasávacích otvorov v zadných blatníkoch, privádzajúcich vzduch k chladiču a kúreniu je v súčasnosti jedným z najvyhľadávanejších typov modelového radu. Základom vozidla, ktoré vo výrobnom programe nahradilo rad Octavia, je prvýkrát použitá samonosná karoséria, vybavená štvoricou dverí a batožinovým priestorom v prednej časti. Koncepčne za teda tisícka podobná francúzskemu bestselleru Renault R8, oproti nemu je však so svojou dĺžkou 4 170 mm podstatne väčšia. Jej vodou chladený štvorvalec s hliníkovým blokom, objemom 998 cm3 a rozvodom OHV, umiestneným pozdĺžne nad zadnou nápravou. Síce neoslní svojim výkonom 42 koní, ale s hmotnosťou auta 755 kíl nemá príliš veľkú prácu. Ďalej tu nájdeme nezávislé predné zavesenie s lichobežníkovými ramenami, zadné kyvadlové polonápravy a bubnové brzdy na všetkých kolesách. Určitou zaujímavosťou je snáď len automatický bimetalový sytič, ktorý však väčšina majiteľov nechala pre jeho nefunkčnosť prerobiť na klasické ručné ovládanie.

Oproti prvej generácii sa nami predstavený automobil opticky líši predovšetkým menej do bokov zasahujúcu lištu prednej masky. Dominantné sú úzke C-stĺpiky, výrazne panoramatické zadné okno a "hrebienok" na streche, teda pozdĺžne rebro, zabraňujúce krúteniu plechu pri samotnej výrobe. Ten istý prvok sa tiež opakuje v strede prednej a zadnej kapoty. Ďalším zaujímavým detailom je dvojité dno batožinového priestoru so samostatným priestorom na uloženie rezervy. Tá je prístupná po odistení celého čela, ktoré efektne zájde pod nárazník. Nádrž umiestnená pod prednou časťou vozidla, má nalievacie hrdlo s odklopným viečkom, zakomponovaným do ozdobnej bočnej lišty na pravom blatníku. Výrobca použil netradičnú technológiu pri kvapkovitých držiakoch smeroviek a bočných oblúčikov rámika masky, kedy na číry plast z vnútornej strany naniesol imitáciu chrómu, pričom efekt je aj po rokoch takmer dokonalý.

Presuňme sa do interiéru. Exportná verzia má na rozdiel od tých určených na domáci trh svetlé koženkové čalúnenie sedadiel a dvojfarebné výplne dverí. Palubná doska s na čierno polstrovaným horným a spodným panelom je doplnená jedným združeným prístrojom (v testovanom modeli míľach) a plochým plastovým krytom stĺpika riadenia, v ktorom je z oboch strán zabudovaná dvojica spínačov. Rozmerný volant s tenučkým vencom je dokonalým reprezentantom 60. rokov. Atypický prvok predstavujú minimalisticky poňaté páčky smeroviek, stieračov a klaksónu. Na koncoch sú vybavené preklápacou plutvičkou, takže sa nevychyľujú zo svojej osi, ale sa iba otáčajú okolo nej. Páčky sytiča a kúrenia nájdeme medzi sedadlami, pri ručnej brzde.

Bezpečnostné pásy s rozmernou hliníkovou prackou pripomínajú vybavenie sedadiel dopravných lietadiel Tu-104. Medzi precízne spracovanie detaily patria napríklad ovládacie kľučky dverí s plynulou reguláciou vyklopenia trojuholníkového okienka. V exportnej verzii sa potom ten istý prvok objavuje aj na zadných dverách. Celkovú praktickosť zvyšuje druhý batožinový priestor za operadlami zadných sedadiel, teda riešenie, ktoré prevzali všetky nasledujúce škodovky s motorom vzadu. Model 1000 MB mal navyše úložný priestor aj pod ľavou polovicou zadného sedadla, zatiaľ čo pod pravou sa nachádzalo kúrenie.

Jazdné dojmy boli samozrejme ovplyvnené pôvodným stavom s minimom zásahov a veľmi príjemným svetlým interiérom. Prekvapila nás predovšetkým jemnosť ovládania, citlivosť riadenia, ľahký chod spojkového pedálu a pomerne presné radenie. K tomu musíme pripočítať na svoju dobu skvelý výhľad z auta. Na druhú stranu je cestovný komfort posádky predsa len narušený hlukom prenikajúcim do kabíny, minimum izolačných materiálov a inštalácia pozdĺžnych ventilačných mriežok pod zadným oknom urobili svoje. Ak ste však vyrazili na dovolenku k Balatonu a priestor za zadnými sedadlami vyplnili stanom, spacákmi, skladacími stoličkami, vankúšmi a konzervami, hluku bolo o poznanie menej.

"1000 malých bolesti" toto svojím spôsobom posmešné, až hanlivé pomenovanie, ktoré autu v prvých rokoch výroby dali samotní používateľa, akoby presne vystihovalo československý priemysel tej doby. Problémy s kvalitou výroby, problémy s náhradnými dielmi, avšak najväčší problém samotné auto vôbec zohnať...