Subaru sa nestratí

Martin Ruisl, 13.12.2014
Jedna skúsenosť je za tisíc slov či fotografií. Preto sme veľmi radi využili ponuku importéra vozidiel Subaru na test modelov XV a Forester mimo pevných ciest.

Značka, ktorá na symetrickom pohone 4 × 4 a motoroch s protiľahlými valcami postavila svoj imidž, má svojich stabilných fanúšikov. Mnohí by vám vedeli porozprávať nejednu príhodu o tom, ako ich práve tento pohon dostal z naozaj ťažkej situácie. Najmä na šmykľavých povrchoch je rovnomerný záber všetkých štyroch kolies neoceniteľnou pomocou.

Začiatkom decembra nevládlo v Bratislave zvlášť príjemné počasie. Dážď vytrvalo zmáčal cesty, teploty klesali k bodu mrazu. Na pevnom povrchu však silné stránky pohonu všetkých kolies neotestujeme, preto sme sa vybrali na známy off-roadový areál na konci Petržalky. Kopec, ktorý vznikol pri stavbe najväčšieho slovenského panelového sídliska, je poriadne rozbahnený. Mazľavá zemina sa strieda s mokrou trávou, podmienky sú perfektné.

Na výber máme Forester a XV, zo zvedavosti volíme to menšie. Model XV je v podstate zvýšená Impreza (aktuálna generácia sa u nás neponúka), tomu zodpovedajú atraktívne tvary i trošku menší batožinový priestor. Keď hovoríme o zvýšení, prírastok je poriadny. Svetlá výška je až 23 centimetrov, čo je takmer na úrovni plnohodnotných terénnych automobilov. Skúsení jazdci vám povedia, že toto je jeden z kľúčových technických faktorov pre jazdu mimo pevnej cesty. Tým ďalším sú pneumatiky, v našom prípade štandardné zimné obutie. Pohon je tak až na treťom mieste, ani tu sa však nešetrilo. Motory, v tomto prípade dvojlitrový diesel so 108 kW spojený s prevodovkou Lineartronic (CVT), štandardne poháňajú všetky kolesá, ako inak.

Inštruktor velí hneď po rozjazde manuálne navoliť prvý virtuálny stupeň prevodovky s plynulou zmenou pomeru. V tiahlych stúpaniach to bude podstatná výhoda, pretože motor nestratí otáčky a my nezastaneme uprostred. Displej v strede palubnej dosky zobrazuje aktivitu pohonu, natočenie kolies i zásahy ESP. Vodič tak s autom dokáže cielene pracovať na ceste. Pravou nohou jemne udržujeme tempo, priebežne preklzujúce kolesá kompaktné XV neustále posielajú zo strany na stranu. Drážky pneumatík sú plné blata, koordinácia plynu a volantu však znamená neustály progres. Stúpiť na brdu by bolo takmer samovražedné, zráz na ľavej strane by sa mohol až nebezpečne priblížiť a ani ABS v takýchto podmienkach nezabráni tomu, aby vodič nestratil kontrolu nad autom.

Na vrchole prichádza krátky oddych, našou úlohou je len nepreseknúť gumu na trčiacich kameňoch. Stáčame sa doľava na zráz, žiaden asistent tu po ruke nie je. Citlivá práca s brzdovým pedálom ho však dokáže nahradiť. Vyjazdené koľaje ukazujú, prečo je dôležitá svetlá výška. Väčšina konkurentov by už šúchala podvozkom o drsný povrch. Ďalší zráz zakončujeme efektným driftom, ktorý sme nadhodili ručnou brzdou. Plný plyn a ide sa na ďalšie stúpanie, ktoré nám spestrí bočný náklon.

Toto je pre nezvyknutých asi najadrenalínovejšia časť jazdenia v teréne. Výhodou XV je nízka karoséria a s plochým motorom aj nízko položené ťažisko. Hlava je zmätená, musí však zostať chladná. V teréne je dôležité nezastaviť, stále sa musíte hýbať dopredu. V kríze je lepšie pridať než panicky brzdiť. Sme naspať dole a prechádzame finálnym hrboľatým úsekom. Tu vodič musí citlivo vnímať prenos hmotnosti auta a v prípade potreby pribrzdiť tak, aby sa auto prevážilo a nedošlo k prepruženiu. Precízne ovládanie Subaru nám nedáva ani štipku neistoty, práve naopak.

Sme v cieli a opäť o skúsenosť bohatší. Šoférovanie sa začína v hlave, bez patričnej výbavy sa však niekedy nepohnete. V ťažkých podmienkach preto potrebujete spoľahlivú techniku, ktorá sa len tak niečoho nezľakne. Ako napríklad Subaru – výrobcu, ktorý má štyridsaťročné skúsenosti s pohonom všetkých kolies a spolieha sa na overené technické riešenia a robustnú konštrukciu.

Elektronika pomáha

Priechodnosť terénom ešte zlepšuje elektronický asistenčný systém X-Mode, ktorý Subaru uviedlo v roku 2013 v najnovšej generácii modelu Forester. Systém funguje ako elektronická redukčná prevodovka a zároveň uzávierka predného a zadného diferenciálu. Jazde v teréne prispôsobí prácu automatickej prevodovky i reakcie motora na plyn. X-Mode v spolupráci so stabilizačným systémom VDC navyše veľmi účinne bráni pretáčaniu kolies s aktuálne nižšou trakciou. Systém je možné aktivovať do rýchlosti 20 km/h, pričom funguje do 40 km/h. Pri prekročení tohto rýchlostného limitu sa automaticky deaktivuje.

Súčasťou asistenčného systému X-Mode je kontrola rýchlosti pri zjazde z kopca. Netreba ju osobitne zapínať, pri aktívnom systéme X-Mode začne fungovať automaticky v momente, keď senzor náklonu zistí, že auto začalo schádzať zo svahu. Systém následne veľmi účinne udržiava nastavenú rýchlosť, pričom si vodič môže upraviť jej hodnotu pribrzdením alebo pridaním plynu.

Ako funguje pohon Subaru?

Z hľadiska konštrukcie Subaru využíva štyri typy symetrického pohonu 4x4 v závislosti od typu vozidla a použitej prevodovky.

Systém VTD AWD kombinuje planétový medzinápravový diferenciál s elektronicky riadenou hydraulickou viaclamelovou spojkou. Viaclamelová hydraulická spojka kontinuálne rozdeľuje krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá, pričom základné rozdelenie je nastavené v pomere 45 : 55. Distribúcia krútiaceho momentu sa automaticky mení až po 50 : 50 tak, aby sa zabezpečila vynikajúca stabilita podľa aktuálneho povrchu. Základné nastavenie rozdelenia krútiaceho momentu viac na zadné kolesá umožňuje agresívnu a športovú jazdu.

Systém MPT AWD využíva elektronicky riadený hydraulický viaclamelový diferenciál, vyvinutý Subaru, ktorý prispôsobuje rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá podľa aktuálnych jazdných podmienok. Základné nastavenie je v pomere 60:40 medzi prednú a zadnú nápravu. Systém maximalizuje výhody AWD tým, že umožňuje bezpečnú a stabilnú jazdu za každých podmienok. Kombinuje sa s prevodovkou Lineartronic.

LSD AWD je kombináciou medzinápravového diferenciálu a viskóznej hydraulickej viaclamelovej spojky LSD. Za normálnych okolností je rozdelenie krútiaceho momentu nastavené v pomere 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou. Systém umožňuje stabilnú a športovú jazdu, pričom vždy dodáva maximálnu trakciu. Nájdete ho v modeli Outback 2.0D s manuálnou prevodovkou.

DCCD AWD s aktívnym medzinápravovým diferenciálom DCCD je výkonovo orientovaným systémom 4 × 4 pre motoršport, využívaným v modeli STI. Kombinuje mechanický diferenciál s obmedzenou svornosťou s elektronicky riadenou viaclamelovou spojkou LSD. Základné rozdelenie krútiaceho momentu (v automatickom režime) v pomere od 35:65 do 41:59 medzi prednou a zadnou nápravou je zárukou optimálnej kontroly dynamiky vozidla. Obsahuje prednastavené automatické režimy a manuálny režim, v ktorom môže rozdelenie krútiaceho momentu nastaviť vodič.