Užiť si jazdu

Redakcia, 24.11.2007
O Slovenskom automobilovom trhu a najmä o príchode významného nového modelu 308 nám porozprával Stefano Casadio, riaditeľ importérskej spoločnosti Peugeot Slovakia.

Stefano Casadio (54), sa narodil v talianskom meste Rimini. Absolvoval štúdium histórie v Turíne. V roku 1973 začal pracovať pre Fiat. So značkou Peugeot sa jeho kariéra spája od roku 1979, odkedy bol poverený sociálnoekonomickým plánovaním na marketingovom riaditeľstve. V roku 1983 prešiel k značke Lancia do funkcie asistenta riaditeľa. K značke Peugeot sa vrátil v roku 1992 a stal sa šéfom marketingu spoločnosti Peugeot Italy. Do roku 2005 pracoval pre Peugeot vo viacerých krajinách: Švajčiarsku, Francúzsku a v Mexiku. Pred dvoma rokmi prišiel na Slovensko a stal sa generálnym riaditeľom spoločnosti Peugeot Slovakia.

Aký je váš názor na slovenský trh, na ktorom ako šéf importu pôsobíte už dva roky?

Casadio: Slovensko je malý, ale zaujímavý európsky trh. Okrem toho je v uplynulých piatich rokoch už pomerne stabilizovaný, s pravidelným približne 5 až 7-percentným rastom, ktorý očakávam aj v tomto roku, oproti predošlému, a takisto aj pre porovnanie rokov 2007 a 2008.

V čom vidíte základ tejto stabilizácie?

Casadio: V raste ekonomiky, postavenej na dobrých základoch. Rast je stabilný aj napriek tomu, že predaju automobilov momentálne konkuruje najmä boom v oblasti realít, ktorý odčerpáva potenciálnym zákazníkom prostriedky na kúpu vozidla. Slovensko má na jednej strane síce stále ešte jeden z najnižších údajov o počte obyvateľov na vozidlo, je však jedinou krajinou v tomto regióne, ktorej automobilový trh rastie natoľko stabilne, čo je veľmi dôležitá informácia pre nás ako importéra.

Veľkou témou je u nás rastúci dovoz jazdených vozidiel. Vnímate ho ako hrozbu?

Casadio: Import jazdených vozidiel vidíme ako hrozbu najmä z bezpečnostného hľadiska. Vozidlá, ktoré sa k nám dovážajú, sú pomerne staré, s vysokým kontom najazdených kilometrov a nie v najlepšom technickom stave. Meniť automobil každé tri roky, ako na západe, je fakt zatiaľ pomerne vzdialený mentalite obyvateľov Slovenska. Tu si mnohí kupujú svoje auto doslova na doživotie. Aj zákazník, zameraný na jazdené vozidlá, sa tu však mení. Okrem skupiny zákazníkov, zameraných na čo najnižšie obstarávacie náklady, sa formuje aj nová, ktorá si uvedomuje, že automobil je high-tech produkt.

Ako sa vyvíja vaša politika pri značkovom predaji jazdených vozidiel?

Casadio: Keď som sem prišiel, iba traja predajcovia Peugeot na Slovensku ponúkali aj jazdené vozidlá. Dnes už ich predáva polovica tunajších zastúpení značky. Spomínaná nová skupina zákazníkov si totiž vybudovala dôveru k predajcovi, pokiaľ ide o reálny stav automobilu. V tomto biznise podporujeme od začiatku roka 2007 našu sieť poskytnutím základnej metódy, používanej na západných trhoch. Pred troma rokmi sme začali predávať vozidlá flotilovým klientom s vysokou rotáciou áut, ktoré teraz odkupujeme späť a posúvame ich predajcom, aby ich ponúkli na predaj ako jazdené. Podstatný objem však predstavujú jazdené vozidlá, odkupované od klientov na protiúčet pri kúpe nového modelu.

Nová tristoosmička prichádza u nás na trh, ktorý je v nižšej strednej triede mimoriadne husto obsadený.... čím presvedčí novinka zákazníka?

Casadio: Áno, máte úplnú pravdu, tento segment je hotové bojisko. Ten, kto si kúpi tristoosmičku, si ju kúpi preto, že si chce užiť jazdu a nie preto, že sa chce chváliť sedemročnou zárukou, ak viete, čo tým myslím. Sedemročná záruka vám sama o sebe radosť z jazdy neurobí. Peugeot 308 si vychutnáte, pretože je bezpečný, má dobré jazdné vlastnosti, a čo je stále dôležitejšie, je aj veľmi hospodárny, s čím samozrejme súvisia aj nízke emisie. Zladiť tieto vlastnosti nie je jednoduché. Nám sa to podarilo a podľa môjho názoru a osobne považujem tristoosmičku za najlepšie auto vo svojom segmente.

Logicky teda musíte mať s touto novinkou ambiciózne ciele. Aké sú?

Casadio: Cieľom je predať v budúcom roku približne 1200 exemplárov. O tie sa má postarať aj priebežne rastúca rodina modelu 308. Tento plán predstavuje 20 percent nášho predaja, čiže je to pomerne vážna výzva. Sme však optimisti, pretože na Slovensku máme širokú základňu majiteľov modelu 307 a veríme, že sa nám ich podarí získať aj pre novú tristoosmičku.

Kedy môžeme očakávať začiatok predaja najlacnejších verzií s motorom 1.4 VTi, ktoré síce boli od začiatku v cenníku, reálne sa však nepredávali hneď?

Casadio: Na základnú verziu s motorom 1.4 VTi by sme chceli začať proces prijímania objednávok čo najskôr, konkrétne dúfame, že sa nám to podarí ešte pred koncom novembra 2007. V priebehu roku 2008 začneme predávať aj kombi variant s označením SW.

Absolvovala slovenská predajná sieť značky Peugeot špeciálnu prípravu na príchod nového modelu 308?

Casadio: Uvedenie tristoosmičky sme u našich predajcov pripravovali dlhodobo. V tejto súvislosti sme zaviedli dve dôležité kvalitatívne zmeny v zákazníckom servise. Prvou je technický upgrade našich diagnostických prístrojov, ktoré sú teraz sofistikovanejšie nielen pri samotnom procese diagnostiky, ale aj pri napojení na centrálnu diagnostiku továrne pomocou softvéru Service box pre prijímacích technikov, ktorý im poskytne komplexnú znalosť o histórii konkrétneho vozidla. Druhá súvisí s predajom vozidiel. Dizajn tristoosmičky je v porovnaní s predošlým modelom skôr evolučným, než revolučným posunom. Po technickej stránke je však vozidlo úplne nové. Preto je dôležité, aby predajcovia vedeli zákazníkom, ktorí na základe toho očakávajú aj vnútornú podobnosť nového modelu s predošlým, vysvetliť, v čom spočívajú zmeny, zoznámiť ich napríklad s novou ergonómiou usporiadania ovládacích prvkov v interiéri, novou palubnou elektronikou a podobne

Podporíte predaj tristoosmičky povedzme aj špeciálnymi produktmi na financovanie kúpy?

Casadio: Slovenský trh je po stránke financovania kúpy vozidla veľmi konzervatívny. Je zložité, takmer až nebezpečné, prichádzať s novými typmi financovania len preto, že uvádzate nový model, pretože zákazníci sa noviniek v tomto smere obávajú. Som však presvedčený, že náš program financovania pre Peugeot 308 je zaujímavý.

Na čom je založený?

Casadio: Na dvoch základných produktoch. Prvým je nulový lízing, zaujímavý najmä pre firmy a flotilových zákazníkov, ktorí plánujú vozidlo splatiť v krátkom čase, povedzme za dva roky a neprekáža im s tým súvisiaca vyššia mesačná splátka. Druhým je lízing s nízkou akontáciou a dlhším obdobím splácania, prispôsobený najmä privátnym klientov. Jeho špecialitou, orientovanou na zákazníkov modelu 307, bude predaj na protiúčet, vďaka ktorému im auto, ktoré nám donesú, prakticky celkom môže uhradí náklady na akontáciu nového. K cene, na ktorú bude ohodnotená ich tristosedmička, im navyše pridáme ešte 20 000 korún, ako vernostný bonus.

Pred pár týždňami ste odštartovali rozsiahlu servisnú kampaň pre majiteľov tristosedmičiek. Môžete nám vysvetliť jej ciele?

Casadio: Táto kampaň sa vzťahuje na už spomínanú tému vývoja na trhu jazdených vozidiel na Slovensku. Pri uvedení nového modelu trhová hodnota jeho predchodcu dramaticky poklesne. Je to však bežný jav a vieme ho predpovedať. Preto sme sa rozhodli majiteľov modelu 307 upokojiť tým, že ho zadarmo skontrolujeme a poskytneme im možnosť buď prejsť k novému modelu, alebo jazdiť ďalej na predošlom s vedomím, že dostal patričný upgrade. Ten sa týka nielen ABS, ale prakticky celého palubného počítačového systému. Kontrola obsahuje až 20 bodov.

Ste spokojný so štartom kariéry modelu 207 SW na našom trhu?

Casadio: Rozhodne áno. Peugeot 207 SW sa javí ako veľmi úspešný model. Už v prvom mesiaci po uvedení predčil naše očakávania tým, že dosiahol celú tretinu podielu predaja modelu 207. Očakávali sme a z dlhodobého horizontu očakávame, že bude predstavovať približne 20 až 25 percent predaja vo svojom modelovom rade.

Čo očakávate od malej úžitkovej novinky Bipper?

Casadio: Slovenský trh s úžitkovými modelmi je orientovaný najmä na vozidlá s väčším prepravným objemom. Novému Peugeotu Bipper by sa však podľa našich očakávaní mohlo dariť v predaji osobnej verzie.

Zhováral sa Ladislav Malák
Foto: PANER