Športovosť musí ostať

Redakcia, 17.11.2007
Prednedávnom sa nám podarilo získať rozhovor s najvyšším šéfom spoločnosti Honda Motor. Takeo Fukui nám porozprával o stratégii značky v globále, ako aj o jej konkrétnych plánoch.

Takeo Fukui sa narodil 28. novembra 1944 v Tokiu. Je absolventom štúdia aplikovanej chémie na Waseda University. Pre Hondu začal pracovať v roku 1969. Prešiel viacerými pozíciami v oddelení výskumu a vývoja automobilov aj motocyklov, vo sfére riadenia výrobných závodov, ako aj manažérskymi funkciami. V apríli 2003 bol menovaný do pozície prezidenta a CEO spoločnosti Honda Motor Co. Ltd.

Vlani v máji ste predstavili svoju globálnu stratégiu do roka 2010. Môžete nám ju priblížiť?

Fukui: prvým pilierom našej stratégie je posilnenie technológie a produkcie v Japonsku, s cieľom posilniť globálny rast. Myslíme si totiž, že ak chceme plne podporiť celkový rast, je nevyhnutné rozšíriť výrobnú kapacitu v Japonsku a zvýšiť mieru odbornosti, ako aj efektivitu nášho vývoja. Jeden príklad z nášho automobilového biznisu: práve teraz staviame nový výrobný závod v Japonsku, ktorý má byť dokončený v rokoch 2009 až 2010. Zároveň budujeme výskumné a vývojové centrum, vrátane testovacieho polygónu.

Ako by sme mohli vašu globálnu stratégiu pretaviť do regiónov, modelov a technonológií?

Fukui: stále je pre nás veľmi dôležitým a najväčším trhom Severná Amerika, a preto budujeme novú továreň v štáte Indiana. Po jej dostavaní chceme v roku 2010 dosiahnuť ročnú produkčnú kapacitu 1,6 milióna. Zároveň sa snažíme zvýšiť produkčnú kapacitu aj v ďalších krajinách ako Thajsko, India, Turecko a v Južnej Amerike. Súčasťou našej globálnej stratégie je aj znížiť emisie CO2, a to nielen pri prevádzke samotných vozidiel, ale aj pri ich samotnej výrobe. Jednou z technológií, ktorá nám pri tom pomôže, bude naša inteligentná dieselová technológia i-DTEC, ktorú budeme aplikovať v automobiloch veľkosti modelu Accord a väčších. Budeme pokračovať s modelom Civic Hybrid a uvedieme aj nový hybridný model v roku 2009, s plánom predať 200 000 exemplárov ročne. Celkový náš globálny plán do roku 2010 je vyrobiť ročne 4,5 milióna vozidiel celosvetovo.

A vaša európska pozícia? Ako ju hodnotíte?

Fukui: s našou pozíciou v Európe a s podielom na jej trhu od jedného do dvoch percent nie sme celkom spokojní. Napríklad vo veľkej Británii však máme podiel až medzi štyrmi a piatimi percentami, čo by mohol byť do budúcnosti náš cieľ pre celú Európu, v krátkodobom horizonte. Môj osobný pocit je, že s rýchly nástup environmentálnych tém sa netýka už iba Európy, takže musíme aplikovať stratégiu globálnym spôsobom na každom trhu. Inými slovami: bez toho, aby sme zväčšili náš trhový podiel v Európe, nebudeme schopní prežiť tvrdý konkurenčný boj na globálnom trhu.

Spomínali ste váš nový čistý diesel i-DTEC. Použijete jeho technológiu aj v naftových motoroch menšieho objemu?

Fukui: v tomto momente nemáme konkrétny plán na vývoj malého naftového motora. Okrem aktuálneho štvorvalcového motora s objemom 2,2 litra zvažujeme v blízkej budúcnosti vývoj šesťvalcového naftového motora i-DTEC pre americký trh. Je mi však jasné, že časom bude nutné malý naftový motor priniesť.

Horúcim trendom je downsizing, a v jeho rámci aplikácia prepĺňania. Chystáte sa ju použiť aj vo vašich benzínových motoroch?

Fukui: prepĺňanie turbodúchadlom úspešne využívame pri naftových agregátoch. Nevyhýbame sa však tomuto systému ani pri benzínových motoroch a ak to bude nutné, využijeme ho.

v Ženeve ste ukázali koncept Honda Small Hybrid Sports. Čas plynie a núka sa otázka, ako bude vyzerať jeho sériová podoba a akým spôsobom sa pričlení do modelovej ponuky k modelu Civic Hybrid....

Fukui: aj keď náš nový hybridný model nebude vyzerať presne ako ženevský koncept, bude menší hybridný než Civic, a samozrejme aj lacnejší. Uvedieme ho v Japonsku, USA aj v Európe v roku 2009, s ročným výrobným plánom 200 000 kusov. Ak sa tento model podarí úspešne etablovať, budeme môcť jeho technológiu v rôznych variáciách použiť aj v ďalších modeloch, na to však zatiaľ presné konkrétne plány nemáme.

Blízko k sériovej podobe má už aj váš automobil s technológiou palivových článkov, Honda FCX. Ako blízko konkrétne?

Fukui: model FCX uvedieme v USA na budúci rok a bude veľmi blízky konceptu, ktorý sme vystavili vo Frankfurte. Keďže ale náklady na výrobu takéhoto typu vozidla sú zatiaľ vysoké, séria, ktorú uvedieme, bude iba limitovaná. Štrukturálne sa však už blížime aj veľkosériovo vyrábanému modelu, ktorý uvedieme behom desiatich rokov.

Čo ďalšie alternatívne palivá, napríklad plyn alebo etanol?

Fukui: už dnes máme na trhu v Brazílii v ponuke model, schopný prevádzky na 100 % etanol. Produkciu vozidla s pohonom na CNG sme začali v USA už pred desiatimi rokmi, aj vďaka tomu, že už je k dispozícii infraštruktúra pre tento typ pohonu.

Honda je jednou zo značiek, pôsobiacich v exkluzívnom svete Formuly 1. Existuje okrem marketingového významu aj konkrétny transfer jeho technológií do sériovej výroby?

Fukui: spojitosť medzi technológiou F1 a vývojom sériových modelov bola v minulosti tesnejšia. Od osemdesiatych rokov sa však formulová technológia začala vyvíjať veľmi rýchlo, takže sa začala rozširovať medzera medzi ňou a sériovou výrobou. Dnes už je teda priamy transfer technológie podstatne zriedkavejší.

Blíži sa generačná výmena modelu Accord, ktorú avizoval veľmi dynamický koncept Tourer. Môžeme teda čakať priostrenie aj pri sériovej verzii?

Fukui: bez toho, aby bol Accord športový, to nebude Honda. Zároveň však nechceme pripustiť kompromisy v komforte jazdy. Takže aj naďalej sa budeme snažiť optimalizovať rovnováhu medzi športovosťou, komfortom a hospodárnosťou, čo platí aj pre novú sériovú verziu tohto modelu.

Zhováral sa Ladislav Malák