Verejná doprava v Košiciach má už 127 rokov: Len sa pozrite na tú krásu!

(+FOTOGALÉRIA) Západ si o východe myslí svoje, Košiciam pritom patrí status zavedenia najstaršej mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Vznikla ešte v 19. storočí!
Vydané  Text: 

Západ a východ Slovenska sa ešte aj dnes, v roku 2018, doťahujú o význam, hodnoty, historické úspechy a vôbec všetko ostatné. A hoci by sme my, západniari, radi počuli, že inovácie v oblasti mestskej dopravy inicioval Prešporok, v skutočnosti prím v jej vzniku držia Košice.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) je dnes „pokračovateľom prevádzky“ najstaršej mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Spočiatku išlo o konskú železnicu, ktorá bola uvedená do prevádzky **14. novembra 1891**. Prvý úsek konskej železnice viedol zo železničnej stanice cez Hlavnú ulicu po hospodársku školu (dnes Poliklinika Sever).
Koľajová stanica v Košiciach na historickej fotografii
Výstavba alebo oprava koľají v Košiciach na dobovej fotografii
Hoci bola v Košiciach prevádzkovaná koľajová doprava, **nejazdili po nej električky**. Elektrifikácia koľajových tratí započala až v roku 1913 a plne elektrifikovaná bola v roku **1914**. Áno, správne, práve vtedy, keď sa začala prvá svetová vojna. Pre porovnanie, v **Bratislave bola električková verejná doprava spustená 27. augusta 1895**, teda o necelých dvadsať rokov skôr. Predtým však žiadna iná mestská verejná doprava v Bratislave neexistovala – teda, ak nepočítame konskú železnicu z roku 1840, ktorá bola vôbec prvou v celom Uhorsku. Viedla z križovatky dnešnej Krížnej a Legionárskej ulice do Svätého Jura, neskôr bola predĺžená do Trnavy a Serede.
Fotografia Hlavnej ulice s plnou prevádzkou električkovej dopravy, ktorá bola po roku 1986 v pešej zóne zrušená bez náhrady.
Od polovice 90. rokov 20. storočia sa v Košiciach začala prevádzka **autobusov** a **od roku 1993 aj prevádzka trolejbusov**. Zaujímavosťou je, že v Košiciach majú mestské koľajové dráhy rozchod 1435 mm (v Bratislave 1000 mm) a mesto prevádzkuje vôbec **jedinú električkovú rýchlodráhu na Slovensku**. V posledných troch rokoch sa vozový park verejnej dopravy rozšíril o takmer päť desiatok nových električiek Pragoimex Vario LF2+, celkovo DPMK prevádzkuje 16 električkových liniek na **34 kilometroch tratí** (v Bratislave 42 km).

Video nižšie zachytáva **dopravu v Košiciach spred 37 rokov**. Čo myslíte, koľko sa toho za takmer štyri dekády zmenilo? Sú moderné električky, autobusy a trojlejbusy na vyššej úrovni alebo nostalgicky vyzeráte časy, kedy vodiči autobusov museli svoje stroje opravovať vlastnými rukami a zadarmo?





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.