Najkrajšie miniauto ako stvorené pre slečny: vyrábalo sa už pred 60 rokmi!

Je to súčasť automobilovej histórie, na ktorú sa často nespomína.
Vydané  Text: 
Fiat 500, respektíve Nuova 500, sa vyrábal v 50., 60. a 70. rokoch 20. storočia s reverznými dverami. Verzie 500, 500 D, 500 Sport, 500 Giardiniera a 500 Furgoncino sa od seba odlišovali motorizáciami a vyhotovením karosérie, charakter klasickej päťstovky si však vozidlo udržiavalo vždy.
V 50. až 70. rokoch 20. storočia sa slávna fiatka – alebo ak chcete päťstovka – vyrábala prekvapivo s dvere otvárajúcimi sa v protismere jazdy. To, čo sa kedysi zvyklo volať samovražedné dvere, v skutočnosti samovražedné nebolo, dokonca takto vyhotovené dvere vyzerali skvele. 500-ke dodávali ešte trocha korenia k jej typickému krásnemu dizajnu a robili ho o niečo viac podobným napríklad takej Isette s taktiež talianskym pôvodom. Ako základová Nuova 500 sa spoločne s Nuova 500 Sport vyrobila v počte až 181 036 kusov.
500 Giardiniera (1960–1975)
Nepochybne najkurióznejším bol variant 500 Giardiniera (1960–1975), ktorý mal aj predĺženú karosériu, aj reverzné dvere. Dokopy to vyzeralo veľmi zvláštne, ale nie škaredo. Tieto automobily sú dnes unikátom a je nepochybné, že sa v takejto podobe už nikdy neobjavia vo výrobe. Pred desiatkami rokov sa skrátka dalo viac experimentovať s dizajnom a, treba to napísať otvorene, aj s bezpečnosťou.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »