Sú problémom sviatoční vodiči alebo naša netolerantnosť?

Na cesty vyrazili takzvaní sviatoční vodiči a našou povinnosťou je preto správať sa obozretnejšie a zodpovednejšie.
Vydané  Text: 

Škoda 120, ilustračná fotografia

Komentár redaktora Auto Motor a Šport

Prvý november je deň, kedy dôchodcovia vyberajú z garáží svoje zabudnutné 120-ky, Favority, prípadne žiguláky alebo Ticá a vyberajú sa navštíviť cintoríny.

Práve preto o nich hovoríme ako o sviatočných vodičoch, pretože ich na cestách vídaváme práve v priebehu sviatkov a sú typickí pomalou jazdou, spomalenými reakciami a rozhodovaním, často dokonca ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Nedbajú na cyklistov, naopak na priechodoch pre chodcov bez problémov strávia aj tri minúty, prehliadajú dopravné značky. Na parkovisku šúchajú nárazníky a dvere, odtláčajú smetné nádoby a pôsobia neohrabane. Toto obdobie je symbolickou skúškou pre vodičov, ktorí sú skúsení a jazdia už prevažne automaticky. Sviatoční vodiči ich rozrušujú, hnevajú a častokrát obmedzujú, čo vedie k nie tak ojedinelým nadávkam a konfliktom na cestách. To, že títo sviatoční vodiči existujú, je fakt a je ho potrebné rešpektovať. Je nevyhnutné uvedomovať si, že nie každý vodič šoféruje auto denne a každý má právo na chyby. Práve v tomto období by sme si mali my, skúsení, väčšmi uvedomovať, že s nami zdieľajú cesty a je našou povinnosťou správať sa dospelo, vyspelo, zodpovedne a nepretekať sa o čas a o pravdu. Na tom cintoríne ležia naši blízki a priatelia, nemusíme ich nutne doplniť o vlastný hrob len preto, že sme na tej ceste cítili nenormálnu potrebu predbehnúť toho dedka za volantom embéčky, pretože išiel iba 80 km/h tam, kde je deväťdesiatka. Ak sa aj stane, že ten starý pán alebo dáma poškodia pri parkovaní vaše auto, nemusíte robiť dramatické scény a hrať sa na obete zločinu. Nie ste obete, len ste doplatili na vodiča, ktorý spravil chybu. Tak, ako ste aj vy v minulosti šuchli iné auto. Na to sú povinné zmluvné poistenia a havarijné poistky, aby kompenzovali dôsledky podobných situácií. Sú problémom sviatoční vodiči alebo naša netolerantnosť? Práve preto, že sú sviatoční vodiči problémoví, je úlohou ostatných správať sa v rozumnej miere tolerantne, zodpovedne, dospelo a bezpečne. S trochou ohľaduplnosti na cestách budú aj tieto sviatky o niečo pokojnejšie.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.