Hlina pokrytá fóliami a lakom: 8 krokov výroby konceptu nového auta

Poľské zastúpenie automobilky Škoda zverejnilo proces vytvárania automobilového konceptu Vision E. Celý proces prebieha v 8 krokoch a hodnota jedného konceptu, ktorý sa odprezentuje na autosalóne, pritom neraz dosahuje aj milión eur.
Vydané  Text: 

#1 Náčrt ceruzkou

Na začiatku každého kreatívneho procesu návrhári premýšľajú o základných hodnotách, ktoré chcú do projektu a zahrnúť a zdôrazniť. Najprv sú to len jednoduché nákresy nakreslené ceruzkami, používajú sa papierové tabule a značky, ktoré zvýrazňujú niektoré kontúry. Náčrty sa potom prenášajú na monitory počítačov, dokončené práce putujú na pracovný stôl hlavného stylistu.

#2 3D model v počítači

Skice sú výlučne 2D, ale po prevedení do počítača sa z nich postupne vyrába 3D model so všetkými detailmi. Pri výrobe tohto virtuálneho modelu spolupracujú dizajnéri aj inžinieri, sleduje sa pritom všetko: ergonómia, estetika, predpokladaná funkčnosť. Každá časť konceptu musí byť navrhnutá do najmenších detailov, pretože model bude neskôr predstavovať vzor pre vyhotovenie auta v mierke 1:1.

#3 Model z hliny

Toto je zdanlivo najpôsobivejšia časť výroby automobilového konceptu. Počítačový model sa presunie do reality v podobe hlinenej sochy. Pýtate sa, prečo sa nepoužíva 3D tlač? Možno, že sa raz bude, pri koncepte elektromobilu Vision E však Škoda využila tento „tradičný hlinený proces“ a 3D tlač ponechala až na vyhotovenie interiéru. Hlina je jeden z najtradičnejších fáz automobilového dizajnu je takýto model je podľa Škody neoceniteľnou pomôckou, ktorá veľmi realisticky odráža vzhľad budúceho auta.

Ilustračné foto (VW)


Hlina je prekvapivo ťažká – koncept Vision E váži asi 2,5 tony. Keď sa doladia drobnosti a hlinený model karosérie je vo finále, povrch sa pokryje fóliami. Tie vraj zlepšujú tvar a pridávajú to, čo sa páči všetkým dokola: lesk. Nakoniec je model pokrytý lakom, aby koncept vyzeral ako vyrobený zo štandardných materiálov.

#4 Detaily exteriéru

Keď projekt naberie fyzickú podobu, jeho tvorcovia analyzujú, ako sa v rôznych svetelných podmienkach správajú rôzne tvary a detaily. Najmä pre vývoj sériových automobilov je veľmi dôležité sledovať a hodnotiť model za denného svetla. „Našou ambíciou je vytvoriť projekty, ktoré nielen urobia skvelý prvý dojem, ale sú dlhotrvajúce a nadčasové,“ hovorí Dalibor Pantůček, stylista značky Škoda.

#5 Interiér

Návrh interiéru je vytvorený taktiež v mierke 1:1. Je to jediný spôsob, ako ho skontrolovať z hľadiska estetiky i ergonómie. Interiér je vytvorený podobným spôsobom ako karoséria, ale v tomto prípade zohráva dôležitú úlohu aj 3D tlač. Hlina je navyše pokrytá materiálmi napodobňujúcimi rôzne povrchy, ktoré by sa mohli vyskytnúť vo finálnom vozidle.

#6 Osvetlenie

Svetlá a prvky zo skla sú podľa Škody automobilové šperky. Stylisti sa im venujú v samostatnom kroku a pripravujú ich tak, aby boli aj v koncepte plne funkčné. V porovnaní s predchádzajúcimi štúdiami vyniká Vision E svetlami pozdĺž celej kapoty a osvetleným prvkom pod okrajom kapoty. „Konštrukcia svetiel zlepšuje charakter tohto modelu, pričom oznamuje budúcnosť našej značky. Sklo a svetlo vytvárajú pôsobivú kombináciu umenia a technológie,“ hovorí Petr Nevřela.

#7 Farby, materiály a virtuálna realita

Každý človek v oddelení farieb a materiálov zodpovedá za svoju špecializáciu: kožené čalúnenie, textil, interiérové farby, laky na karosériu, dekoračné prvky. Materiály sa potom umiestnia vedľa seba do počítačových vizualizácií. „Vizualizácie sú rozhodujúce. Vďaka virtuálnej realite môžeme sedieť v kabíne a vidieť, ako jednotlivé farby a materiály spolupracujú,“ hovorí Andrea Jensen, vedúca oddelenia.

#8 Schválenie projektu

Vision E je pre Škodovku prelomový produkt nielen preto, že počíta s plne elektrickým pohonom. Dizajnéri a konštruktéri podľa koordinátora projektu Daniela Edra začínali s čistým listom papiera. Podľa jeho slov nemali definované ani to, ako sa majú otvárať dvere alebo veko batožinového priestoru. Pred schválením projektu je potrebné vyhotoviť k nemu kompletnú dokumentáciu, ktorá sa poskytne rade zodpovednej za schválenie projektu. A ak koncept korešponduje s marketingovou stratégiou značky, môže sa pustiť do sveta prostredníctvom virtuálnych teasingov, videí, „nechcene“ uniknutých fotografií a napokon prostredníctvom premiéry na autosalóne.






Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.