Test celoročných pneumatík! Podarilo sa im obstáť v dôležitých disciplínach?

Redakcia, 01.10.2017
Dokážu vás celoročné pneumatiky podržať v akýchkoľvek podmienkach?

Neustále prezúvanie pneumatík mnohých vodičov zaťažuje nielen finančne, ale aj časovo. Aj preto sú celoročné pneumatiky stále obľúbenejšou alternatívou, ktorú používajú hlavne taxikári či firmy. Ich autá totiž jazdia po meste, kde je v zime najmenej snehu. Dobré celoročné pneumatiky majú na plášti vyobrazenú snehovú vločku, ktorá zaručuje určité množstvo zimných kvalít.


Nás zaujímala dostupnosť podobných pneumatík v testovanom rozmere 215/60 R17. Rovnako veľké pneumatiky totiž používajú aj populárne mestské SUV, ako napríklad Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan či Opel Mokka. Počas testu sa okrem Goodyear Vector 4Seasons druhej generácie, dali zohnať už iba Michelin CrossClimate, Nokian Weatherproof SUV a Vredestein Quatrac 5.


Každá dobrá zimná pneumatika by mala byť vyrobená z mäkkej zmesi gúm a nemal by chýbať ani veľký počet lamiel v dezéne. Ak majú pneumatiky na mokrej a suchej ceste v lete dosiahnuť krátke brzdné dráhy, pôsobia mäkké zmesi, hlboký dezén a lamely skôr kontraproduktívne. Ako sú nakoniec pneumatiky do každého počasia navrhnuté, závisí od filozofie jej výrobcu. Michelin sa oficiálne vzdal nárokov na ultimatívne vlastnosti pri jazde v zime a nové CrossClimate s filigránským dezénom bez lamiel predáva ako „letné pneumatiky so zimným označením“.


Asi najznámejším výrobcom celoročných pneumatík je Goodyear, ktorý sa preslávil s produktom Vector 4Seasons. V súčasnosti je na trhu už druhý generácia. Jej dezén sa podobá na ten od Michelinu a využíva tiež silné 3D lamely. Na rozdiel od klasických lamiel, ktoré svojimi hladkými zárezmi oslabujú behúň, 3D variant lamiel sa zamyká do seba a udržiava prinajmenšom jednu časť behúňa stabilnú. Weatherproof, teda „odolná počasiu“, sa volá celoročná pneumatika značky Nokian. Aj zimní špecialisti z Fínska stavili na smerový dezén. A bolo by to čudné, keby práve Fíni nekládli dôraz na výkon pneumatiky na snehu. A tak stavili na silné, k optike SUV dobre sa hodiace široko profilované ramená a dezén s výraznými lamelami. Odlišnú technológiu využíva len pneumatika Vredestein Quatrac 5. Holanďania uprednostnili asymetriu a rozdelili behúň na letnú a zimnú stranu. Podľa teórie by malo v lete, keď sa očakávajú silné bočné a brzdné sily, prenášať pôsobenie týchto síl vonkajšie, viac uzavreté rameno. V zime, keď sú cesty klzkejšie, by mali priľnavosť na snehu a ľade zabezpečiť lamely na vnútornej strane behúňa.


Aby to kandidáti nemali v našom teste také jednoduché, porovnáme ich aj s najlepšou zimnou pneumatikou na trhu, Continental WinterContact TS 850 P, ako aj s najlepšou letnou pneumatikou Continental PremiumContact 5. Vybojovať proti týmto špecialistom v teste víťazstvo je beznádejné a je to aj dôvod, prečo sú tieto dve položky v tabuľke uvedené mimo hodnotenia a bez konečnej známky. Ukazujú však, čo je v jednotlivých disciplínach technicky dosiahnuteľné, ako aj to, aké kompromisy boli nutné v koncepcii celoročných pneumatík.

Výsledky