Je v Bratislave rýchlejšie auto, alebo skúter? Preverili sme to v jednoduchom teste.

Najväčšie mesto Slovenska, Bratislava, je už preplnené autami natoľko, že niektorí vodiči už dobrovoľne presadajú na skúter. Je skúter v meste skutočne rýchlejší? Preverili sme to v jednoduchom teste.

Protagonisti

Na porovnanie sme vybrali skúter aj automobil identickej značky. V našom prípade to bola Honda Civic 1,5 VTEC Turbo a skúter Honda Forza 125. Ten spadá do kategórie motocyklov, na ktorých môžete jazdiť aj s vodičským oprávnením typu B. Inými slovami, pre bežných vodičov je tento skúter reálnou alternatívou bez potreby absolvovať vodičský kurz na motocykle. Skúter sme do porovnania zobrali aj preto, lebo ponúka najväčšiu variabilitu. Forza má pod veľkým dvojsedadlom dostatok priestoru na to, aby ste si odložili drobnosti, prípadne veci, ktoré potrebujete do roboty. A potom, čo odparkujete, ponúka tento priestor možnosť na uskladnenie helmy nielen pre jazdca, ale aj pre spolujazdca. A to je praktickejšie než v prípade klasických motoriek, ktoré tento odkladací priestor nemajú.


Trasa

Zvolili sme si 20-kilometrový úsek cesty z bratislavskej časti Dúbravka do Ružinova. Cieľ bol symbolický, stretli sme sa pred dílerom Hondy. Trasu sme sa rozhodli navrhnúť tak, aby viedla nielen úzkymi uličkami, ale aj po obchvate, kde sa výhoda skútra stráca, teda v prípade, že nie je dopravná zápcha. Podľa Google Maps by nami zvolená trasa trvala presne 22 minút, my sme boli zvedaví na časový rozdiel v cieli. O tom, že vyhrá skúter, sme prakticky nepochybovali.


Priebeh

Prakticky ihneď od začiatku sa vďaka semaforom dostal do mierneho vedenia skúter. Kým auto je prinútené postaviť sa na koniec radu stojacich áut, skúter sa dostane na „pole position“ veľmi rýchlo a bez problémov. A tento úkon dokáže zopakovať na každej križovatke. Po výjazde na obchvat sa náskok ustálil a zmenila to až „tradičná“ dopravná zápcha na Prístavnom moste. Opäť je v rámci tejto situácie víťazom skúter. Cez pomaly idúce autá sa prederie bez problémov, hoci v tomto prípade musí prispôsobiť rýchlosť. Množstvo vodičov ešte stále neregistruje vodičov jednostopových vozidiel a na poslednú chvíľu sú schopní prekrížiť mu cestu, jednoducho ignorujú spätné zrkadlá. Na druhej strane po absolvovaní Prístavného mosta sa skúter stratil z dohľadu auta. Posledný úsek obsahoval križovatky bez svetelnej signalizácie, čo opäť favorizovalo skúter.


Výsledok

Tak ako sme predpokladali, skúter vyhral. Po spustení stopiek sa náskok skútra začína pretavovať do ušetreného času. Po chvíli, ktorá mne osobne pripadá oveľa dlhšia, ukazujú stopky rozdiel troch minút a štyridsiatich sekúnd. A to je náskok skútra, ktorý získal na dvadsaťminútovej trase. Pre objektívnosť sme tento test absolvovali v poobedňajších hodinách, teda nie počas rannej či poobednej zápchy, kde by skúter získal ešte väčší náskok. Inými slovami aj v prípade menej hustejšej premávke má skúter jednoznačnú prevahu. A z času potrebného na presunutie sa mestom dokáže jednostopový skúter ušetriť presne sedemnásť percent.