Favorit mal autopilota už v 80. rokoch, testoval jeho prototypy pred spustením predaja
Favorit je ospevovaný aj nenávidený. Naše cesty si bez neho ani nevieme predstaviť, hoci v mestách ho nachádzame už iba sporadicky.
Vydané Text: Redakcia
Dnes vnímame Škodu Favorit ako automobil nižšej akosti, ako niečo, čo je tak pevne spojené s tvárou našich ulíc, že ho miestami až nenávidíme. Nedá sa však poprieť charakter a úžitkovosť, ktorou Favorit vynikal; nemožno tiež zabudnúť na skutočnosť, že sa jeho návrhu ujalo talianske štúdio Stile Bertone z Caprie neďaleko Turína.
Je september 1987 a Medzinárodný strojársky veľtrh v Brne praská vo švíkoch. Pred pavilónom Motokovu sa tlačí masa zvedavých ľudí a s úžasom obdivuje prvú novodobú Škodu s predným náhonom. Konečne! Dlho očakávaný Favorit je na svete.
Pôrodné bolesti
Podľa pôvodných plánov sa prvé Favority mali na cestách objaviť už v priebeh roka 1987. Fabrika sa dokonca odhodlala k jeho predčasnej svetovej premiére v roku 1987 na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne, kde patrila k novému Favoritu nielen hala vtedajšieho Motorkovu, ale aj vonkajšia expozícia neustále obliehaná zvedavým davom. Pre komplikácie sa však jeho predaj rozbehol až v auguste 1988, teda skoro po jeho premiére, čo sa zadĺženej farbike spôsobilo obrovské finančné straty. Dovtedajšie Škody 105/120 totiž zrazu nikto nechcel a len v zahraničí sa ich predaje zachraňovali medzitypmi Š 135/136 GL s karosériou Škody 105/120 (Š 742, 743) a motorom z nového Favorita.Moderný interiér
Tvary palubnej dosky Favorita sa definitívne rozlúčili so štýlom predchádzajúcich modelov. Dizajn bol síce moderný, no vzhľadom na vtedajšie výrobné technológie boli návrhári nútení použiť hranaté alternatívy, zaoblenie palubnej dosky neprichádzalo v realite do úvahy. Napriek tomu však palubná doska a prístrojový panel mail svoj šarm, kľučka dverí bola integrovaná do lakťovej opierky a v závislosti od verzia Favorita sa menil aj jeho interiér.Verzia L mala jednoduchší interiér s rámovými opierkami hlavy, verzia LS mala kvalitnejší poťah a plné opierky hlavy a dvermi obklad mal tiež luxusnejšie vyhotovenie rozdiel medzi verziami l&l s interiéry tvorili aj detaily ako napríklad otáčkomer motora či predné hmlovky.
Improvizácia
Financie na vývoj nového motora nebolo konštruktéri museli použiť to čo mali teda hliníkový štvorvalec zo Škody 105 /120. Práce im neuhľahčila ani nastupujúca vlna bezolovnatého benzínu a katalyzátorov, to znamenalo ďalšie nemalé investície. Tím Petra hrdličku našťastie vždy myslel dopredu a už v roku 1987 pripravili celohliníkový štvorvalec 1.3 OHV 84 600na neskoršiu montáž vstrekovania a riadeného katalyzátora.Stále si pritom zachoval svoju hlavnú výhodu, ktorou bola konštrukčná jednoduchosť A aj z nej vyplývajúce nízke servisné náklady a vysoká životnosť celého agregátu.
Vo výrobe až do roku 1995
Po nábreží sériovej výroby sa veci pohli správnym smerom export sa rozbehol na plné obrátky ale v Československu sa na novinku vytvorili poradovníky cena základného modelu bola stanovená na 84 600 Kčs (za rovnakú sumu si vtedy vyvolení zákazníci mohli kúpiť aj luxusný VAZ 2107), v Nemecku sa predával za 11 390 DM.Auto sa nevyhli ani priebežné modernizácie tou najzásadnejšou bola tá zo začiatku roku 1993, v nej už mal prsty nemecký Volkswagen, ktorý sa postupne stával majiteľom Vtedy ešte československej automobilky je menší Zázrak že Favorit ostal vo výrobe až do roku 1995 vo verzii Forman a pickup.
Nástupnícka Felicia bola v podstate len jeho zásadnú modernizáciou vyrábanou až do príchodu nového milénia. Aj to svedčí o jeho mimoriadnej nadčasovosti a obrovskej práci ktorú na jeho vývoj odviedli všetci ľudia z vývoja fabriky.
Forman bol rodinným snom
Pri jednom modeli značky je jediným riešením predaj viacerých karosárskych verzii. Vedel to aj tým okolo Petra hrdličku, peňazí však nebolo, a tak je menším zázrakom, že sa okrem základného variantu podarilo pretlačiť do výroby aspoň kombi s názvom Tourist (neskôr premenovaného na Forman) a úžitkový Pick-up. Pôvodne sa počítalo s trojdverovým kupé (nástupca Škody Rapid) a so štvordverovým trojpriestorovým sedanom.Bertoneho dizajn zabodoval
Dizajn novej škodovky s predným pohonom nám urobia Taliani, znelou jednoznačné odporúčanie UV KSČ vo vládnom uznesení z roku 1982 smerujúcom k riadiacim pracovníkom závodu AZNP Mladá VOleslav. Už vtedy bolo totiž jasné, že pekný dizajn predáva a pre fabriku bol export áut do zahraničia otázkou prežitia. A hoci v minulosti už Taliani projekt pripravovanej škodovky raz odflákli (model 760, štúdio Ital Design), tentoraz to vzdali do rúk Bertoneho štylisti a to, čo na dizajne pripravovanej novodobej Škody 781 (kódové označenie Favorita) odviedli, vyráža aj po rokoch dych.Je obrovským zázrakom a zároveň dôkazom výborných diplomatických schopnosti Petra Hrdličku že sa dizajnu favorita ujalo talianske štúdio Stile Bertone z Caprie neďaleko Turína. Fabrika totiž ešte nemala peniaze na zaplatenie, tím dizajnérov už ale začal na aute pracovať „na dobré slovo“. Bertone sa zaprisahal, že urobí krajšie auto ako Fiat Uno, ktorého dizajn chcel pôvodne robiť tiež, ale Fiat sa nakoniec priklonil ku konkurenčnému dizajnovému štúdiu. Podarilo sa, Favorit bol v osemdesiatych rokoch na poli dizajnu skutočnou hviezdou.
Zaujímavé pritom je, za aký krátky čas sa ľuďom pod vedením Nuccia Bertoneho podarilo Favorit navrhnúť – s prácami Taliani začali už 1. mája 1983, po dvoch týždňoch mali hotové prvé návrhy, ku ktorým sa museli vyjadriť všetci kľúčoví dodávatelia fabriky a začala sa nekonečná práca s korigovaním detailov. Je neuveriteľné, že v septembri toho istého roku boli hotové všetky karosárske verzie (hatchback, kombi aj kupé). Do konca roka 1984 bol následne hotový prvý kovový prototyp a do polovice 1985 bol vývoj automobilu kompletne hotový. Tak rýchlo to v tom čase nezvládali ani renomované západoeurópske automobilky.
Testovali ho roboty a autopilot
Vývojový tím si dobre uvedomoval, že tradičnými metódami by životné skúšky nového Favorita nestihli. Muselo sa to stihnúť, inej možnosti nebolo. Nastúpila hydropulzná stolica mordujúca Favority 24 hodín denne, či autopilot spoločnosti Schenck, ktorý bez únavy nepretržite brzdil, radil, rozbiehal alebo udržiaval stále tempo testovacieho auta podľa presne nastaveného harmonogramu. Aj maskované prototypy si však odjazdili svoje v bežnej premávke či na náročnom polygóne kopřivnickej Tatry.Pokračujte na ďalší príspevok »
Nový model
Mercedes-AMG už testuje nové športové auto, ktorým chce nalákať kupcov Porsche Taycan
Budúca novinka nemeckej značky bude založená na platforme AMG.EA. Prototyp práve prešiel zimnými cestnými testami.
Bude mať „najnižšiu možnú polohu sedenia pre vodiča a cestujúcich“.Vieme prví
Audi práve odhalilo prelomové SUV Q6 e-tron s bankovým nabíjaním a platformou PPE. Zverejňujeme podrobnosti aj ceny
Nové AUDI Q6 e-tron ukazuje úplne nový dizajnový jazyk značky a je jej historicky prvým vozidlom na novej platforme PPE.
Vorsprung durch Technik platí aj v roku 2024: Q6 e-tron má ponúknuť celkom nový digitálny zážitok.PREDSTAVENIE
Predstavujeme nové MG4 XPower: SILA PREKVAPENIA!
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy? Zadržte dych, bude to riadna jazda plná adrenalínu a prekvapení.
Jedným z nich bude nepochybne fakt, že sedíte v elektrickom MG4, aj keď s provokatívnym prívlastkom: XPower.Elektromobilita so ZSE Drive
SHOP & CHARGE! Preťažená nabíjacia sieť v nákupných centrách? Pomôže load balancing!
Nabíjanie auta popri nakupovaní je veľmi praktické. Vybavíte dve veci jednou ranou. Ako je to s budúcnosťou nabíjania v nákupných centrách?
Malý lacný elektromobil
VW bude konkurovať Dacii a Citroënu. Jeho najlacnejšie nové auto bude stáť pár eur mesačne
Malé lacné elektromobily predsa len majú zmysel. Automobilky Dacia, Renault, Citroën a Škoda už predstavili nové lacné modely, VW ich však môže pomyslene položiť na lopatky.
Dáva si však na čas, otvorene hovorí o príchode až o tri roky.Servis
Prečo pneuservis nerešpektuje červené a žlté značky od výrobcu pneumatík? Má zmysel sa sťažovať?
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá.
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá. Pneuservisy na to majú svoje dôvody, ktoré nemožno bagatelizovať.auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
Spravodajstvo
Európsky parlament schválil návrh normy EURO 7: Zavádza enviropas auta, brzdy aj povinné zvýšenie životnosti batérie!
Nová emisná norma napokon nebude tak prísna, ako sa pôvodne navrhovalo.
Euro 7 prinesie dôležité novinky, ako reguláciu emisní brzdových častíc, environmentálny pas vozidla či garancie životnosti batérií.Spustenie predaja
Máme slovenské ceny nových Volkswagenov: Passat Variant, nový Tiguan a vylepšený T-Cross
Kto sa rozhodne rýchlo, ten dostane nové modely s výraznejšou zľavu a vo výbave Limited s obohateným sériovým vybavením.
Passat Variant začína na cene už od 33 990 €, Tiguan od 29 990 €. Malé SUV T-Cross je po modernizácii ešte krajšie a dá sa kúpiť už od 19 390 €.