Pontiac Firebird 60. rokov experimentoval s otáčkomerom na kapote
Pontiac Firebird patrí medzi takzvané muscle cars. Verzia na fotografiách z prehliadky veteránov je prvá generácia, ktorá sa vyrábala v rokoch 1967 až 1969.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Na prehliadke starých automobilov v Art Hoteli Kaštieľ v Tomášove (9.9.2017) som bol vo svojom živle, tieto staré vozidlá majú svoje nezameniteľné čaro a nakaziť sa láskou k nim je pomerne jednoduché. Niekdajší autodizajn bol iný, bol odvážnejší, menej sa dbalo na jeho funkčnosť, do popredia vystupovala estetika, neraz okázalosť a gýč – tým mám na mysli predovšetkým Chevrolety, ktoré to preháňali snáď v každom ohľade. Paradoxné je, že práve tieto vyčačkané Chevrolety pútali najviac pozornosti návštevníkov, hoci vedľa stáli skvosty automobilovej histórie, ako Rolls-Royce Wraith (1938), Alfa Romeo Spider 1300 (1969), Ford Model T (1917), BMW Isetta 300 (1953) alebo BMW 327 Cabriolet (1940). Budem o nich písať v samostatnom článku ešte tento týždeň.
Bokom od miesta diania bolo niekoľko automobilov, ktoré až tak veľa pozornosti nepútali – zrejme sa v čase môjho príchodu ešte nedostali do poradia. Išlo napríklad o ruskú verziu Fiatu 600 s názvom ZASTAVA, klasiký Trabant, Shelby Cobra na predaj, originálny Volkswagen Bus a tiež tento Pontiac Firebird 400 Sport Coupe, o ktorom píšem dnes.
Pontiac Firebird patrí medzi takzvané muscle cars. Verzia na fotografiách z Tomášova je prvá generácia, ktorá sa vyrábala v rokoch 1967 až 1969. Tento konkrétny model s modrou úpravou laku teda patrí medzi prvé Birebirdy vôbec, teda ešte predtým, ako prešli na nie celkom pekný dizajn prednej masky. Vyrábal sa ako 2-dverový hardtop a kabriolet a tento kus s číslom 400 na kapote obsiahol 6,6-litrový motor z Pontiacu GTO s výkonom 239 kW/325 koní. Základnou motorizáciou Firebirdu bol však radový 3,8-litrový šesťvalec s karburátorom.
Zaujímavosťou je, že tento kúsok bol vybavený otáčkomerom umiestneným na prednej kapote – teda mimo interiéru. Tento atypický prvok nebol v Pontiacoch štandardom, nepatril ani medzi bežne kupovanú výbavu. Takzvaný Hood Tac nebol veľmi praktický, ale bol to odvážny experiment, ktorý možno podnietil myšlienku, že pozerať sa pred seba je vždy lepšie, ako uhýbať pohľadom do prístrojovej dosky. Možno, že práve takto vznikla idea vyrobiť head-up displej. Tie sú však v interiéri, zatiaľ čo Hood Tac bol vonku.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024