Bezpečne na diaľnici: Diaľničný kódex

Ulička pre záchranárov, jazda v pravom pruhu, zipsovanie. Tieto štandardy poznajú všetci vodiči, napriek tomu ich často ignorujú. Prinášame zhrnutie najdôležitejších pravidiel.
Vydané  Text: 



Dlhšie cesty po diaľniciach absolvujeme najradšej čo najpokojnejšie. Niet sa čo diviť, na to boli predsa vytvorené. Bez križovatiek, s umelo oddelenými jazdnými smermi, s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere a so špeciálnymi pripájacími pruhmi umožňujú plynulý tok premávky. Na to, aby všetko klapalo, by mali vodiči dodržiavať zopár nasledovných tipov:

Plynulé zrýchľovanie

Pri pripájaní sa na diaľnicu využívajte celú dĺžku pripájacieho pruhu a blikajte, až keď sa začnete radiť do priebežného pruhu. O čo rýchlejšie dosiahnete rýchlosť okolitej premávky, o to jednoduchšie sa zaradíte. Určite sa nesnažte brzdiť nákladné autá!

Správna rýchlosť

Na Slovensku máme povolenú rýchlosť 130 km/h, mnohí vodiči však jazdia oveľa rýchlejšie. Túto rýchlosť odporúčajú dodržiavať aj na nemeckých diaľniciach. Vo vyšších rýchlostiach sú už reakcie na nepredvídané udalosti pomalšie, čo môže viesť k nehodám.

Aspoň 80 km/h

Pokiaľ si to nevyžadujú výnimočné okolnosti, nesmú sa vozidlá po slovenských diaľniciach pohybovať rýchlosťou menšou ako 80 km/h. Výnimkou sú extrémne poveternostné podmienky ako silný dážď či hustá hmla. Všetci ostatní musia jazdiť aspoň 80 km/h. Preto na diaľnici nemajú čo robiť skútre, elektrobicykle či traktory.



Držať si odstup

Platí základné pravidlo o polovičnej rýchlosti. Pri rýchlosti 120 km/h by mal byť odstup 60 metrov. Ako to odhalíte? Stĺpiky na krajnici sú od seba vzdialené 50 metrov.

Nezavadzať v strede

Na Slovensku aj v iných krajinách platí, že sa jazdí vpravo a to aj na viacpruhových diaľniciach ako napríklad medzi Bratislavou a Trnavou. Pravý pruh nie je vyhradený iba pre nákladné vozidlá. Ak nepredbiehate, jazdite v ňom.

Trpezlivosť pri predbiehaní

Pohľad do spätného zrkadla, kontrola mŕtveho uhla, smerovka, predbehnúť a následne sa zaradiť s dostatočným odstupom. O tom, akou rýchlosťou predbiehať, pravidlá cestnej premávky nehovoria. Slušnosť však káže, že ak už predbiehate, mali by ste byť výrazne rýchlejší. Ak na predbiehací manéver potrebujete viac času, buďte trpezliví. Vyblikávanie a ostré vybáčanie z pruhu nie je nikomu príjemné.

Zľava či sprava?

Predbiehanie sprava je zakázané a hrozí pokuta 60 eur. Pokiaľ ste však v kolóne a pravý pruh je rýchlejší, neberie sa to ako predbiehanie. Vodiči v pravom pruhu by však mali jazdiť maximálne o 20 km/h rýchlejšie. Pokiaľ sa teda kolóna v ľavom pruhu hýbe rýchlosťou 60 km/h, v pravom by sa malo jazdiť maximálne 80 km/h.

Opatrne s odstavným pruhom

Bezdôvodné využívanie odstavného pruhu je zakázané. Pokiaľ nemáte poruchu alebo nehodu, nesmiete v ňom ani bezdôvodne parkovať. V tom prípade odporúčame čo najskôr kontaktovať Diaľničnú patrolu (0800 100 007).

Sledovať prenosné značenie

Prenosné a premenlivé značenie vystríha pred lokálnymi obmedzeniami, kolónami alebo pred hmlou a prispieva k plynulosti premávky. Má rovnakú platnosť ako stále značenie a pri predchádzaní nehodám mu treba venovať rovnakú pozornosť.

Vytvárať záchrannú uličku

Tento zvyk sa dodržiava najmä v západnej Európe, no budeme radi, ak sa udomácni aj u nás. Pri kolónach by sa mali autá v strede rozostúpiť a vytvoriť uličku, ktorou môžu prejsť záchranné vozidlá. Na viacpruhových diaľniciach sa táto ulička vytvára medzi ľavým a stredným pruhom. Využívanie tejto uličky na predbiehanie, prípadne zavesenie sa za záchranné vozidlo, býva v zahraničí trestné. Rovnako tak aj nedodržiavanie tohto pravidla.



Určite nevystupovať

Na vozovku diaľnice môžete vstupovať len vtedy, ak chcete zaistiť miesto nehody. Inak je vystupovanie počas dopravnej kolóny zakázané. Pri viachodinových kolónach zvykne polícia dohliadať, aby sa záchranné zložky mohli bezpečne dostať k miestu nehody.

Netelefonovať a neotáčať sa

Aj v kolóne platí, že telefonovať sa môže iba v prípade, ak je motor vypnutý. Nehovoriac o cúvaní či otáčaní sa, ktoré je taktiež zakázané a hrozia za to vysoké pokuty.

Zipsovať sa

Toto zlaté pravidlo platí vždy, keď sa doprava zužuje do jedného pruhu. Pri prechádzaní okolo nehôd, stavebných obmedzení či kdekoľvek, kde je jeden pruh zablokovaný. Aby zipsovanie naozaj fungovalo, treba sa radiť až v poslednom možnom momente.



Obmedzenia pri stavbách

Po zjavnom konci rýchlostného obmedzenia pri prechádzaní okolo stavby sa ruší rýchlostné obmedzenie, ak dopravná značka nehovorí inak. Následne platí rýchlosť, ktorá bola predpísaná pred dopravným obmedzením.

Dostatočne natankovať

Pri nečakanom minutí paliva sa treba presunúť do odstavného pruhu. Na Slovensku stačí kontaktovať Diaľničnú patrolu, ktorá vám dovezie nevyhnutne potrebné množstvo paliva. V zahraničí si treba na to dávať pozor a tankovať dostatočne včas. Za prázdnu nádrž tam hrozia pokuty.

Pri poruche nepanikáriť

Ak máte poruchu, netreba hneď panicky brzdiť, ale čo najskôr sa presunúť do odstavného pruhu, spustiť výstražné smerovky a plynulo zabrzdiť. Posádka vystúpi pravými dverami a prejde za zvodidlo. Vodič si oblečie reflexnú vestu a umiestni výstražný trojuholník vo vzdialenosti 200 metrov od vozidla. Tip: obal od trojuholníka si nechajte položený na sedadle spolujazdca. Tak ho potom nezabudnete zobrať.

Ťahať iba po najbližší výjazd

Odťahovacie vozidlo sa musí postaviť vždy pred ťahané. Na pokazenom vozidle musia fungovať riadenie, výstražné smerovky a brzdy. Vozidlo sa po vlastnej osi môže odťahovať iba po najbližší výjazd z diaľnice. Ak by to nebolo možné, treba kontaktovať Diaľničnú patrolu.



Neobzerať sa

Okolo zabezpečených dopravných nehôd prechádzajte plynulo a obozretne, aby ste nezapríčinili ďalšiu zrážku. Ak prechádzate okolo nehody medzi prvými, ste povinní poskytnúť prvú pomoc. Zapnite výstražné smerovky, umiestnite výstražný trojuholník a poskytnite prvú pomoc zraneným. Ostatní spolujazdci, prípadne ďalší vodiči, nech zatiaľ privolajú prvú pomoc. Ak ste účastníkom menšej nehody, zájdite do odstavného pruhu. Až potom vystupujte, volajte políciu, Diaľničnú patrolu a spravte fotodokumentáciu. Bezpečnosť je vždy prvoradá!








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.