Sú elektromobily naozaj ekologické? Podľa výskumu škodia viac než autá na benzín!

Peter Orosz, 21.08.2017
Výskum londýnskej univerzity priniesol hneď niekoľko zaujímavých informácií.

Elektromobily nemajú výfuk, ktorý by do ovzdušia vypúšťal škodlivé látky či CO2. Ich lokálne emisie sú tým pádom nulové. Z globálneho hľadiska ale môžu škodiť viac než malé mestské auto s benzínovým motorom. Ako je to možné?


Do úvahy treba zobrať aj spôsob výroby elektrickej energie, ktorou sa elektromobily dobíjajú. V roku 2012 mala Tesla Model S emisie na úrovni 124 gramov CO2/km, čo je relatívne dosť. V súčasnosti je táto hodnota nižšia a spadla na 74 gramov CO2/km. Za priaznivými výsledkami ale stojí lepšie využívanie alternatívnych zdrojov pri výrobe elektrickej energie vo Veľkej Británii, kde prebehlo aj toto meranie. V krajinách s vyšším počtom tepelných elektrární by mohli byť výsledky oveľa horšie, pretože sa pri výrobe elektrickej energie využívajú nerastné suroviny, ako napríklad uhlie či plyn.


Zaujímavé tiež je, že hybridná verzia Toyoty Prius vyprodukuje nejakých 78 gramov CO2/km, čo je takmer porovnateľné s Teslou Model S. Hybridný Prius pritom nemusíte ani zdĺhavo dobíjať, pretože automobil využíva len akúsi pomocnú batériu, ktorú priamo dopĺňa motor alebo rekuperácia. Zostrojenie spaľovacieho motora je navyše šetrnejšie než ťažba lítia a výroba batérií.


Elektromobily majú pred sebou ešte dlhú cestu. Nemali by sme ale zabúdať ani na to, čo tu už máme – spaľovací motor. O jeho zdokonalenie sa v súčasnosti pokúša aj automobilka Mazda, ktorá sľubuje výrazné zníženie spotreby a emisií. V hre sú aj palivové články, ktoré spájajú vodík s kyslíkom a vytvárajú elektrickú energiu priamo v aute. Rozhodne máme z čoho vyberať, už len si zvoliť tú správnu cestu.