Rakúska automobilka Steyr spolupracovala aj s Ferdinandom Porschem

Vedeli ste, že aj Rakúsko malo svoju automobilku? Vyrábala krásne automobily pre smotánku v rokoch 1915 až 1959.
Vydané  Text: 
Aj do príbehu tejto automobilky sa postupom času zaplietol iný veľký automobilový výrobca, v tomto prípade Daimler. Pôvodne bola spoločnosť založená v roku 1915 ako projekt zbrojárenskej firmy Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft (ÖWG). Názov Steyr pritom značka vzala od mesta, v ktorom zbrojárska spoločnosť vznikla ešte v roku 1864. Táto firma pritom už od roku 1894 vyrábala bicykle pod značkou Waffenrad a keď sa do tímu konštruktérov zaradil aj Hans Ledwinka, predtým pôsobiaci v českej automobilke Tatra, započal sa vývoj vlastných automobilov.

Automobilka vyrobila modely ako Steyr 40, typ II (1920–1924) či typ VI (1922–1928), vrátane športovej verzie Klausen s hmotnosťou 2 a pol tony. Išlo o obrie vozidlá s pomerne jednoduchým dizajnom pripomínajúcim vlakový vagón. Vtedajšie automobily však boli zvyčajne veľmi podobné práve vlakom, len tie komíny na predných kapotách už nemali…

Steyr 40 vo verzii Kleinbus (Rakúsko) (zdroj: Wikimedia Commons)
Steyr 40 vo verzii Kleinbus (Rakúsko) (zdroj: Wikimedia Commons)


Podľa dostupných informácií medzi vedením spoločnosti a Ledwinkom vznikal konflikt kvôli samotnej obchodnej stratégii a produktom – Ledwinka chcel cenovo dostupné autá s jednoduchou konštrukciou. Manažment mal predstavu o luxusných drahých automobiloch pre vyššie triedy spoločnosti, čo sa mu nakoniec vypomstilo.

Ledwinka sa po práci na vývoji automobilu v Steyre vrátil do Tatry aj so svojím dizajnom, ktorý neskôr inšpiroval vytvorenie prvého Volkswagenu Beetle (Type 1, 1938).

Vedenie Steyru si síce potom svoju chybu uvedomilo a Ledwinku si najalo aspoň ako konzultanta, pod jeho vzdialenou taktovkou vznikol automobil Type XII (1925) s 14/35 konskými silami.

Automobil mal klasický dizajn, ktorý sa v tých rokoch oceňoval a používal prakticky na celom svete. Typickým sa mu stali hranatá karoséria, dlhá úzka kapota, okrúhle svetlomety a masívne blatníky. Tento model bol v predaji v dvoch variantoch: v 5- a 4-miestnom prevedení tourer a ako 4-dverový saloon (sedan). Cenovo menej dostupný Steyr VII s dvojnásobnou cenou v porovnaní s modelom XII stál vo svojej dobe 1000 britských libier (originálnu cenu v Rakúsku a v miestnej mene sme nezistili), odviezol až sedem ľudí a poháňal ho motor s výkonom 23,8 konských síl. O málo lacnejší bol variant s prívlastkom Coupe de Ville.

Švédska novinová reklama na Steyr XII z roku 1928 a vpravo reálny záber pre porovnanie (zdroj: Wikimedia Commons)
Švédska novinová reklama na Steyr XII z roku 1928 a vpravo reálny záber pre porovnanie (zdroj: Wikimedia Commons)


Rakúska automobilka v rokoch 1926 a 1928 uviedla ďalšie nové modely, Steyr XX a XVI a zaujímavým v histórii automobilky je rok 1929, kedy sa k nej pridal Dr. Ferdinand Porsche, na autosalónoch v Paríži a na Olympii vtedy značka predstavila kabriolet s vysokou cenou ešte o polovicu presahujúcou hodnotu vyššie zmieneného typu XII. V tom čase už bola automobilka premenovaná na Steyr-Werke AG (1926) a neskôr spojená s Daimlerom a Puchom ako Steyr-Daimler-Puch AG.

Automobilka Steyr, podobne ako niekoľko ďalších, doplatila na dôsledky hospodárskej krízy. V roku 1929 vyrobila 5-tisíc kusov automobilov a 1000 nákladiakov, pričom o rok neskôr to bolo iba dvadsať dovedna.

Steyr XXX (1931) vo variante 30 Standard Convertible 4-door (zdroj: Wikimedia Commons)
Steyr XXX (1931) vo variante 30 Standard Convertible 4-door (zdroj: Wikimedia Commons)


Záchranou mala byť spolupráca s Porschem, ktorej výsledkom bol typ XXX (alebo často uvádzaný číslovkou 30), ktorého motor sa potom v roku 1936 použil aj v modeli 530. Automobilka ďalej uvádza do portfólia aj modely s názvami 100, 120, 220, 50, 55 a po druhej svetovej vojne aj Steyr 2000. Bol to posledným model automobilky pod vlastným názvom a s vlastnými technológiami, v roku 1959 sa vlastná výroba zastavila a firma začala prerábať automobily od Fiatu.

Hodnota zachovaných automobilov značky Steyr je vysoká. Napríklad minulý rok v auguste sa podľa liveauctioneers.com dražil s vyvolávacou cenou 120-tisíc amerických dolárov. Ale napríklad taký Steyr 220 Cabriolet (ročník 1939) bol v roku 2013 vydražený v Auctions America za pomerne priaznivých 60 500 amerických dolárov.






Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.