Motor na zadnom kolese a výfuk v interiéri. Predstavujeme 66-ročný Hoffmann.
Toto povojnové auto je ukážkou toho, ako sa to nemá robiť. Jazdí však dodnes.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Nemecký povojnový automobil Hoffmann je dnes exponátom v múzeu dopravy Lane Motor Museum v americkom Nashville, Tennessee. Vznikol v roku 1951 ako jeden z pokusov o vytvorenie nového ľudového automobilu po tom, čo sa svet spamätával z dôsledkov druhej svetovej vojny.
Tieto doby neboli vôbec idylické, aj napriek tomu vznikal dopyt po malých osobných automobiloch a veľké automobilové koncerny, tak aj menšie automobilové firmy, sa snažili uviesť na trh produkt, ktorý by bol bestsellerom. Samozrejme, že Michael Hoffmann nemohol sám konkurovať obriemu Volkswagenu alebo Mercedesu, aj napriek tomu vytvoriť tento automobilový skvost, ktorý je dodnes veľkou kuriozitou, hoci sa o ňom často nedočítate.
Motor na zadnom kolese
Hoffmann bol považovaný za motocykel, keďže mal iba tri kolesá. Uzatvorený kokpit však z neho robil vhodnú alternatívu k malým plnohodnotným automobilom, po technickej stránke mal viac spoločného s motorkou.Absolútnym šialenstvom bolo umiestnenie motora s objemom 0,2 litra (2 deci) na nápravu zadného kolesa. Neuveriteľné, ale je to tak, konštruktér chcel vyskúšať aj takýto experiment. Tušíte správne, že toto malé vozidlo malo tým pádom pohon zadného kolesa a čo je úplná absurdita, toto koleso bolo súčasne tým, ktoré určovalo smer jazdy! Áno, zadné koleso bolo napojené na volant, takže počas jazdy sa vozidlo muselo správať výrazne pretáčavo. Na druhej strane tento koncept mohol byť praktický pri parkovaní.
Dôsledkom motora pripevneného na zadnú nápravu bol Hoffmann roztrasený a pri každej zákrute sa spolu s kolesom menila aj poloha celého motora, čo nepochybnene neprospievalo bezpečnosti a komfortu.
Výfuk v interiéri
Ďalšou kuriozitou je umiestnenie výfuku. Skrátka, konštruktér nenašiel lepšie riešenie, ako vyviesť trubicu výfuku priamo naprieč interiérom. Úžasné riešenie, výfuk bránil výhľadu cez zadné okno, ktoré malo už samotné iba symbolický charakter pre svoje minimálne rozmery.Zvláštne nadimenzované nápravy
Ešte nekončíme. Hoffmann ako experiment poukázal na niekoľko konštrukčných chýb, ktorým by sa mal každý inžinier vyhnúť – a tieto neduhy zaviedol do praxe. Automobil má rázvor náprav krajší ako rozchod kolies, čo spôsobuje jeho nestabilitu počas jazdy a aj počas samotného státia. Nie je rozumné postaviť auto, ktoré má väčšiu šírku ako dĺžku.Prevodovka s dvomi neutrálmi
V Hoffmanne je namontovaná lineárna prevodovka s tromi prevodovými stupňami pre jazdu vpred, spiatočkou a dvomi neutrálmi. Pýtate sa aj vy, že načo sú niekomu dve neutrálne pozície? Nevieme. Radilo sa v nasledovnom poradí: R, N, 1, N, 2 a 3. Podľa videa nižšie nie je šoférovi zrejmé, ktorý zo stupňov má zaradený.Dizajn plechovky
Dizajn exteriéru sme si ponechali až na záver článku. Možno to vyznie zvláštne, ale aj napriek tomu, že hliníková karoséria pripomína niečo medzi plechovkou, kozmickou loďou, Sputnikom a vajíčkom, vieme tento dizajn oceniť. Hoffmann bol vyrobený na začiatku 50. rokov, teda v čase, keď automobiloví dizajnéri chceli experimentovať a trúfali si na také projekty, ktoré by dovtedy verejnosť nikdy neprijala. Michael Hoffmann uchopil príležitosť za pačesy a vyrobil dopravný prostriedok, ktorý ešte aj dnes vyzerá futuristicky.Ale aby aj tu bolo niečo, čo popiera logiku a zmysel, spätné zrkadlo tvorca umiestnil priamo za A-stĺpik karosérie, aby bolo úplne nevyužiteľné. Dvere sa zachytávali pomocou retiazky a koženého popruhu. Okno sa otváralo zapadaním do vnútorného priestoru dverí a potom ho vodič musel vytiahnuť pomocou koženého opaska.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.