Prečo sa nerobia naftové hybridy? Nie je to o technológii, ale peniazoch.

ERIK STRÍŽ, 13.07.2017
Čo viete o naftových hybridoch? Nie je to s nimi tak márne, ale vraj po nich nie je dopyt.

Ilustračná fotografia (screenshot z YouTube)

Fanúšikovia nafty a hybridov sú natoľko rozdielni, že nie je dobré predávať naftové hybridy - ešte koncom roka 2012 to tvrdil prieskum, ktorého výsledky zverejnil portál Green Car Reports. Avšak nemyslíme si, že každý majiteľ automobilu je zanieteným odporcom alebo fanúšikom toho či iného paliva, pravda je niekde celkom inde: automobilkám sa jednoducho nevypláca vyrábať naftovo-elektrické hybridy aj napriek tomu, že to technológia umožňuje.

Celkom určite si to všímate aj vy: vždy, keď sa veľkolepo predstavujú nové hybridy, majú kombináciu elektrického a benzínového motora. Nikdy nie naftového. Mohlo by sa zdať, že je to vecou technológie, ktorá jednoducho neumožňuje kombinovanie týchto dvoch pohonov, avšak nie je to pravda. Technológie sú natoľko vyspelé, že s tým nemajú žiadny problém, ale zo strategického hľadiska takáto kombinácia nemá veľké opodstatnenie. A to aj napriek tomu, že naftové motory všeobecne hlásia vyššie emisie škodlivých plynov, ktorých produkciu by doplnkový elektrický motor mohol znižovať.

Na tom, že automobilky už viac nedotujú naftové hybridy, sa podieľajú najmä tieto faktory:

Vyššia cena

Prvý a najpodstatnejší argument, prečo nerobiť naftové hybridy. Ľudia chcú čo najnižšiu cenu za motor a automobilky chcú čo možno najnižšie výrobné náklady. Cena výroby naftového motora je asi o 15 percent drahšia v porovnaní so zážihovým. Pridajte si k tomu cenu elektrického motora a akumulátorov a finálna hodnota naftového hybridu vystrelí privysoko, nad možnosti dopytu.

Schéma pohonu nafta + elektrina v Audi Q7.

Problematický súlad krútiaceho momentu

Väčšina hybridov používa benzínové motory špeciálne naladené na prevádzku v tzv. Atkinsonovom cykle. Tento systém vynájdený ešte v roku 1882 zvyšuje efektivitu motorov, ale spôsobuje pomalší nástup krútiaceho momentu v benzínových motoroch. Naftové motory majú všeobecne rýchlejší záber, krútiaci moment vo svojej maximálnej sile je k dispozícii v nižších otáčkach - teda podobne ako elektrický motor, ktorý však disponuje maximálnym krútiacim momentom už od prvej otáčky za minútu.

Využívať elektrickú podporu v benzínových motoroch má význam predovšetkým pri rozbiehaní sa. Hybridy v nižších rýchlostiach volia automaticky iba elektrický pohon a až pri dosiahnutí napríklad 50 km/h zapínajú aj ten spaľovací, ktorý už môže pracovať v optimálnych otáčkach s primeranou spotrebou benzínu.

Naftové motory zaberajú skôr a preto nemá celkom zmysel alternovať ich pri rozbiehaní elektromotorom. Skrátka, elektromotor a naftový motor by sa nedopĺňali.

Nevýrazné zlepšenie dynamiky

S vyššie uvedeným priamo súvisí aj to, že keď naftový motor podporíte elektrický, zlepšenie nebude až tak dramatické, aby sa vyplácalo doň investovať peniaze. Naopak, spojenie elektrického motora s tým benzínovým prináša benefity v podobe zníženej spotreby paliva a rýchlejšieho nástupu krútiaceho momentu, teda aj plynulejšieho rozbiehania. Vplyv na celkový dojem z dynamiky auta je preto citeľný, zatiaľ čo pri naftových hybridoch otázny.

Naftové hybridy

Naftové hybridy nie sú iba málopočetné experimenty a koncepty. Poznáme napríklad: Peugeot 3008 HYbrid4 Citroën DS5 Hybrid Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro

Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro - Plug-in hybrid s naftovým motorom a doplnkovým elektrickým pohonom

Zaujímavosťou je, že taký Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro bol vôbec prvý Plug-in hybrid od Audi pre Európu, jeho predpredaj sa spustil na začiatku roka 2016. Spoločný výkon naftového a elektrického pohonu je 373 koní, na jedno nabitie je možné prejsť do 56 km na výlučne elektrický pohon a v kombinovanom európskom cykle NEDC Audi Q7 spotrebuje iba 1,8 litra nafty na 100 kilometrov jazdy.

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov