Prečo sa nerobia naftové hybridy? Nie je to o technológii, ale peniazoch.
Čo viete o naftových hybridoch? Nie je to s nimi tak márne, ale vraj po nich nie je dopyt.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Fanúšikovia nafty a hybridov sú natoľko rozdielni, že nie je dobré predávať naftové hybridy – ešte koncom roka 2012 to tvrdil prieskum, ktorého výsledky zverejnil portál Green Car Reports. Avšak nemyslíme si, že každý majiteľ automobilu je zanieteným odporcom alebo fanúšikom toho či iného paliva, pravda je niekde celkom inde: automobilkám sa jednoducho nevypláca vyrábať naftovo-elektrické hybridy aj napriek tomu, že to technológia umožňuje. Celkom určite si to všímate aj vy: vždy, keď sa veľkolepo predstavujú nové hybridy, majú kombináciu elektrického a benzínového motora. Nikdy nie naftového. Mohlo by sa zdať, že je to vecou technológie, ktorá jednoducho neumožňuje kombinovanie týchto dvoch pohonov, avšak nie je to pravda. Technológie sú natoľko vyspelé, že s tým nemajú žiadny problém, ale zo strategického hľadiska takáto kombinácia nemá veľké opodstatnenie. A to aj napriek tomu, že naftové motory všeobecne hlásia vyššie emisie škodlivých plynov, ktorých produkciu by doplnkový elektrický motor mohol znižovať. Na tom, že automobilky už viac nedotujú naftové hybridy, sa podieľajú najmä tieto faktory:
Vyššia cena
Prvý a najpodstatnejší argument, prečo nerobiť naftové hybridy. Ľudia chcú čo najnižšiu cenu za motor a automobilky chcú čo možno najnižšie výrobné náklady. Cena výroby naftového motora je asi o 15 percent drahšia v porovnaní so zážihovým. Pridajte si k tomu cenu elektrického motora a akumulátorov a finálna hodnota naftového hybridu vystrelí privysoko, nad možnosti dopytu.Problematický súlad krútiaceho momentu
Väčšina hybridov používa benzínové motory špeciálne naladené na prevádzku v tzv. Atkinsonovom cykle. Tento systém vynájdený ešte v roku 1882 zvyšuje efektivitu motorov, ale spôsobuje pomalší nástup krútiaceho momentu v benzínových motoroch. Naftové motory majú všeobecne rýchlejší záber, krútiaci moment vo svojej maximálnej sile je k dispozícii v nižších otáčkach – teda podobne ako elektrický motor, ktorý však disponuje maximálnym krútiacim momentom už od prvej otáčky za minútu.Využívať elektrickú podporu v benzínových motoroch má význam predovšetkým pri rozbiehaní sa. Hybridy v nižších rýchlostiach volia automaticky iba elektrický pohon a až pri dosiahnutí napríklad 50 km/h zapínajú aj ten spaľovací, ktorý už môže pracovať v optimálnych otáčkach s primeranou spotrebou benzínu.
Naftové motory zaberajú skôr a preto nemá celkom zmysel alternovať ich pri rozbiehaní elektromotorom. Skrátka, elektromotor a naftový motor by sa nedopĺňali.
Nevýrazné zlepšenie dynamiky
S vyššie uvedeným priamo súvisí aj to, že keď naftový motor podporíte elektrický, zlepšenie nebude až tak dramatické, aby sa vyplácalo doň investovať peniaze. Naopak, spojenie elektrického motora s tým benzínovým prináša benefity v podobe zníženej spotreby paliva a rýchlejšieho nástupu krútiaceho momentu, teda aj plynulejšieho rozbiehania. Vplyv na celkový dojem z dynamiky auta je preto citeľný, zatiaľ čo pri naftových hybridoch otázny.Naftové hybridy
Naftové hybridy nie sú iba málopočetné experimenty a koncepty. Poznáme napríklad: Peugeot 3008 HYbrid4 Citroën DS5 Hybrid Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI QuattroZaujímavosťou je, že taký Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro bol vôbec prvý Plug-in hybrid od Audi pre Európu, jeho predpredaj sa spustil na začiatku roka 2016. Spoločný výkon naftového a elektrického pohonu je 373 koní, na jedno nabitie je možné prejsť do 56 km na výlučne elektrický pohon a v kombinovanom európskom cykle NEDC Audi Q7 spotrebuje iba 1,8 litra nafty na 100 kilometrov jazdy.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.