Karosériu Audi A8 vyrobia z ultraľahkých materiálov, aj tak bude nová generácia ťažšia o 50 kg. Prečo?

Redakcia, Peter Orosz, 04.07.2017
Nové Audi A8 tak trochu priberie. Je to daň za vysokú pasívnu bezpečnosť a nové technológie.

Dalo by sa povedať, že týmto ide Audi proti prúdu. Kým ostatní sa snažia hmotnosť znižovať, nová vlajková loď bude, v porovnaní s minulou generáciou, ťažšia. Audi použije nový druh karosérie, ktorú nazýva Space-frame.


Najčastejšie použitým konštrukčným materiálom bude hliník, ktorého podiel dosahuje až 58 %. Z neho budú aj rámy kabíny, nazývanej ako bezpečnostná bunka, v kombinácii s tradičnou i za tepla tvarovanou oceľou. Zadná stena, teda priestor za zadnými pasažiermi a horná časť batožinového priestoru, bude vytvorená z materiálu so skratkou CFK.


Ide o špeciálne plasty spevnené uhlíkovými vláknami. Na priečku spájajúcu kotviace body tlmičov a oblúk medzi A-stĺpikmi karosérie použili konštruktéri Audi dokonca ultra pevný, a tiež poriadne drahý, horčík. Na tento komponent je v aktuálnom Audi A8 použitý hliník, no jeho náhrada za horčík je o 28 % ľahšia.


Ako je teda možné, že auto bude vo výsledku ťažšie? Na vine je aj palubná technika. Do luxusnej limuzíny prichádzajú akumulátory rozličných veľkostí, aby zvládli napájanie energeticky náročnejších ovládacích prvkov. Preto musí byť v aute viac senzorov a elektroniky, ktorá sa postará o ochranu cestujúcich.
Audi chce pomocou efektívnejšieho spracovania neutralizovať trend karosérií so silnejšími štruktúrami. Napríklad príruby A-, B- i C-stĺpikov z hliníka a ocele sú tak tesne zlisované, že sa nástupný otvor zväčšil o 16 milimetrov a bočný výhľad z auta cez čelné sklo je o 5° lepší. Napriek všetkým stenčeniam kovových materiálov je torzná tuhosť luxusného Audi A8 o 24 % vyššia. Vo výsledku bude nová karoséria aj tak o niečo ťažšia. Berte to ako daň za to, že po nehode vystúpite z auta v jednom kuse.