Hazardér alebo úzkostlivec? Úchop volantu o tebe prezrádza veľa
To, ako držíš volant počas šoférovania, o tebe dokáže čo-to prezradiť. Nie je to pritom žiadne šarlatánstvo, jasnovidectvo, ale iba celkom prirodzený odhad na základe stereotypov, ktoré sledujeme každý deň v bežnom živote.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
#1 Úchop 10 hodín 10 minút – Úzkostlivý alebo dbajúci na bezpečnosť
Tento úchop volantu sa väčšinou spája s dvomi celkom odlišnými typmi šoférov. Na jednej strane sú to tí úzkostliví a neistí, ktorí nešoférujú často a nemajú dôveru vo svoje schopnosti. Vynára sa nám obraz vodiča, ktorý je navyše mierne zhrbený a celým telom natlačený k volantu. Na strane druhej sú to (práve naopak) skúsení šoféri, ktorí vedia, že najmä počas dynamickej jazdy je potrebné držať volant poriadne. Nie je náhoda, že všetci pretekári držia volant práve v tejto polohe. Títo skúsenejší vodiči však vedia aj to, že počas pokojnej jazdy bez zákrut nemá zmysel držať volant obomi rukami a preto si vtedy volia komfortnejšiu pozíciu, napríklad tú opísaný v bode #5.#2 Úchop 12 hodín 15 minút – Skúsenejší vodič so sklonom k dynamickej jazde
Tento štýl úchopu volantu pripisujeme skôr skúsenejším vodičom, ktorí chcú mať obe ruky na volante, zároveň však pravú ruku v čo najkratšej vzdialenosti od radiacej páky (ak sa bavíme o aute s manuálnou prevodovkou). Je to pomerne komfortný úchop, ktorý stále umožňuje bezprostredné reakcie a dynamickejšiu jazdu.#3 Úchop 7 hodín 20 minút – Preceňuje svoje schopnosti
Tento zvláštny úchop môžete vidieť pomerne často a zdá sa nám, že predovšetkým medzi mladšími a menej skúsenými šoférmi, ktorí preceňujú svoje schopnosti. Držať volant len za jeho spodnú polovicu je síce komfortné, ale nie bezpečné. K reakčnému času na nečakané podnety na ceste si v takomto prípade musíme pripočítať ešte aj čas potrebný na zmenu úchopu a to hovoríme možno aj o sekunde.#4 Úchop jednou rukou na 12. hodine (+ruka na radiacej páke alebo vonku z okna) – Veľký frajer
„Ruka trčí vonku z auta – ide Paťo.“ tak znie text skladby Stokujeme vonku od Kontrafaktu a nie je prekvapujúce, keď ju počujete z auta, v ktorom vodič skutočne drží volant iba jednou rukou a tú druhú vytŕča z okna. Je to komfortný štýl, ktorý často vidíme u vodičov SUV-čiek, džípov a vôbec veľkých áut. Tento úchop je frajerský, zdôrazňuje silu a schopnosť písať počas jazdy esemesky. Robíme to všetci, pretože to máme radi, najmä keď hrá dobrá hudba a cesty sú voľné. Skrátka, frajerina.#5 Úchop jednou rukou na 9. hodine (+ruka na radiacej páke) – O niečo menší frajer
Držať volant ľavou rukou a mať lakeť vyložený na okne, to je veľmi podobné vyššie opísanej polohe s rukou na 12. hodine. Efekt frajerstva je však o trošku menší, v tomto prípade ide vodičovi viac o komfort. Ide o vôbec najčastejšiu polohu za volantom, pretože umožňuje rýchlo reagovať na podnety na ceste a zároveň si jazdu užívať.#6 Úchop jednou rukou na 7. hodine (+ruka na radiacej páke) – Hazardér
Čo by ste si pomysleli, keby vás viezol chlap, ktorý sa pravou rukou opiera o lakťovú opierku a ľavú ruku má v rozkroku, pričom volant drží iba špičkami prstov? Prípadne jednou z rúk pracuje s mobilom? Samozrejme, že je to idiot. Tento vodič má iba malé šance promptne reagovať na nečakané situácie a problém mu môže spraviť už len to, že nabehne kolesom na výmoľ na ceste. Je to síce veľká frajerina a dá sa tak jazdiť celé roky bez nehody, ale túto polohu za volantom určite neodporúčame ani na dobrých a prázdnych cestách.#7 Jazda bez držania volantu
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?