Hazardér alebo úzkostlivec? Úchop volantu o tebe prezrádza veľa

To, ako držíš volant počas šoférovania, o tebe dokáže čo-to prezradiť. Nie je to pritom žiadne šarlatánstvo, jasnovidectvo, ale iba celkom prirodzený odhad na základe stereotypov, ktoré sledujeme každý deň v bežnom živote.
Vydané  Text: 



#1 Úchop 10 hodín 10 minút – Úzkostlivý alebo dbajúci na bezpečnosť

Tento úchop volantu sa väčšinou spája s dvomi celkom odlišnými typmi šoférov. Na jednej strane sú to tí úzkostliví a neistí, ktorí nešoférujú často a nemajú dôveru vo svoje schopnosti. Vynára sa nám obraz vodiča, ktorý je navyše mierne zhrbený a celým telom natlačený k volantu. Na strane druhej sú to (práve naopak) skúsení šoféri, ktorí vedia, že najmä počas dynamickej jazdy je potrebné držať volant poriadne. Nie je náhoda, že všetci pretekári držia volant práve v tejto polohe. Títo skúsenejší vodiči však vedia aj to, že počas pokojnej jazdy bez zákrut nemá zmysel držať volant obomi rukami a preto si vtedy volia komfortnejšiu pozíciu, napríklad tú opísaný v bode #5.

#2 Úchop 12 hodín 15 minút – Skúsenejší vodič so sklonom k dynamickej jazde

Tento štýl úchopu volantu pripisujeme skôr skúsenejším vodičom, ktorí chcú mať obe ruky na volante, zároveň však pravú ruku v čo najkratšej vzdialenosti od radiacej páky (ak sa bavíme o aute s manuálnou prevodovkou). Je to pomerne komfortný úchop, ktorý stále umožňuje bezprostredné reakcie a dynamickejšiu jazdu.

#3 Úchop 7 hodín 20 minút – Preceňuje svoje schopnosti

Tento zvláštny úchop môžete vidieť pomerne často a zdá sa nám, že predovšetkým medzi mladšími a menej skúsenými šoférmi, ktorí preceňujú svoje schopnosti. Držať volant len za jeho spodnú polovicu je síce komfortné, ale nie bezpečné. K reakčnému času na nečakané podnety na ceste si v takomto prípade musíme pripočítať ešte aj čas potrebný na zmenu úchopu a to hovoríme možno aj o sekunde.

#4 Úchop jednou rukou na 12. hodine (+ruka na radiacej páke alebo vonku z okna) – Veľký frajer

„Ruka trčí vonku z auta – ide Paťo.“ tak znie text skladby Stokujeme vonku od Kontrafaktu a nie je prekvapujúce, keď ju počujete z auta, v ktorom vodič skutočne drží volant iba jednou rukou a tú druhú vytŕča z okna. Je to komfortný štýl, ktorý často vidíme u vodičov SUV-čiek, džípov a vôbec veľkých áut. Tento úchop je frajerský, zdôrazňuje silu a schopnosť písať počas jazdy esemesky. Robíme to všetci, pretože to máme radi, najmä keď hrá dobrá hudba a cesty sú voľné. Skrátka, frajerina.

#5 Úchop jednou rukou na 9. hodine (+ruka na radiacej páke) – O niečo menší frajer

Držať volant ľavou rukou a mať lakeť vyložený na okne, to je veľmi podobné vyššie opísanej polohe s rukou na 12. hodine. Efekt frajerstva je však o trošku menší, v tomto prípade ide vodičovi viac o komfort. Ide o vôbec najčastejšiu polohu za volantom, pretože umožňuje rýchlo reagovať na podnety na ceste a zároveň si jazdu užívať.

#6 Úchop jednou rukou na 7. hodine (+ruka na radiacej páke) – Hazardér

Čo by ste si pomysleli, keby vás viezol chlap, ktorý sa pravou rukou opiera o lakťovú opierku a ľavú ruku má v rozkroku, pričom volant drží iba špičkami prstov? Prípadne jednou z rúk pracuje s mobilom? Samozrejme, že je to idiot. Tento vodič má iba malé šance promptne reagovať na nečakané situácie a problém mu môže spraviť už len to, že nabehne kolesom na výmoľ na ceste. Je to síce veľká frajerina a dá sa tak jazdiť celé roky bez nehody, ale túto polohu za volantom určite neodporúčame ani na dobrých a prázdnych cestách.

#7 Jazda bez držania volantu




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.