Prvé škodovky obrazom: Viete, ako vyzerali prvé Rapidky, Octavie, Superby či Felície?

ERIK STRÍŽ, 05.06.2017



Fanúšikovia značky Škoda a vášniví motoristi budú asi špekulovať, prečo vôbec píšeme o starých škodovkách, keď ich predsa všetky dôverne poznajú. Avšak nie každý mladý nadšenec štyroch kolies ešte stihol spoznať históriu a dedičstvo „našich“ automobiliek a len tak z prsta si informácie nevycucá.

Staré škodovky boli krásne, reprezentovali svoju dobu veľmi vhodne a zaujímavé boli aj po technickej stránke. V priebehu 30., 40., 50. a 60. rokov 20. storočia značka používala na označenie modelov aj názvy Octavia, Superb, Rapid a Felicia, nešlo však o predchodcov súčasných modelov. Napríklad taký Favorit väčšinou poznáme ako hranaté a nie celkom spoľahlivé vozidlo, na ktorom sa robotníci vozia na stavby, v časoch druhej svetovej vojny však predstavoval vrcholný model výrobcu.



Škoda Rapid (1935-1947)

Vozidlo strednej triedy sa vyrábalo v rokoch 1935–1947, celkovo továreň ASAP v Mladej Boleslavi vyrobila 6841 kusov Rapidky. Vytvorená bola vo verziách 4- a 5-dverový sedan, dodávka a tiež ako kabriolet, v ktorom Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v roku 1936 obišli celú zemeguľu. Pre nový model so značkou Škoda išlo o peknú reklamu, ktorá mala demonštrovať odolnosť vozidla.



Škoda Superb (1934-1949)

Luxusný model od škodovky sa vyrábal v rokoch 1934–1943 a 1946–1949 a v priebehu druhej svetovej vojny sa vyrábal na objednávku nemeckej armády ako Superb 3000 typu 952 a 956 v troch karosárskych variantoch. Civilná verzia z prelomu 30. a 40. rokov patrí k najkrajším európskym automobilom minulosti a vyrábala sa aj vo verzii s motorom V8 o výkone 96 konských síl.



Škoda Favorit (1936-1941)

Prvý Favorit z druhej polovice 30. rokov 20. storočia mal predstavovať stupeň medzi Rapidom a Superbom, dnes by sme ho zaradili na úroveň Octavie, ktorá hierarchicky stojí rovno pod Superbom. Tento úchvatný stroj s „koncernovým“ vzhľadom nadväzujúcim na ostatné modely od ASAP vo väčšine vyrobených modelov disponoval šiestimi miestami pre pasažierov (vrátane vodiča), v menšom množstve potom ASAP vyrábal Favorita ako päťmiestny sedan. Dvadsať kusov továreň vyrobila aj sanitiek a zaujímavosťou je, že v 6-miestnom prevedení bola medzi pasažiermi a vodičom stena. Po obchodnej stránke však Favorit úspešný nebol, pretože si ho mohli dovoliť iba bonitní zákazníci - bežní ľudia si vyberali stále dosť veľké a pekné Rapidy a Populary. Vzhľadom na vtedajšie hierarchické postavenie Favoritu je paradoxné, že znovuuvedenie modelu do výroby v 80. rokoch zaradilo nový Favorit do nižšej strednej triedy.



Škoda Felicia kabriolet (1959–1964)

Naša slávna Felicia z rokov (1994 – 2001) má pomerne dobrú povesť, veľa ich jazdí dodnes a na cestách nepôsobia ako päsť na oko pre svoj uhladený a stále aktuálny dizajn. Bol to vôbec prvý model, ktorý vznikol po fúzii s Volkswagenom. Staršia Felicia sa však vyrábala ešte v rokoch 1959–1964 a bola naozaj skvostným automobilom, ktorý bol v porovnaní s modernou verziou kabriolet. Odvodená bola od vtedajšej Octavie a nahradila Škodu 450, štandardne sa vyrábala s litrovým motorom s výkonom 50 konských síl. Od roku 62 sa potom dala kúpiť aj vo výkonnejšej verzii Felicia Super so zdvihovým objemom valcov 1,2 litra s dvomi karburátormi a výkonom 55 koní.



Škoda Octavia (1959–1971)

Vyrobilo sa jej až 286-tisíc kusov a dodnes v našom regióne patrí medzi najobľúbenejšie veterány. Octavia však nebola výrazným evolučným skokom, ale iba modernizáciou 445-ky. Škoda 440 a 445 bola pritom v portfóliu značky Škoda úspešným modelom, boli za ňu ochotní platiť aj v zahraničí.

Octavia sa predovšetkým v 60. rokoch predávala ako sedan a kombi, objavili sa aj výkonejšie verzie Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport).

Prihlás sa k odberu noviniek a zaujímavých článkov