EuroNCAP v novej realite

Približne v polovici roka 2008 oznámila agentúra EuroNCAP novú metodiku hodnotenia bezpečnosti automobilov. Dnes máme na monitore prvé výsledky.
Vydané  Text: 

V prvom kole roku 2009 si to do steny namierili Citroën C3 Picasso, Toyota iQ, Toyota Avensis, Mazda 6, Mitsubishi Lancer a Subaru Impreza. Nová hodnotiaca schéma znamená, že auto nedostáva tri čiastkové známky ale jednu celkovú, ktorá sa skladá zo štyroch kritérií. Tie sa v podstate zhodujú s tými doterajšími, t.j. ochrana dospelých, ochrana detí, ochrana chodcov a pribudla k nim bezpečnostná výbava. Dosiaľ bolo, predovšetkým zo strany marketingových oddelení automobiliek, považované za najdôležitejšie hodnotenie čelného nárazu. Čo sa týka testovacích procedúr, tie sa výraznejšie nezmenili. Najdôležitejšou novinkou je test ochrany krku pri náraze zozadu. Agentúra EuroNCAP sa ďalej vyjadrila, že v priebehu najbližších troch rokov bude postupne sprísňovať limity jednotlivých hodnotení. Z aktuálne testovanej zostavy si 5 hviezdičiek neodniesli len dve autá. **Citroën C3 Picasso** v oblasti ochrany dospelých stratil body za kontakt vodičovho hrudníka s volantom pri čelnom náraze. Pri bočnom náraze do stĺpa bolo zaznamenané ohrozenie rebier vodiča. Test zadného nárazu dopadol úplne zle, v dvoch z celkovo troch testov nezískal malý van ani bod. Ochrana detí je dobrá. Pri ochrane chodcov zabodoval mäkký nárazník, no kapota je pre hlavu príliš tvrdá. V oblasti bezpečnostných systémov stratil Citroën body predovšetkým za príplatkové ESP, zabodoval ale možnosťou objednať tempomat s funkciou obmedzenia rýchlosti. Ďalším štvorhviezdičkovým je **Subaru Impreza**. Pri čelnom náraze je v miernom ohrození hrudník posádky. Náraz do stĺpa ale odhalil výraznejšie slabiny. Okrem ohrozenia rebier vodiča je problémom aj skutočnosť, že poškodené dvere nebolo možné úplne otvoriť bez pomocných zariadení. Ochrana krku pri zadnom náraze je slabá. Ochrana detí je v poriadku, avšak airbag spolujazdca nie je možné deaktivovať. Príjemným prekvapením je ochrana chodcov, ktorá je až na niektoré miesta po okrajoch kapoty výborná. Subaru sa vzhľadom na nový systém hodnotenia rozhodlo v roku 2009 rozšíriť ponuku verzií so sériovým ESP. **Mitsubishi Lancer** stratilo body pri čelnom náraze za hlavu vodiča, ktorá netrafila airbag úplne ideálne. Pri bočnom náraze išli body dole za uvoľnenie úchytov dverí. Bez problémov nebol ani náraz do stĺpa, kde bola ochrana hrudníka hodnotená ako slabá a ochrana panvy dokonca ako marginálna. Podobnú známku dostala aj ochrana krku pri zadnom náraze. Ochrana detí je v poriadku, chodci ale nemajú dôvod na radosť. Atraktívne tvarovaný nos je pomerne tvrdý a ani kapota nie je k hlavám práve zhovievavá. Podobne ako Subaru aj Mitsubishi sa rozhodlo rozšíriť ponuku verzii so stabilizačným systémom. Palubná doska **Mazdy 6** pri čelnom náraze mierne ohrozuje kolená posádky. Náraz do stĺpa výrazne ohrozuje hrudník vodiča, bočný náraz je ale v poriadku. Hodnotenie ochrany krku nedopadlo veľmi dobre. Ochrana detí je v poriadku. Mäkký predný nárazník získal body za ochranu chodcov, kapota je ale dosť tvrdá pre hlavy. ESP sa dodáva sériovo do všetkých verzií, pár bodov ale Mazde uletelo za nedostatočný systém kontroly zapnutia bezpečnostných pásov vzadu. V **Toyote Avensis** sú pasažieri pri čelnom a bočnom náraze v bezpečí. Avšak pri náraze do stĺpa bolo zaznamenané veľmi silné zaťaženie hrudníka. Toyota sa ale môže pochváliť dobrou ochranou krku pri náraze zozadu. Veľmi dobré hodnotenia dostal Avensis aj za ochranu detí. Ochrana chodcov tiež nie je najhoršia, zlé čísla ukázala len zadná hrana kapoty. ESP sa síce nemontuje sériovo do všetkých verzií, no vždy je k dispozícii aspoň za príplatok. Prekvapením testu sa stala **Toyota iQ**. Čelný náraz dopadol aj vďaka kolennému airbagu pre vodiča aj spolujazdca na výbornú. Náraz do stĺpa ale odhalil slabinu, hodnotenie ochrany hrudníka je marginálne. Ochrana krku je na tom podobne biedne. Pri testoch došlo tiež k uvoľneniu detskej sedačky. Toyota na to reagovala úpravou konštrukcie úchytov a pri opätovnom teste dopadlo všetko na výbornú. Toyota bude kontaktovať ostatných majiteľov modelu iQ, ktorým zadarmo zabezpečí nápravu. Pri ochrane chodcov zlyhala predná hrana kapoty, ostatok je pomerne dobrý. V sériovej výbave nechýba ESP ako aj systém monitorovania zapnutia bezpečnostných pásov. Hodnotenie**Vozidlo****celkové hodnotenie****ochrana posádky****ochrana detí****ochrana chodcov****bezpečnostná výbava****Citroen C3 Picasso**\* \* \* \*81 %76 %43 %40 %**Mazda 6**\* \* \* \* \*77 %81 %49 %71 %**Mitsubishi Lancer**\* \* \* \* \*81 %80 %34 %71 %**Subaru Impreza**\* \* \* \*84 %73 %72 %57 %**Toyota Avensis**\* \* \* \* \*90 %86 %53 %86 %**Toyota iQ**\* \* \* \* \*91 %71 %54 %86 %








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.