Nissan GT-R: Skrytý drak

Redakcia, 29.10.2007
Nissan predstavil na autosalóne v Tokiu dlhoočakávaného nástupcu legendárneho kupé Skyline GT-R. Názov sa skrátil na GT-R, no skvostné parametre hodné legendy zostali.

Nissan propaguje svoj nový superšport sloganom: „Ultimatívne superauto, ktoré si každý môže užiť kdekoľvek a kedykoľvek.“ Prirodzene sa to nedá chápať doslovne, pretože vrchol výrobného programu nebude za facku. Majiteľ sa však má na čo tešiť, za svoje peniaze dostane veľmi fajnovú protihodnotu.

Dizajn nového Nissanu GT-R je navrhnutý s cieľom vyťažiť z aerodynamiky maximum v oblasti prítlaku aj odporu vzduchu. Štylisticky nadväzuje na štúdie GT-R z rokov 2001 a 2005 a je výrazne japonský. Sotva si ho s pomýlite s niečim iným, GT-R je jednoducho unikát. A to aj po technickej stránke, pretože so podvozok, motor či prevodovku nezdieľa so žiadnym existujúcim Nissanom.

Výrobca sľubuje bezkonkurenčné jazdné vlastnosti v každej situácii. Postarať sa má o to elektronicky nastaviteľné odpruženie a pohon všetkých štyroch kolies s unikátnym usporiadaním. Motor je klasicky vpredu, no prevodovka a diferenciál sa presunuli k zadnej náprave, čím sa dosiahlo vynikajúce rozloženie hmotnosti. Auto má primárne poháňanú zadnú nápravu, no elektronika dokáže preniesť v prípade potreby 50 % krútiaceho momentu dopredu.

Pod kapotou pracuje skvost v podobe 3,8-litrového V6 s dvoma turbodúchadlami. Motor dosahuje maximálny výkon 353 kW (480 k) pri 6400 otáčkach, maximum krútiaceho momentu 588 Nm je k dispozícii v rozsahu 3200 až 5200 otáčok. Čo je však v súčasnej zelenej dobe dôležitejšie, agregát nespotrebuje veľa benzínu a spĺňa aj veľmi prísne japonské emisné normy. Hnacia sila sa na kolesá prenáša cez šesťstupňovú sekvenčnú prevodovku a dvojitú spojku. To sľubuje extrémne rýchle radenie a teda skvelé dynamické vlastnosti. Všetky komponenty podľa očakávania strážia moderné elektronické systémy, takže s novým Nissanom GT-R sa môže vyjašiť každý člen rodiny vrátane psa.

Draka bezpečne zastavia brzdy Brembo. Ventilované oceľové kotúče majú priemer 380 mm, strmene sú vpredu šesťpiestikové, vzadu štvorpiestikové. Pneumatiky sú tiež unikátne, novovyvinuté firmami Dunlop a Bridgestone. Na 20-palcových diskoch sú natiahnuté run-flaty s rozmermi 255/40 vpredu a 285/35 vzadu.

Interiér ponúka tiež špičkovú súčasnú technológiu. Najviac oči pritiahne multifunkčný ukazovateľ palubného počítača v strede, ktorý vodiča informuje okrem iného aj o tlaku turba, tlaku na brzdový pedál, otvorenie akcelerátora, uhol riadenia a sily pôsobiace na vodiča. Systém dokáže viaceré parametre aj zaznamenávať, takže si ich potom môže vodič porovnávať a vylepšovať svoj štýl jazdy. Systém dopĺňa navigácia a multimediálne centrum s 30 GB harddiskom. O poriadny zvuk sa starajú reproduktory Bose.

Špecialitou Nissanu GT-R, ktorá určite poteší mnohých je veľmi účinný systém ochrany proti krádeži. Všetky automobily sú montované ručne a citlivo zabiehané ešte pred dodaním zákazníkovi. V Japonsku vybudoval Nissan špeciálnu sieť predajcov a servisov s odborne zaškoleným personálom. Predaj v krajine vychádzajúceho slnka sa začne v decembri, zatiaľ ale nie je isté, či sa Nissan GT-R bude predávať aj s ľavostranným riadením.

Text: Martin Ruisl

Technické údajeMotorprepĺňaný benzínový 3.8 V6Zdvihový objem3799 cm3Výkon353 kW/480 k pri 6400 ot/minKrútiaci moment588 Nm pri 3200-5200 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4655 x 1895 x 1370 mmRázvor2780 mmBatožinový priestorvýrobca neudávaPohotovostná hmotnosť1740 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosťviac ako 300 km/hZrýchlenie 0-100 km/hvýrobca neudávaSpotreba udávaná výrobcomvýrobca neudávaEmisie CO2výrobca neudáva