Nové Volvo XC90 oficiálne odhalené

Tomáš Neuschl, 27.08.2014
Po dvanástich rokoch prichádza nové Volvo XC90, posúvajúce segment luxusných SUV opäť do novej dimenzie.

Druhá generácia najväčšieho SUV švédskej firmy je od základu nová, tvary jej karosérie však možno označiť za evolúciu predchodcu. V porovnaní s ním pôsobí na pohľad uhladenejšie, no stále je to bezpochyby veľké, robustné a luxusné XC90. Na svet pozerá očami s integrovanými dennými svetlami v tvare Thorovho kladiva, umiestnenými po krajoch rozmernej, no elegantnej chrómovej masky, nesúcej nové, reštylizované logo značky.

Čisté a hladké línie bokov, s vyváženým pomerom zasklenej plochy a pontónu sú obohatené chrómovými lemami okien. Hmotu auta môžu vizuálne zvýrazniť disky s veľkosťou až 22 palcov. Zadnej časti pocitovo dominujú rozmerné koncové svetlá, tvarovo sa odvolávajúce na predchodcu, celkový dojem dopĺňa výrazný strešný spoiler a dvojité koncovky výfuku, podľa verzie okrúhle alebo hranaté.

XC90 môže bez hanby vyraziť do mesta, stále sa však nebojí ani náročnejších povrchov. Ak prevláda prvý prípad, môžu byť časti karosérie lemované antikorovými lištami z balíčka Urban Luxury, doplnené ďalšími zladenými detailmi, napríklad diskami kolies. Prevádzke mimo cesty zasa viac svedčí balíček Rugged Luxury, kde sú lesklé lemy nahradené štýlovou alternatívou z tmavého plastu a v rovnakom duchu sú spracované aj ďalšie detaily karosérie.

Nové Volvo XC90 je prvým automobilom značky postaveným s využitím úplne novej nosnej štruktúry nazvanej Scalable Product Architecture, ktorá bude základom aj ďalších nových typov. Nový, modulárne koncipovaný skelet ponúka konštruktérom značnú voľnosť, keďže im dovoľuje bezproblémové použitie rôznych motorov, prevodových ústrojenstiev a ďalších systémov bez ohľadu na základné parametre ako je rázvor náprav, previsy, či plánovaná hmotnosť auta.

Najväčším prínosom štruktúry SPA je však nízka hmotnosť, samozrejme pri vysokej tuhosti, na ktorej má zasa významný podiel rozsiahle použitie bórovej ocele s extrémne vysokou pevnosťou. Ľahšia stavba sa priaznivo prejaví na spotrebe paliva aj jazdnej dynamike, vďaka čomu nová XC90 sľubuje agilitu menšieho a nižšieho auta.

Veľkoryso riešená kabína stelesňujúca škandinávsky luxus ponúka miesto siedmim cestujúcim, ktorí majú k dispozícii štvorzónovú klimatizáciu, či audiosystém Bowers & Wilkins s devätnástimi reproduktormi. Kombinácia kože, hliníka, drevených obkladov a iných kvalitných materiálov pritom vytvára prostredie, ktoré samotná automobilka popisuje ako najluxusnejší interiér aký kedy Volvo malo.

Na palubnej doske, v duchu škandinávskeho dizajnu minimalisticky riešenej, možno nájsť iba niekoľko tlačidiel, keďže väčšina ovládačov sa presťahovala na rozmernú dotykovú obrazovku, pričom množstvo funkcií možno ovládať tiež hlasovými pokynmi. Vodičovi sa dôležité údaje zobrazujú na prístrojovom paneli s konfigurovateľným displejom nahrádzajúcim tradičné ukazovatele, aj cez Head-up displej do zorného poľa. Samozrejmosťou je spolupráca palubného multimediáleho systému s telefónmi Android aj Apple.

Pod prednou kapotou dostanú miesto nedávno predstavené preplňované zážihové a vznetové motory Drive-E. Všetky majú štyri valce a objem dva litre, pričom potrebnú úroveň výkonu dosahujú najmä voľbou stupňa preplňovania. Pri vznetových agregátoch je zatiaľ základom verzia D4 (142 kW/193 k/400 Nm/5 l/100 km), silnejšou alternatívou je D5 s dvomi turbokompresormi (168 kW/228 k/470 Nm/6 l/100 km). Základný benzínový motor nesie označenie T5 (189 kW/257 k/350 Nm), výkonnejší T6 (239 kW/325 k/400 Nm) využíva okrem turbokompresora aj mechanický kompresor.

Vrcholom ponuky je plug-in hybrid T8, kombinujúci zážihový motor T6 poháňajúci predné kolesá a elektromotor (60 kW/82 k/240 Nm) poháňajúci kolesá zadnej nápravy. Kapacita akumulátorov mu dovoľuje prejsť v elektrickom móde maximálne 40 km.

Výroba novinky sa rozbehne začiatkom budúceho roku v závode v Gothenburgu, prvé kusy prídu na trh v máji. Ešte predtým ponúka Volvo výlučne online predajom úvodnú sériu First Edition, limitovanú podľa roku založenia firmy na 1927 kusov. Všetky budú individuálne číslované, lakované čiernou farbou a dostanú nadštandartne vybavený interiér čalúnený kožou Nappa s obkladmi z orechového dreva.

XC90 je predovšetkým Volvo a preto je najmä bezpečné. Základom je mimoriadne tuhý priestor pre posádku doplnený prepracovanými deformačnými zónami, silne sú zastúpené tiež rôzne asistenčné systémy, s ponukou všetkého čo súčasná automobilová technika pozná a dokonca s dvomi svetovými novinkami.

Bezpečnosť Volva XC90 detailne: V novom XC90 ako v bavlnke

„Celkový dojem, z exteriéru aj v interiéri, má silnú väzbu na kľúčové elementy švédskeho životného štýlu: veľkorysý priestor, oslavu svetla a zameranie na dobrý pocit,“ povedal o novinke Thomas Ingenlath, viceprezident firmy pre dizajn.