Americký crash test odhalil veľkú zraniteľnosť

Tomáš Neuschl, 06.08.2014
Hviezdičky z bariérových testov dnes majú v reklamných materiáloch väčšiu váhu než výkonové parametre motora alebo spotreba. No dá sa na ne vôbec spoľahnúť?

Pokrok v oblasti bezpečnosti dosiahnutý za posledné roky nemá v histórii motorizmu obdoby. Nezanedbateľný prínos na ňom majú nezávislé subjekty, napríklad Euro NCAP, hodnotiace automobily vlastnými kritériami. Výsledky ich testov nielenže vypovedajú o správaní sa auta v kritickej situácii, no dnes sú tiež dôležitým marketingovým nástrojom. Majú však hviezdičky dostatočnú výpovednú hodnotu o skutočnej bezpečnosti?

Ako konfrontácia sa ponúka napríklad hodnotenie organizácie IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), ktorú možno považovať za obdobu Euro NCAP z druhej strany Atlantiku. Ich metodika hodnotenia pasívnej bezpečnosti sa v zásade príliš nelíši, štyri z piatich testov, čelný náraz s polovičným prekrytím do deformovateľnej bariéry, bočný náraz, prevrátenie auta a náraz zozadu si v podstate vzájomne zodpovedajú.

Podstatne odlišný je piaty americký test, zavedený v roku 2012, náraz do pevnej bariéry s prekrytím 25%, rýchlosťou 40 mph (64 km/h). Prekážka vtedy smeruje iba na štvrtinu plochy auta, zväčša sa vyhýbajúc hlavným deformačným zónam, čo je často takmer fatálny zásah. Náraz pritom zodpovedá reálnym podmienkam, napríklad ak sa dve protiidúce autá nedokážu úplne vyhnúť, alebo ak auto krajnou časťou čelne narazí napríklad do stĺpa. IIHS hodnotí čiastkové i celkové výsledky štyrmi stupňami, dobrý, akceptovateľný, kritický a zlý.

tvs7A8tMqkk

V zatiaľ poslednej sérii testov Američania preverili 12 automobilov, z ktorých väčšina je známa i u nás, Chevrolet Volt, Ford C-MAX Hybrid, Fiat 500L, Hyundai Veloster, Mazda5, MINI Cooper Countryman, Mitsubishi Lancer, Nissan Juke, Nissan Leaf, Scion xB a dvojičky Scion FR-S a Subaru BRZ. A mnohé veru nedopadli práve najslávnejšie, hoci v Európe patrili k najlepším. Kameňom úrazu bol práve test s 25% prekrytím.

Stručne a jasne, s najvyšším hodnotením v najprísnejšom teste skončil jediný automobil, MINI. Pri náraze obstála jeho karoséria a na dostatočnej úrovni bola i súhra čelného a bočného airbagu, ktorý musel zachytiť vodiča po tom, čo sa auto po náraze vychýlilo do strany. Pretože i ostatné testy dopadli dobre, MINI získalo hodnotenie „Top Safety“.

Mini Cooper

Mini Cooper Countryman

Ako akceptovateľné, teda s druhou najvyššou známkou skončili pri náraze s 25% prekrytím Volt, C-MAX Hybrid, Lancer, FR-S a BRZ. Keďže sa tento test vykonáva iba krátko, podľa pravidiel IIHS stačí na získanie najvyššieho celkového hodnotenia „Top Safety“ najvyššie hodnotenie z ostatných skúšok a hodnotenie z neho aspoň akceptovateľný, čo pätica spĺňa.

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt

S najnižšou známkou z testu s malým prekrytím odišla trojica Fiat 500L, Nissan Juke a Nissan Leaf. Akým takým pozitívom je aspoň fakt, že zranenia pri náraze by nezasiahli hornú časť tela a že ostatné testy prebehli v poriadku.

Fiat 500 L

Fiat 500 L

Úplne najhoršie dopadla Mazda5, ktorej sa nielenže pri náraze otvorili dvere, ale ani sa jej nenafúkol bočný airbag, čím sa zaradila k zatiaľ najhorším testovaným automobilom Kia Forte a Toyota Prius. Zlyhala navyše i pri previerke odolnosti voči bočnému nárazu.