Mercedes S Coupé: smelo do zákrut

Miloš Remenár, 11.06.2014
Mercedes posúva svet štyroch kolies opäť o niečo ďalej. Najstaršia automobilka sveta prichádza ako vôbec prvá so sériovo vyrábaným automobilom s aktívnym ovládaním podvozku, umožňujúcim jeho naklápanie do zákrut.

Odstredivým silám sa pri jazde v zatáčkach vyhnúť nemožno. Motocyklisti im čelia klopením do stredu oblúku, posádka auta sa môže oprieť do sedačiek a samozrejme spoľahnúť sa na pneumatiky. A najnovšie veľké kupé Mercedes má na boj so zákrutami pripravenú úplne novú funkciu, rozširujúcu možnosti už používaného systému aktívneho zavesenia kolies Active Body Control (ABC).

Hlavným aktívnym prvkom sú hydraulicky ovládané horné uloženia pružín, ktoré sa pri jazde v zákrute na jednej strane auta zdvíhajú a na strane druhej znižujú. Výsledný sklon auta, meniaci sa v zlomku sekundy, závisí od rýchlosti jazdy a polomeru zákruty. Dôležitým vstupom pre reguláciu systému je kamera za čelným oknom, sledujúca pätnásťmetrový úsek cesty pred autom a ďalší snímač priečneho zrýchlenia. Mieru klopenia môže vodič nastaviť v troch stupňoch.

Nasadenie nového podvozku do silného kupé zvádza v prvom rade k myšlienkam o vyšších rýchlostiach v zákrutách, Mercedes ho však prezentuje ako prostriedok k zväčšeniu potešenia z jazdy pre vodiča a pasažierov. Tí ocenia, že odstredivá sila už na nich nepôsobí v plnej miere, ale časť z nej sa vďaka nakloneniu auta premietne do sily zvislej. To znamená, že klesne sila, snažiaca sa ich vyniesť zo sedačky a naopak, zvýši sa sila ktorá ich do nej pritláča. Nový systém tak logicky dopĺňa funkcie aktívneho podvozku ABC, pôsobiacemu proti nakláňaniu, nadnášaniu a kývaniu sa auta.

Novinka je určená pre modely s pohonom zadných kolies a dostupná aj v kombinácii so systémom Magic Body Control, ktorý priebežne sníma povrch cesty pred autom a informáciu okamžite využíva pri nastavení parametrov pruženia a tlmenia. Komfort jazdy sa tým posúva ešte o stupeň vyššie.