Hry na pieskovisku

Redakcia, 18.10.2007
Žiaden fanúšik off-roadu nemal chýbať na akcii OFF-ROAD FEST 2007 konajúcej sa vo vojenskom výcvikovom priestore na Záhorí, ktoré sa vyznačuje piesočným podložím. Aj vďaka „priaznivému“ počasiu nebola o adrenalínové situácie núdza.

Organizátori sa počasím nenechali zaskočiť a dážď neodradil ani návštevníkov, ktorí prišli v hojnom počte. Spoločnosť Motor-Car Group pripravila pre účastníkov jazdy na vyhradených tratiach v terénnych automobiloch, bohatý sprievodný program vrátane vystúpení speváckych hviezd a množstvo atrakcií.

My sme však prišli na akciu z jediného dôvodu: poriadne prevetrať autá značiek Mercedes-Benz, Dodge, Jeep, Kia a Honda, ktoré patria pod skupinu Motor-Car Group. K dispozícii boli tri trate rozdelené podľa náročnosti terénu. Na najjednoduchšej jazdili ľahké SUV a autá bez výrazných terénnych ambícií, ako napríklad Dodge Nitro či Mercedes triedy R. Veľa vody dokázalo aj pomerne ľahký terén poriadne rozbahniť a niektoré autá sa nevyhli zapadnutiu. Na stredne obťažnej trase dominovali Mercedesy ML. Prekvapilo nás zaradenie vozidiel Honda CRV a Kia Sportage do rovnakej skupiny s emelkami. Napriek malej svetlej výške a absencii redukčnej prevodovky si s terénom poradili, i keď trasu absolvovali pomalším tempom a s opatrnejšou voľbou stopy.

Najväčšie dobrodružstvo sľubovala jednoznačne trať číslo 1, kde sa premávali Mercedesy G a GL, Jeepy Cherokee, Grand Cherokee, Wrangler a Commander a Kia Sorento. Už nastupovanie do auta ofŕkaného bahnom až po strechu a ruka špinavá od zablatenej kľučky dverí dávali tušiť, že nepôjde o ľahký terén. Mercedes G, zapnutý redukovaný prevod, uzavreté všetky diferenciály. Až teraz môžeme vyraziť. Zo začiatku tvrdý povrch trate a odpor volantu k zatáčaniu vzbudzovali pochybnosti o nutnosti uzávierok, ale netrvalo dlho a začal naozajstný terén. Hlboký piesok či bahno, vyjazdené koľaje spojené s extrémnym stúpaním či klesaním dôkladne preverili kvalitu podvozku, pohonu všetkých kolies a trakciu pneumatík.

Automatická prevodovka znamená, že jediná starosť vodiča je držať sa optimálnej stopy a hlavne primerane dávkovať plyn. Keďže piesok je charakteristický vysokým odporom, primerané dávkovanie znamená v tomto prípade vždy radšej viac plynu ako menej a v stúpaniach sa nebáť prišpendliť plynový pedál k podlahe. Že bude géčko s rámovou konštrukciou, tuhými nápravami a troma uzávierkami v ťažkom teréne excelovať sme tak nejako očakávali, ale model GL nás prekvapil. Zvládol všetko čo nekompromisné géčko, pôsobivý komfort a ticho v kabíne narúšalo len občasné buchnutie vzduchového pruženia pri rýchlom vyvesení kolesa. Podobne modely značky Jeep už tradične preukázali na tejto náročnej trati vynikajúce schopnosti v teréne.

Dážď ale premenil hlboký piesok na ťažkú kašovitú hmotu a vtedy to niekedy vzdali aj najtvrdšie off-roady. S tým organizátori samozrejme rátali a v zálohe mali legendárny Unimog, štvornápravový nákladiak Mercedes Actros 8x8 a tank. Áno, čítate správne. V teréne jazdilo i bojové vozidlo pechoty a zvezenie v ňom bolo lahôdkou pre každého. Postaral sa o to hlavne vodič tejto pásovej obludy, ktorý vyhliadkovú jazdu pochopil zrejme po svojom a predviedol poriadnu divočinu ignorujúc okolitý porast.

Na záver môžeme povedať, že tohtoročný OFF-ROAD FEST sa rozhodne vydaril. Ďakujeme organizátorom za príjemne strávené dva dni a už teraz sa tešíme na ďalší ročník.