Mercedes SLR McLaren Roadster: Letecké eso

Redakcia, 17.10.2007
Keď okolo vás prejde Mercedes-Benz SLR McLaren, máte pocit, že ponad vás preletel Spitfire alebo Messerschmitt. Že nuda? Tak si predstavte, že sedíte v kabíne takéhoto stroja a nad otvoreným kokpitom zúri uragán. Že extrém? Nový roadster SLR od neho rozhodne nebude ďaleko.

Pristúpite k svojmu dokonalo sa lesknúcemu stroju, roztvoríte krídla dverí, zohnete sa, aby ste si neudreli hlavu pri nástupe pod nízku strechu.... nie, moment, to už neplatí. Žiadna nízka strecha, presnejšie povedané, žiadna strecha. Iba decentný pršiplášť, ktorý sa na požiadanie a po kratučkom prehováraní rád odstúpi: aristokratickým chrbtom sa predsa nesluší namáhať a zohýbať.

Áno, automobilové supermodely s karosériou typu kupé majú svoje intímne čaro, objímajúce a chrániace posádku zo všetkých strán, aj zhora. Jazda bez strechy nad hlavou však dokáže vybudiť celkom slušnú produkciu endorfínov už aj v tom najmenšom kabriolete s pragmatickým trojvalčekom, ktorému zrýchlenie na stovku trvá s vypätím všetkých síl celú večnosť a ešte nejakých 20 sekúnd navyše. Keď potom skombinujete roadster s multistokoňovou strojovňou, ktorej na tachometrových dvesto stačia voľnobežné otáčky, musíte si ozaj pripadať ako Manfred von Richthoffer pri vzdušných súbojoch rytierskych čias bojového letectva. Nie, moment, ani to nie je celkom presné. Hormonálny atak síce môže byť podobne intenzívny, vám v kokpite nového SLR roadstera však na rozdiel od legendárneho Červeného baróna nejde o život. Pravda, ak si zhruba pol milióna eur na jeho kúpu nepožičiate od miestneho mafiánskeho úžerníka....

Napriek tomu, že SLR roadster je doslova dizajnová skulptúra, jeho forma poctivo nasleduje funkciu. Dlhočizná predná kapota je umne využitá na to, aby sa pod ňu zmestilo kompresorom dopované osemvalcové véčko objemu 5,4 litra, dobre známe z kupé. To je však aj tu uložené až za nápravou, pričom ani priestor pred ňou nie je premrhaný: od motora až dopredu k veľkému zmysluplne „deravému“ logu sa tiahne robustný airbox, ukrytý pod ostrým a nie náhodou formulovito tvarovaným nosom.

Dobre využitý je aj priestor po stranách motora: za mohutnými chladiacimi žiabrami spočívajú ohromné krabice koncových tlmičov výfuku. Tie sú spolu s dvoma pármi „side-pipes“ za prednými kolesami najviac zodpovedné za to, že zvuk idúceho eselerka evokuje brutálny sound naplno sekajúcej vrtule stíhačky z prvej polovice minulého storočia. Narátať do osem a poskladať valce to tvaru písmena V dnes zvládne kadejaký samozvaný pseudomotorár, takéto brutálne rachotivé zafarbenie osemvalcového bublania však dokážu vyprodukovať hádam len šialení americkí big-blockoví tuneri. Tým ale na rozdiel od európskeho veľkoproducenta ešte nedošlo čo je to skleníkový efekt, El Nino a podobné veselé veci....

Takže natrite si nosy ochranným faktorom 60, pripevnite si príčesky dvojzložkovým superlepidlom, odložte strechu za chrbát.... á propos, strecha: napriek tomu, že SLR roadster je superluxusne poňatým supervýkonným vozidlom typu Grand Turismo, práve na jeho skladacej streche sa uplatnila troška puristického princípu. Je totiž „iba“ poloautomatická a pred strojovým zložením ju musíte najprv manuálne odistiť. Takže, madam, pozor na novú manikúru.... A aby sme boli celkom spravodliví, ani s tým prievanom to nebude až také dramatické: výrobca sľubuje až do rýchlosti jazdy 200 km/h iba minimálne vírenie v kabíne.

Býva zvykom, že verzia s otváracou strechou trochu doplatí na vyššiu hmotnosť v porovnaní s východiskovým kupé poklesom dynamiky. Eselerko však v tomto smere utrpelo iba minimálne. Keďže podstatná časť jeho karosérie je z karbónu, nebolo nutné nijako zvlášť spevňovať jej nosnú štruktúru, aby sa podarilo dosiahnuť vysoké hodnoty torznej tuhosti. Vďaka tomu SLR roadster pribral oproti kupé prakticky iba o komponenty plátenej čiapky. Nepodstatných plus 57 kíl sa prejavilo akurát na maximálnej rýchlosti nižšej o nepostrehnuteľné 2 km/h. Akcelerácia na stovku ostala na rovnako závratnej hodnote pod štyrmi sekundami. Nezmenila sa ani spotreba, to je však kategória, o ktorej existencii majiteľ takéhoto vozidla ani neuvažuje, aby to neurazilo jeho modrokrvný majestát.

Pri preháňaní 1,8 tony ťažkého atléta musíte každopádne dobre spočítať jeho spomaľovacie schopnosti. Kombinácia elektrohydraulického systému SBC, ktorý Mercedes po rozpačitých pokusoch pri svojich „bežných“ modeloch poslal do múzea, s digitálne (rozumej štýlom „nula-jeden“) zaberajúcimi karbónovo keramickými brzdami, môže spôsobiť pomerne horúcu situáciu. Pri deceleračnom výkone údajne až 2000 koní, vznikajúcemu aj s prispením (bez preháňania) leteckej brzdiacej aerodynamickej klapky, na ktorú sa premení zadný spojler po vyklopení na maximálnych 65 stupňov, sa musíte ozaj poriadne zahryznúť do svojej cohiby, aby vám nevyletela z úst a nepodpálila palubnú dosku.

O čo sa rozhodne nemusíte báť, je bezpečnosť vašich golfových palíc: pri objeme kufra o 68 litrov menšom, než má kupé, teda presne 204 litrov (bez ohľadu na to, či je strecha otvorená alebo zavretá) určite nehrozí, že sa pootĺkajú nekontrolovateľne lietajúc po priestore.

Čo na záver? Pozvánka: frankfurtská show IAA je celosvetovo známa ako automobilový veľtrh, vystavovatelia pod trojcípou hviezdou však vo svojej tohtoročnej expozícii celkom určite radi privítajú aj priaznivcov leteckej techniky: čaká ich tam žiarivý nový Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster.

Technické údajeMotor5.4 V8 KompressorZdvihový objem5439 cm3Výkon460 kW/626 k pri 6500 ot/minKrútiaci moment780 Nm pri 3200-5000 ot/minKarosériaDĺžka x Šírka x Výška:4656 x 1908 x 1281 mmRázvor2700 mmPohotovostná hmotnosť1825 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosť332 km/hZrýchlenie 0-100 km/h3,8 s