Porsche 911 Turbo Cabrio: Garancia vzduchu

Redakcia, 17.10.2007
Vzadu pradie biturbo s premenlivým dúchadlom, vpredu sa míňa krajina: keď sa Porsche 911 Turbo Cabrio tretej generácie a jeho 480 koní pod kapotou dostanú na cestu, strhne sa búrka.

Dažďové kvapky si mohli nájsť aj iné miesto na pristátie ako na zadnom okne Turba Cabrio. Teraz lietajú zľava doprava v závislosti od adhéznej sily, pričom slúžia ako indikátor priečneho a pozdĺžneho zrýchlenie auta, alebo sa kĺžu choreograficky kolísavým pohybom smerom dozadu pri plnom zrýchlení.

Áno, Porsche 911 Turbo Cabrio veľmi hravo zvláda priečne aj pozdĺžne zrýchlenia. Za volant tohto exota si za asistencie dávky vzduchu väčšinou sadá solventný zákazník. V Porsche to s otvorenými modelmi vedia. Po prvé: polovica deväťstojedenástok opustila jeho fabriku v prevedení kabriolet, po druhé: ich systémy prepĺňania sa priebežne a systematicky vylepšovali.

Turbo Cabrio prvej generácie sa zrodilo v roku 1987 v znamení divokého psa. Pod jeho kapotou vrčal a brechal 300-koňový vzduchom chladený 3,3-litrový boxer, ktorý dokázal katapultovať posádku z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy. Bez elektronických systémov dostávali zadné kolesá dosť zobrať, podobne na tom boli aj samotní krotitelia tohto divocha, ktorí sa pasovali so štvorstupňovou prevodovkou aby sa vyhli výraznej turbodiere.

V roku 2003 prišiel typ 996. Pocit vystrelenia z gumeného praku bol síce minimálne rovnako intenzívny ako pri predchodcovi, ale už pomerne znesiteľný. V poradí druhé Turbo Cabrio, vybavené 420-koňovým biturbom, malo už pohon všetkých štyroch kolies. Tento model tešil vyvolených širším talentom na každodenné použitie, výbornou trakciou a podstatne ľahšou ovládateľnosťou. V porovnaní s prvou generáciou podstatne viac šetril vodičove nervy a nechránenú frizúru, krčnému svalstvu však dával poriadne zabrať.

Číslo tri má prísť 8. septembra, a s ním brutálnych 480 koní. Takéto stádo dokáže potiahnuť aj 40 ton, pravdaže, s trojnásobným krútiacim momentom. Aj 620 Newtonmetrov v službách nového otvoreného Turba je však celkom dosť, teda dosť na to, aby poriadne rozkývali jeho približne 1700 kíl. A keby vám to predsa bolo málo, nech sa páči, objednajte si príplatkový Sport Chrono Paket a budete si môcť užiť o 0,2 baru vyšší plniaci tlak a až o 60 Nm viac krútiaceho momentu. A sebavedomo vyškierať sa budete môcť nielen pri pohľade na exkluzívny chronograf na palubnej doske, ale aj na ručičku indikátora pretlaku v turbách, šplhajúcu sa na maximálnu hodnotu 1,2.

Maximálnych 680 Nm zaúraduje behom zlomkov sekundy a nič netušiaceho spolujazdca ohromí tak, že na chvíľu stratí predstavu o časovo-priestorových súvislostiach. Porsche sa nemilosrdne derie dopredu a na povely reaguje spontánne, po krátkom, ale ozaj len kratučkom premýšľaní. Aktuálny 3,6-litrový boxer, má aj napriek prepĺňaniu charakter veľkoobjemového zápasníka sumo. Lepšie povedané, práve vďaka novej generácii prepĺňania s dvoma vodou chladenými dúchadlami Borg-Warner, prvými s variabilnou geometriou v službách benzínového motora. Až do tisícstupňovej rozpálenosti výfukových plynov zvládajú tepelne odolné lopatky svoju povinnosť, spočívajúcu v zmene geometrie za krátkych 100 milisekúnd, od malých štrbín pri nízkych otáčkach, až po široké rozovretie pri tých vysokých. Obtokový ventil pri tom stráca význam, končí sa éra hvízdavania prebytočného vzduchu, začínajú sa časy hlbokých nádychov: pri prudkom pustení pedálu plynu sa v nasávaní náhle zastavený stĺpec vzduchu postará o doteraz nepoznaný soundtrack otvorenej jazdy.

Á propos, otváranie. Strechu dokážete bez problémov natiahnuť alebo stiahnuť buď diaľkovým ovládaním, alebo tlačidlom v kabíne, a to až do rýchlosti jazdy 50 km/h. Plátno napnuté na ráme má tri vrstvy. Tá vonkajšia povrchová je nielen impregnovaná, ale aj špeciálne opracovaná plameňom, čím sa podarilo odstrániť typickú jemnú plstnatosť textilu. Stredná izolačná vrstva je z kaučuku, vnútorným poťahom je vrstva polyesteru. Špecialitou je plastová vložka s úlohou zvukovej izolácie. Koncert sedemkanálového surround-systému Bose nie je vďaka nej rušený ani pri tej najrýchlejšej diaľničnej jazde.

Úplne iný soundtrack vám bičuje uši pri jazde s otvorenou strechou. Zadné bočné okienka sa najnovšie dajú v tejto konfigurácii vytiahnuť, čo znamená menej prievanu. A zároveň to prináša podstatne intenzívnejšie vnímanie od stromov, domov, mostov a stien tunelov sa odrážajúceho zvuku motora za vaším chrbtom, ktorý reve ako votrelec z inej planéty, hltajúc pri tom nielen povetrie a benzín, ale ešte aj kusy asfaltu.

O dokonalú trakciu a rovnako dobré jazdné vlastnosti sa stará cez elektronicky riadenú viaclamelovú spojku distribuovaný pohon všetkých štyroch kolies. Presné riadenie je pri značke Porsche priam vecou cti, práve tak ako komfort pruženia, ktorý je napriek devätnásťpalcovému obutiu podozrivo dobrý, vďaka vydarenému ladeniu adaptívnych tlmičov. A ak vám nestačí rozmaznávanie sériovou výbavou, priplaťte si napríklad za automatickú prevodovku, ktorá vaše bezhraničné bezstrešné bujarenie zrýchli ešte o celé dve desatiny sekundy pri stovkovom šprinte.

Technické údajeMotor3.6 BiTurbo BoxerZdvihový objem3600 cm3Výkon353 kW/480 k pri 6000 ot/minKrútiaci moment620 Nm pri 1950 ot/minKarosériaDĺžka x Šírka x Výška:4450 x 1852 x 1300 mmRázvor2350 mmPohotovostná hmotnosť1655 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosť310 km/hZrýchlenie 0-100 km/h4,2 s