Ferrari F430 Scuderia: Ľahký doping

Redakcia, 17.10.2007
Na jeseň tohto roku prichádza nový pretekársky simulátor s homologáciou pre bežné cesty: Ferrari 430 Scuderia, tretí osemvalcový žrebec z červenej stajne. Je odľahčený o sto kíl, nadopovaný o 20 koní a plný nápadov ako zajazdiť čo najlepšie časy na kolo.

Štartujúce Ferrari 430 Scuderia svojím revom vyláka von osadenstvo všetkých kancelárií. Fajčiari zrazu pocítia neodolateľnú chuť práve v tejto chvíli si doplniť nikotínový dlh. Je to ideálna zámienka nechať všetko tak, vybehnúť na dvor a pozrieť si nový a mimoriadne divoký prírastok do rodiny. Stojíme opodiaľ a zvádzame vnútorný boj. Srdce hovorí: vytiahni toho továrenského frajera z tej škrupinovej sedačky, skoč do nej a vyraz páliac gumu do najbližších hôr. Ale dobrá výchova nám to nedovolí.

Challenge Stradale má svojho legitímneho nástupcu: Ferrari 430 Scuderia je konkurentom pre Lamborghini Gallardo Superleggera alebo Porsche 911 GT3 RS. Nový zvodca z Maranella nás láka svojím pretekárskym zjavom. Dnes sa ešte nemôžeme odviezť, to až neskôr po jeho oficiálnej premiére. Ako k tomu prídeme, pán tlačový hovorca Davide Klutzer? To je ako keby sme vás strčili do postele, v ktorej leží Monica Belucci a nedovolili vám dotknúť sa jej, milý Davide.

Vrrrrrr.....r! Osemvalec zhasína. Nie ako veľkosériový motor, teda postupne klesajúcim tónom, ale úplne zrazu a nečakane. Z voľnobehu takmer rovno na nulu. Tak to má pri pretekárskych motoroch byť. Potom sú vďaka minimálnej zotrvačnosti schopné extrémne rýchlo sa roztočiť až do maxima. Už vo Ferrari F430 rozpútava 490-koňová verzia 4,3-litrového osemvalca búrky emócií. Scuderia pridáva ešte ďalších 20 koní navyše. Priam horíme zvedavosťou aký to bude pocit naživo.

Technici Ferrari dokážu zrýchliť ešte aj vzduch. Cez upravený karbónový nasávací trakt by mal prúdiť do spaľovacích priestorov Scuderie ešte rýchlejšie než pri F430. Roberto Fedeli, technický riaditeľ, hovorí dokonca o prepĺňacom efekte pri vysokých rýchlostiach. Viac vzduchu, viac paliva, viac výkonu, viac rýchlosti.... je to svojím spôsobom takmer perpetuum mobile, až kým superstroj pri tempe 320 km/h neprestane reagovať na drvenie akceleračného pedálu. To si však všetko zatiaľ iba predstavujeme. Aj to, ako pri 8500 otáčkach za minútu piesty výbušne lomcujú novými titánovými ojnicami. A tiež to, ako sa zmes namiesto pomeru 11,3:1 stláča až na 11,88-násobok.

Už pri samotnej myšlienke na extatizujúce otáčkové orgie naskakuje človeku husia koža. Pretekársky tón pramení zo 180-stupňového kľukového hriadeľa: Scuderia skrátka musí mať ešte dramatickejšie znejúci osemvalec. „Naladili sme ho agresívnejšie,“ vysvetľuje tónmajster Fedeli, s úsmevom od ucha k uchu. A znovu tým približuje plameň k zápalnej šnúre našej predstavivosti.

Prietokovo optimalizované katalyzátory, ako aj znížené spätné tlaky a hmotnosť výfukového potrubia nie sú jedinými nástrojmi ostrejšieho soundtracku, teda pokiaľ ide o jeho prienik do kabíny: aby sa zvukové vlny mohli do interiéru šíriť v čo najsurovejšej forme, vývojári Ferrari povyhadzovali tlmiace materiály. Viac decibelov a menej kilogramov – pri takto modifikovanej rovnováhe veličín sa civilné vozidlo mení na pretekárske. Napriek tomu, že sú pružiny o 15 mm kratšie, odraziť by sa to malo iba na výške auta, z komfortu vraj neubudne takmer nič.

Nie vo všetkých prípadoch však došlo k úbytku. Michael Schumacher, najchýrnejší testovací jazdec Ferrari, pridal do ovládania tlačidlo, ktorým elektronické nastavovanie tlmičov zmení charakteristiku podvozka na mäkšiu. A to aj vtedy, keď je manettino na volante nastavené na Race, teda najšportovejší stupeň. Vďaka tomu ponúka Scuderia režim priam stavaný na Severnú slučku. ESP vám dovolí jemné drifty, zasiahne až v poslednom momente. Pruženie zároveň poddajne kopíruje nerovnosti na asfalte, čo výrazne zlepšuje trakciu. Podobne ako v F430, aj tu sa o maximálny možný prenos sily na cestu stará elektronicky riadený diferenciál. Scuderia ho má navyše doplnený o takzvaný „F1-Trac“, pochádzajúci z modelu 599 GTB Fiorano. Dodatočná zmena: manettino teraz nemá režim na ľad, pribudla však možnosť trakčnú kontrolu úplne vypnúť, pričom ESP a uzávierka diferenciálu ostávajú stále aktívne.

Scuderia je pretekársky simulátor, ktorý sa pýta na okruh ešte viac než F430. A napriek všetkým teóriám musela novinka samozrejme aj prejsť praktickou skúškou na továrenskej trati Fiorano. Testovací vodiči okolo Daria Benuzziho dokážu zvládnuť handlingové kľučkovanie za 1´27´´ v kokpite F430, Challenge Stradale je rýchlejšie zhruba o pol sekundy a Scuderia prináša vylepšenie až na 1´25´´. Radi by sme si toto číslo overili osobne.... Počasie je krásne, asfalt suchý, podmienky ideálne, lenže chlapík z tlačového krúti hlavou.

Takže sa spoliehame len na to, čo nám povedia: pri tempe 200 km/h pôsobí na Scuderiu o 30 kg vyšší prítlak, ako pomoc pre rýchle pasáže. Viaceré diely karosérie boli výrazne odľahčené, priehľadný kryt motora je napríklad vyrobený z plastu menom Lexan, ku stokilovej úspore prispeli aj extraľahké disky kolies Speedline.

Nasledujeme volanie interiéru, lákajúce vodiča so športovým srdcom. Z filigranskych manuálne nastavovateľných škrupinových sedačiek sa pohľad skĺzne po karbónových obkladoch dverí, volante s radiacimi motýlikmi a alcantarou potiahnutej palubnej doske. Až zastane na klimatizácii. Tá pri odtučňovacej kúre za obeť nepadla. Našťastie, hovoríme si, pretože Scuderia nám spôsobila definitívne prehriatie hrude. A zase musíme vystúpiť a uvoľniť miesto fabrickému šťastlivcovi. Ruka tlačového hovorcu letí dolu, vodič pochopí a vyštartuje. Scuderia naplno vyrazí a nechá za sebou v závese zvuk, ktorý ešte dobrých pár sekúnd roztína povetrie. A aj naše srdcia. Sme uchvátení, dojatí, rozrušení. Síce sme sa na nej nemohli previezť, ale aspoň sme ju už počuli..

Technické údajeMotor4.3 V8Zdvihový objem:4308 cm3Výkon:375 kW/510 k pri 8500 ot/minKrútiaci moment470 Nm pri 5250 ot/minKarosériaDĺžka x Šírka x Výška:4521 x 1923 x 1110 mmRázvor2600 mmPohotovostná hmotnosť1350 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosť320 km/hZrýchlenie 0-100 km/h3,6 s