Minimánia

Redakcia, 17.10.2007
Písal sa rok 1956 a svetom automobilov lomcovala suezská kríza. A práve v tomto období sa zrodil v hlave geniálneho konštruktéra automobil, ktorého priaznivci sa stretli už na 15. Slovenskom zraze Mini v Piešťanoch.

Za zrodom tohto automobilu stáli už spomínaná ropná kríza vyvolaná uzavretím Suezkého kanála Egyptom a genialita muža menom Alexander Arnold Constantine Issigonis. Ten totiž od svojej materskej automobilky BMC dostal zadanie do dvoch rokov navrhnúť britské ľudové auto. Napriek tomu, že už v tom čase žal úspechy nemecký chrobák a vo Francúzsku si razil cestu Citroen 2CV, rozhodol sa ísť Issigonis vlastnou konštrukčnou cestou, a ako nakoniec ukázala história, zatiaľ čo dovtedy vyzdvihované systémy pohonu chrobáka a 2CV neprerazili, Alecova konštrukcia dobyla svet!

Systém pohonu predných kolies tu už bol, ale on sa rozhodol, že výkon na ne bude prenášať priečne vpredu uložený štvorvalec. Aby sa ušetril priestor, prevodovka sa presťahovala pod motor a mala s ním spoločnú olejovú náplň (napríklad Peugeot toto riešenie používal až do roku 1985).

Kolesá boli umiestnené do rohov karosérie, mali len desať palcov (pôvodne sa vyvíjali osempalcové disky, do nich sa však nedali zostrojiť ani priemerne účinné brzdy), takže vo vozidle bol dostatok priestoru pre štyri dospelé osoby a nejakú tú batožinu. Výroba vozidla sa spustila v roku 1959 a s rôznymi obmenami trvala až do roku 2000, pričom sa v Británii vyrobilo vyše päť miliónov exemplárov.

Mini sa stalo legendou a bolo to vidieť aj v na dobre zorganizovanej akcii v Piešťanoch. „Miníky“ rôznych rokov výroby a verzií sa prirútili nielen z Čiech, ale aj z Maďarska, každé vylepšené svojím majiteľom. Mini je skrátka diagnóza, a tak sa nemožno čudovať, že mnohí zo zúčastnených investovali do svojej lásky balík peňazí, za ktoré by si mohli kúpiť nové auto...