O starosť menej

Redakcia, 17.10.2007
Po štyroch rokoch výstavby, montovania technológií a skúšania sa motoristi konečne dočkali. Úsek diaľnice D2 Staré Grunty – Lamačská cesta spolu s tunelom Sitina je od 24. júna v plnej prevádzke.

Slávnostné otvorenie v sobotu 23. júna sa nieslo vo veľkolepom štýle. Prvým oficiálnym vodičom, ktorý prešiel cez tunel, bol motorista ako sa patrí. Na svojom monoposte sa popod kopec prehnal reprezentant Red Bull Racing tímu, škótsky jazdec F1 David Coulthard (titulný obrázok). Samozrejme, v tuneli musel dodržiavať povolenú osemdesiatku, čo sa však nedá povedať o zvyšku jeho trasy. Najvyššia rýchlosť, akou poctil slovenské cesty, bola totiž až 293 kilometrov za hodinu.

Túto motoristickú lahôdku, a samozrejme príležitosť vyjadriť sa k stavbe, si nenechali ujsť ani viacerí politici. Medzi pozvanými bol nielen premiér Robert Fico, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny, predseda parlamentu Pavol Paška, ale aj viacerí predstavitelia miestnych samospráv či diplomati a veľvyslanci. V prejavoch sa však okrem obdivu a uspokojenia ozývala aj kritika. Premiér Robert Fico sa vo svojom príhovore nevyhol otázke systému výstavby tunela Sitina a financií. „Staviame draho a pomaly, ak si zoberieme dĺžku tunela, máme v Bratislave jeden z najdrahších tunelov na svete," uviedol predseda vlády. Pôvodných zmluvných 3,5 miliardy korún sa totiž počas výstavby navýšilo o približne miliardu. Oficiálne stanovisko k nákladom na Sitinu však vydá Národná diaľničná spoločnosť až po vystavení konečnej faktúry.

Očakávaná Sitina je dlhá 1,4 kilometra a je zatiaľ jediným dvojrúrovým tunelom na území Slovenska. Podľa slov hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka patrí medzi najmodernejšie časti našej diaľničnej siete, hlavne čo sa týka bezpečnostných opatrení. Úsek D2 Staré Grunty – Lamačská cesta bol posledným chýbajúcim článkom na ťahu Brno – Budapešť, prípadne Žilina.

Tunel Sitina zatiaľ plní očakávania. Podľa odhadov by ním malo prejsť až 20 000 vozidiel denne, čo značne zníži dopravné zaťaženie doteraz najfrekventovanejších komunikácií v Bratislave, Mlynskej doliny a Lamačskej cesty. Jedným z najpotešujúcejších faktov je, že zápchy na križovatke Patrónka sú aspoň na čas minulosťou. Otvorenie tohto úseku diaľnice D2 však nepriamo ovplyvňuje oveľa širší okruh, do ktorého spadajú Kramáre, Lamač, Devínska či Karloveská cesta. Magistrát mesta plánuje ešte zlepšiť kvalitu dopravy v týchto oblastiach a to úpravou povrchu vozovky napríklad v Mlynskej doline a na Patrónke. A nasledovať by mal aj projekt tzv. nultého okruhu, obchvatu hlavného mesta, ktorý by definitívne vyriešil dopravnú situáciu v Bratislave.