Volvo S40/V50, Volvo V70, Volvo XC90: Na dvoch frontoch

Redakcia, 17.10.2007
Dva nové a dva vynovené modely, dve interpretácie kombi, dve karosárske verzie s výraznejšou odlišnosťou.... Na jedinej jazdnej prezentácii nám toho Volvo stihlo predviesť ozaj požehnane: V70, XC70, S40 a V50.

Leitmotívom pri tvorbe nového kombi V70 bolo viac dynamiky a luxusu, zároveň však ešte viac funkčnosti. Že to nie sú iba vzletné marketingové frázy, dokazuje napríklad zadná časť vozidla: oproti predchodcovi vyzerá ozaj menej „škatuľovito“ a viac športovo, zároveň však pridáva až 60 litrov batožinového priestoru na aktuálnych základných 575 litrov (podľa normy ISO), pred ktorými sa konkurenčné kombíky môžu červenať hanbou. Aj do maximálnych 1600 litrov sa zmestí dosť veľa slabších súperov. Medzi týmito dvoma hodnotami stoja tri diely zadného sedadla s pomerom šírky 40/20/40 s odľahčenou konštrukciou a zjednodušeným systémom sklápania.

Na modeli V70 je vari najnovšie to, čo je najmenej vidieť: pod kapotou sa môžu skrývať okrem známeho päťvalcového benzínového turbomotora dva nové radové benzínové šesťvalce. Od vlajkovej lode S80 si sedemdesiatka požičala atmosférický 3,2-litrový agregát s variabilným zdvihom ventilov a výkonom 175 kW (238 k). Od neho je odvodená aj nová prepĺňaná verzia, poháňajúca Volvo V70 s modelovým označením T6. Objem má zmenšený na rovné tri litre, výkon však dosahuje až 210 kW (285 k). Volvo sa týmto motorom pridalo k priekopníkom využitia technológie twin-scroll turbo (dva samostatné vstupy výfukových plynov do turbíny), z čoho okrem koní a kilowattov profitujú aj Newtonmetre: rovných 400 už od 1500 otáčok vyzerá nielen dobre na papieri, ale je ich aj patrične subjektívne cítiť.

Presne túto hodnotu krútiaceho momentu, i keď pri nižšom výkone, zato však aj patrične nižšej spotrebe, dosahuje aj silnejšia z dvoch verzií naftového päťvalca. Neskôr má pribudnúť aj motor FlexiFuel s pohonom na E85, teda 85 % bioetanolu a 15 % benzínu. Už existujúca ponuka motorov sa kombinuje so šesťstupňovým manuálom alebo automatom (pozri tabuľku).

Všetky verzie majú byť štandardne vybavené stabilizačným systémom DSTC. K dispozícii na želanie budú aj aktívny podvozok FOUR-C s troma stupňami charakteristiky pruženia (Comfort, Sport, Advanced), pohon všetkých štyroch kolies či trojstupňovo regulovateľný účinok posilňovača riadenia.

Plusové hodnoty pri generačnej výmene priam povinne musí zaznamenať aj komfort cestovania. A podarilo sa. Dĺžkové a šírkové nárasty predstavujú od 21 až do 48 mm, zlepšila sa klimatizácia, do výbavy môžete dostať sedadlá s vnútorným vetraním, automatické otváranie a zatváranie dverí kufra alebo špičkové reproduktory od dánskych high-end špecialistov Dynaudio.

Výkladnou skriňou značky Volvo je hlavne bezpečnosť. Čo nové prináša V70 v tomto smere? Pasažieri na zadných sedadlách budú odteraz chránení závesovým airbagom, vyšším až o 6 cm, o deti sa postarajú dvojstupňovo výškovo nastavovateľné sedáky, integrované v zadných sedadlách. Tento inovatívny bezpečnostný prvok prináša nielen nové V70, ale aj nové XC70. A pridáva k tomu celkovo bohatý balík ďalších novôt, hodných spomenutia.

Pri pohľade na terénne miery schopností podvozka nového XC70 sa nám slovo „kombi“ vyslovuje ozaj dosť ťažko a skôr sa nám derie na jazyk termín „crossover“ (kríženec), ktorý rada používa sama automobilka. Prečo? Pretože svetlá výška 210 mm, predný nájazdový uhol 19,2 °, prejazdový uhol 19,8° zadný nájazdový uhol 24° a brodivosť 300 mm sú hodnoty, ktoré svedčia o ozaj hustej off-roadovej prímesi vo výslednom cestno-terénnom mixe. Počas prezentačných jázd sme vďaka nim zvládli miestami aj dosť drsne vyzerajúce lesné cesty. Určite sme však neprepadli žiadnej expedičnej eufórii: riadenie distribúcie pohonu 4x4 cez hydraulickú spojku, asistent zjazdu zo svahu aj štandardný stabilizačný systém DSTC síce fungujú výborne, predsa len je to však „iba“ soft-core elektronika a nie hard-core mechanika.

Aj XC70 ťaží v pohonnej technike z motorických noviniek: môžete ho dostať buď so spomínaným novým atmosférickým 3,2-litrovým benzínovým šesťvalcom, alebo so silnejšou verziou naftového motora D5. Ruku si s novým V70 môže podať aj po stránke nárastu praktickosti, palubného komfortu a luxusu.

Technické údajeTyp vozidla V70V70V70V70V70XC70XC70Typ motora 2.5T3.03.0T2.4D2.4D3.02.4DMotor/počet valcov R5R6R6R5R5R6R5Zdvihový objemcm32521319229532400240031922400Max. výkonkW/k pri ot/min147/200 pri 4800175/238 pri 6200210/285 pri 5600120/163 pri 4000136/185 pri 4000175/238 pri 6200136/185 pri 4000Max. krútiaci momentNm pri ot/min300 pri 1500-4500320 pri 3200400 pri 1500-4800340 pri 1750 - 2750400 pri 2000-2750320 pri 3200400 pri 2000-2750Dĺžka x šírka x výškamm4823x1861x1547
XC70 4838x1861x1604Rázvormm2816
XC70 2815Zrýchlenie 0-100 km/hs 8,1 (8,5)8,47,29,9 (10,5)8,9 (9,4)8,69,3 (9,9)Maximálna rýchlosťkm/h230 (220)235245210 (205)225 (215)215210 (205)Kombinovaná spotrebal/100 km9,3 (10,2)10,511,36,5 (7,4)6,5 (7,4)11,47,3 (8,3)
Údaje v zátvorkách platia pre automatickú prevodovku

Volvo S40/V50

Za takmer štyri roky svojej kariéry sa dvojvaječné dvojčatá S40/V50 pevne usadili na čele predajov značky a až s tretinovým podielom na celkových číslach potvrdil pozíciu najvýznamnejšieho modelu. S aktuálne faceliftovanou verziou majú rybári od Volva v pláne uloviť viac zákazníkov mladších vekových skupín s prémiovými nárokmi na auto, čomu samozrejme prispôsobili filozofiu zmien: do vnadiacej zmesi primiešali viac dynamiky, a to nielen vzhľadovej, ale aj technickej, a na háčik k nej zavesili aj viac materiálového luxusu.

V ponuke benzínových motorov (aktuálne ich je 7, vrátane agregátu FlexiFuel) je novinkou nárast výkonu špičkového T5 o 10 na výsledných 230 koní (169 kW). Naftovou novinkou bude od druhej polovice tohto roku možnosť kombinácie špičkového turbodiesela D5 s manuálnou prevodovkou. V tejto verzii bude mať motor krútiaci moment až 400 Nm, na rozdiel od 350 Nm pri kombinácii s automatom. Navyše, D5 už bude spĺňať emisnú normu Euro 5, ktorá vstúpi do platnosti až v roku 2009.