Jeep Wrangler: Legenda je späť

Redakcia, 17.10.2007
Hoci je na svete viacero legendárnych terénnych automobilov, len jeden sa stal absolútne kultovým – Jeep Wrangler. Zásluhu na tom má priame príbuzenstvo s legendárnym Willysom, ale aj jeho terénne schopnosti.

Prvý kontakt so schopnosťami Jeepu Wrangler sme absolvovali na slovenskej prezentácii v okolí Dobšinej, kde pre nás organizátori pripravili trasy na úrovni, aká nezvykne byť bežná ani na medzinárodných prezentáciách.

Začnime však teóriou. Nová generácia Wranglera sa svetu predstavila minulý rok a na radosť všetkých pravoverných si ponechala klasické tvary exteriéru, ktoré boli preštylizované len v jemných detailoch. To isté sa už nedá povedať o interiéri. Ten sa našťastie vylepšil ako dizajnovo, tak ergonomicky. Pri použití plastov síce dostali prednosť menej kvalitné (nečakajte žiadne mäkčenie), zato však ľahšie čistiteľné. Nakoniec, podobne ako pri predchodcovi je možné z vozidla odstrániť ako bočné dvere, tak sklopiť čelné okno.

Výhodou nového interiéru sú aj zväčšené rozmery, navyše novinkou je aj dlhá verzia Wranglera, označená ako Unlimited, ktorá už poskytuje plnohodnotné zvezenie sa štyrom dospelým osobám a aj dostatku batožiny.

To, čo robilo Wrangler pravým off-roadom, ostalo zachované – pevný rám (teraz výrazne tuhší) a tuhé nápravy, ktoré aj verziám nevybaveným uzavierateľnými diferenciálmi umožňujú vďaka perfektnému kríženiu vynikajúcu trakciu. Wrangler sa totiž ponúka v troch verziách – Sport, Sahara a Rubicon. Prvé dve disponujú pripájateľným pohonom 4x4 s redukciou a ich zadná náprava môže byť vybavená samosvorným diferenciálom. Tá pravá off-roadová káva prichádza v podobe Rubiconu. Ten má tiež pripájateľný pohon 4x4, ale redukčná prevodovka má výrazne terénnejší pomer a prednú i zadnú nápravu možno uzavrieť elektricky uzavierateľnými diferenciálmi. Rubicon má navyše robustnejšie stavané aj nápravy a ochranu spodnej časti vozidla.

Tým sa však ponuka špecialitiek nekončí. Aby sa zlepšili jazdné vlastnosti na asfalte, dostala predná náprava priečny skrutný stabilizátor. Ten však obmedzuje terénne schopnosti, takže k dispozícii je možnosť objednať si jeho elektronickú deaktiváciu!

Pohon Wranglerov obstaráva dvojica pohonných jednotiek – 3,8-litrový benzín šesťvalec a 2,8-litrový turbodiesel. A aj keď benzínový agregát nie je zlý, naším favoritom je po praktických skúškach jednoznačne naftový štvorvalec, ktorý najmä v teréne poskytoval vynikajúce parametre. Navyše sme jazdili len s automatickou prevodovkou a tá je v prípade nafty päťstupňová, zatiaľ čo benzínový motor sa musí uspokojiť so štvoricou stupňov. K dispozícii sú však aj šesťstupňové manuály.

Už spomínanú náročnú trať sme absolvovali na všetkých verziách nového Wrangleru a príjemne nás prekvapila najmä jeho dlhá verzia, ktorá za svojím kratším súrodencom v obratnosti príliš nezaostávala. Napriek tomu, že až na jeden exemplár na našich vozidlách neboli špeciálne off-roadové pneumatiky, dokázali sa aj základné verzie prehrýzť poriadne ťažkým terénom, ich limitom sa stal len klzký prudký výjazd.

Milým prekvapením boli aj jazdné vlastnosti týchto vozidiel na asfalte. Samozrejme, Wrangler nie je žiaden športiak, ale vzhľadom na konštrukciu podvozku si jeho stabilita zaslúži pochvalu.

Technické údajeTyp motora 3.8 V62.8 CRDMotor/počet valcov V6R4Zdvihový objemcm337782777Max. výkonkW/k pri ot/min146/199 pri 5000130/170 pri 3800Max. krútiaci momentNm pri ot/min315 pri 4000410 pri 2000-2600Dĺžka x šírka x výškamm4223 x 1873 x 1800
Unlimited 4751 x 1877 x 1825Rázvormm2424
Unlimited 2947Batožinový priestorl141/713
Unlimited 498/934Zrýchlenie 0-100 km/hs9,6
Unlimited 10,511,2
Unlimited 11,7Maximálna rýchlosťkm/h180180Kombinovaná spotrebal/100 km11,6
Unlimited 11,99,7
Unlimited 9,9