Mazda CX-7: On-road, please

Redakcia, 17.10.2007
Mazda sebavedomo tvrdí, že s novým modelom CX-7 vytvorila SUV s dušou športového auta. V okolí Paríža sme zisťovali, do akej miery sa jej to podarilo.

Len hlupák by ignoroval triedu kompaktných SUV, keď ich predaj v Európe počas posledných piatich rokov stúpol o 108 %. Mazde dlho trvalo, kým prišla na to, že model Tribute nie je žiaden technický ani dizajnový zázrak. O to viac si na úplne novom modeli CX-7 dala záležať.

Po úspešnom zahájení predaja CX-7 v USA a Japonsku nebolo pochýb o tom, že štart v Európe je len otázkou času. Mazda však uplatnila lokálnu stratégiu a auto kompletne prepracovala, aby spĺňalo požiadavky náročných európskych zákazníkov. Rozhodne nejde len o kozmetické úpravy. Okrem odlišného nárazníka a smeroviek integrovaných v spätných zrkadlách sa všetky podstatné zmeny ukrývajú pod povrchom. Po náročnom testovaní na Nürburgringu prešiel prepracovaním motor, podvozok, brzdy, prevodovka, riadenie, výfukový systém a dokonca boli spevnené nosné časti karosérie.

Auto stojí na podvozku so vzperami McPherson vpredu a viacprvkovou zadnou nápravou. O pohon sa stará prepĺňaný štvorvalec 2.3 DISI s priamym vstrekovaním benzínu, variabilným časovaním ventilov a mohutným medzichladičom, známy zo športových modelov Mazda 6 a Mazda 3 MPS. Disponuje výkonom 191 kW (260 k), ešte pôsobivejší je krútiaci moment 380 Nm pri 3000 ot/min, toto číslo samotné však nevypovedá o jeho plochej krivke.

Prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky so skrátenou jednotkou a vyslovene úsporne dlhou šestkou sa výkon prenáša prioritne na prednú nápravu. V prípade potreby sa pošle na zadné kolesá maximálne 50 % krútiaceho momentu, pričom vodič nemá žiadnu možnosť do procesu zasiahnuť.

Ani dobrá technika by nebola predajná bez príťažlivej karosérie. Na vynikajúcej hodnote odporu vzduchu 0,34 sa veľkou mierou podpísal 66-stupňový sklon čelného skla. V kvalitne spracovanom interiéri vytvárajú správnu športovú atmosféru prístroje v samostatných tubusoch, príjemne malý volant z modelu MX-5 a radiaca páka umiestnená vysoko na stredovej konzole.

Nakoniec ostáva možnosť výberu jedného motora, jedinej manuálnej prevodovky, jedného typu zliatinových diskov a dvoch úrovní výbavy, takže vo finále budete radi, že si môžete zvoliť aspoň farbu. Minimálne sa na jazyk tlačia otázky, kam sa podel diesel a automatická prevodovka. Lenže toto auto nie je pre ľudí, ktorí chcú jazdiť za 6 litrov, v kufri hľadajú tretí rad sedadiel a pýtajú sa na počet držiakov nápojov.

Prvý rozjazd a otočenie volantom odhalia citlivosť a presný chod ovládacích prvkov. Dobrý pocit z auta sa nevytráca ani v zákrutách, kde prekvapí tuhosť karosérie a slabé náklony. Motor zaberá presvedčivo a keď sa v stredných otáčkach naplno nadýchne turbo, tabuľkový údaj zrýchlenia sa zdá zbytočne pesimistický.

Už krátke zvezenie nám naznačilo, že slovo športový sa cez marketingových pracovníkov dostalo aj ku konštruktérom. I vďaka tomu môže Mazda CX-7 výrazne zamiešať kartami.

Technické údajeMotor2.3 DISIObjem:2261 cm3Výkon:191 kW/260 k pri 5500 ot/minKrútiaci moment380 Nm pri 3000 ot/minKarosériaDĺžka x Šírka x Výška:4675x1870x1645 mmRázvor2750 mmBatožinový priestor455/1348 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť210 km/hZrýchlenie 0-100 km/h8,0 sKombinovaná spotreba10,2 l/100 km