BMW M3: Highway to heaven

Redakcia, 16.10.2007
Je veľký rozdiel študovať tlačové materiály a skúšať auto naživo. Na tú druhú, skutočnú cestu do neba, sme sa vydali v novom BMW M3.

Pri novom, štvrtom BMW M3 rýchlo pochopíte, prečo najortodoxnejší fanúšikovia milujú to úplne prvé. Od generácie ku generácii zase pribudlo výkonu, ale zároveň aj kultivovanosti, komfortu, luxusu....

Na bežných cestách vás nová em trojka poteší civilizovaným správaním, doslova do extázy vás však privedie tým, čoho je schopná v extrémoch. Konkurenta, ktorý tak dokonalo sedí v ostrých aj tiahlych zákrutách, by ste museli v tejto triede hľadať elektrónovým mikroskopom. Do veľkej miery je to zásluha úplne nového podvozka, ktorý má s východiskovým trojkovým Coupé spoločný iba pár šikmých ramien zadnej nápravy, zvyšok jej päťramených zadných závesov je celkom nový. K stabilite vo veľkých rýchlostiach prispieva aj takmer kompletne zakrytovaná podlaha auta, ako súčasť do detailu premyslenej aerodynamiky.

Vari ani netreba pripomínať, že sa miera divokosti auta dá šikovne regulovať trojstupňovo nastaviteľnou tvrdosťou tlmičov EDC, meniteľným účinkom serva a rýchlosti reakcií motora na plyn. Elektronická stabilizácia. DSC sa dá samozrejme úplne deaktivovať, výborný je ale najmä čiastočne vypnutý režim M Dynamic, ktorý vám povolí istú mieru kontrolovaného šmyku, postráži ale neefektívnu (a pre necvičeného vodiča nebezpečnú) pretáčavosť. Musíte byť ozaj tvrdý pretekársky profík, aby ste dokázali zajazdiť na okruhu lepší čas úplne bez stabilizácie, než s čiastočne aktívnou.

Á propos, okruh: 26 (!) zákrut na nádhernej a mimoriadne náročnej súkromnej trati Ascari na juhu Španielska poriadne preverilo aj kvality nového osemvalca. Je síce ozaj milé, že má krivku krútiaceho momentu plochú skoro ako turbomotor, tento agregát je však o výkone z otáčok. Od zhruba šiestich tisícov do maximálnych takmer osem a pol je to doslova besné zviera. Pri jazde po bežných cestách nás uspokojil aj ťah v nižších a stredných pásmach, pri extrémnom bláznení sa na okruhu bol však dosť veľký rozdiel prechádzať šikanu vytočenou dvojkou, alebo podtočenou trojkou....

Ďalej sa pristavíme pri zvuku osemvalca. Nečakajte typický prejav konfigurácie V8. Agregát síce dokáže poriadne zarevať, zvuk je však až laboratórne čisto sofistikovaný a chýba mu tá živelná vé osmičková bublavosť, ktorá stavia chlpy do pozoru.

Nie každému musí vyhovovať aj typický trochu gumený chod radiacej páky inak príkladne presného šesťstupňového bavorského manuálu. Zistili sme však, že v divízii M GmbH vraj pracujú aj na „nejakej automatizovanej prevodovke“, čo by okrem použitia známeho systému SMG mohlo potvrdzovať špekulácie o tom, že nie je vylúčená ani aplikácia novo vyvíjaného dvojspojkového robota v štýle DSG. A ak naozaj, tak potom česť ich práci.

Motor roka 2008?

Dvadsať rokov histórie modelu BMW M3 prinieslo pokrok jeho motorizácie v podobe zdvojnásobenia počtu valcov a viac než zdvojnásobenia výkonu. Aktuálne V8 vychádza, podobne ako väčšie V10, z architektúry „pol litra na valec“, má však ešte výraznejšie vysokootáčkovú charakteristiku, s maximom výkonu 309 kW (420 k), dosahovaným pri 8300 ot/min. Pri 8000 otáčkach lietajú piesty vo valcoch rýchlosťou až 20 m/s. Túto extrémnu povahu agregátu sa podarilo dosiahnuť aj vďaka nízkemu zdvihu piestov iba 75,2 mm pri vŕtaní až 92,0 mm.

Hliníkový blok motora vzniká v továrni v Landshute, kde BMW vyrába aj bloky pre svoje formulové osemvalce. Namiesto klasických vložiek valcov piesty pracujú priamo v bloku so špeciálne upraveným povrchom. Manažment ventilov, nasávacích aj výfukových, má na starosti potrebám tohto motora špeciálne prispôsobený nízkotlakový plynulo variabilný systém bi-VANOS. Namiesto suchej kľukovej skrine zvolili konštruktéri klasickú, avšak s dvoma samostatnými olejovými vaňami a systémom, ktorý dokáže zabezpečiť dostatočné mazanie aj pri priečnom zrýchlení až 1,4 g.

Agregát je mimoriadne kompaktný, aj vďaka odsadeniu radov valcov iba o 17 mm. S hmotnosťou iba 202 kg je nový osemvalec o celých 15 kg ľahší než jeho šesťvalcový predchodca. Zaujímavým údajom je spotreba vzduchu: pri plnom výkone pohlcuje motor až 17 m3 povetria za minútu.

Celé to riadi mimoriadne výkonná elektronika MSS60, ktorá je evolučným vylepšením elektronického mozgu z emkového desaťvalca. Jej tri 32-bitové procesory zvládajú až 200 miliónov operácií za sekundu.

Technické údaje Motor4.0 V8 Objem:3999 cm3 Výkon:309 kW/420 k pri 8300 ot/min Krútiaci moment400 Nm pri 3900 ot/min Karoséria Dĺžka x Šírka x Výška:4615x1817x1418 mm Rázvor2761 mm Jazdné výkony Maximálna rýchlosť250 km/h* Zrýchlenie 0-100 km/h4,8 s Kombinovaná spotreba12,4 l/100 km *elektronicky limitovaná