Fiat 500: História sa (ne)opakuje

Redakcia, 16.10.2007
Nie náhodou bola pompézna prezentácia nového Fiatu 500 naplánovaná na 4. júl 2007 v Turíne. V tento deň uplynulo presne 50 rokov od prezentácie pôvodnej päťstovky v roku 1957.

Starý Fiat 500 zmenil životný štýl Talianov v druhej polovici 20. storočia. Automobilka Fiat vkladá aj do novej päťstovky veľké nádeje. Cieľ je jasný – reinkarnovať úspešný model a dosiahnuť predajné úspechy ako v prípade jeho predchodcu. Podobné pokusy o znovuzrodenie imidžových automobilov už boli zaznamenané, napríklad v prípade Volkswagenu a jeho modelu Beetle alebo v prípade BMW a jeho Mini.

Nový Fiat 500 nie je len rýdzo imidžový automobil, ide o vyspelé vozidlo z hľadiska použitých technológií, stupňa bezpečnosti a výbavy. Po technickej stránke je Fiat 500 príbuzný Fiatu Panda. Od súrodenca prevzal podlahovú plošinu, motory, zavesenia kolies a aj brzdy. Motory Fiatu 500 majú na rozdiel od Pandy o niečo zvýšené výkony. Na začiatok sú preň pripravené dva benzínové agregáty – 1.2 8V (51 kW/69 k), 1.4 16V (73 kW/100 k) a jeden dieselový motor 1.3 16V Multijet (55 kW/75 k) s filtrom pevných častíc DPF. Všetky motory spĺňajú emisnú normu EURO 4. Jednaštvorka je spriahnutá so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, slabšie dva motory majú päťstupňovú. Náročnejší zákazníci sa dočkajú aj športovej verzie Abarth s výkonom až 110 kW (150 k), neskôr Fiat chystá aj výrobu kabrioletu a uvedenie robotizovanej prevodovky Dualogic.

Výrobca popracoval na aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Automobil môže byť vybavený 7 airbagmi, vrátane kolenného airbagu pre vodiča. Ďalšie prvky aktívnej bezpečnosti možno zhrnúť do balíka skratiek: ABS, ESP, EBD, ASR. Nebude chýbať hydraulický brzdový asistent HBA a ani pomocný systém pre rozjazd do kopca Hill Holder. Fiat plánuje na väčšine európskych trhov predaj štyroch stupňov výbavy: Naked, Pop, Sport a Lounge.

Predbežne najsilnejšiu verziu Fiatu 500 (73 kW/100 k) sme mali možnosť vyskúšať si v okolí Turína hneď na druhý deň po jeho oficiálnej prezentácii. Na pohľad malé vozidlo vás po otvorení dverí privíta veľmi príjemným a kvalitne spracovaným interiérom. Volant padne veľmi dobre do ruky, sedadlá sú pohodlné. Prekvapili nás však veľmi tvrdé opierky hlavy, ktoré sú umiestnené aj na zadných sedadlách. Motor je vo vysokých otáčkach o niečo hlučnejší ako sme čakali, ale ťahá plynulo. Bolo veľmi milé sledovať okoloidúcich ako obdivujú dlho očakávaný model. Fiat 500 budil rozruch v celom meste a po jazdnej stránke sa nenechal zahanbiť ani na diaľnici a serpentínach.

Podobne ako jeho predchodca má nová „päťstovka“ slúžiť ako módny doplnok a má byť prejavom životného štýlu majiteľa. V slovenských showroomoch by sa Fiat 500 mal objaviť koncom roka 2007.

Technické údajeTyp motora 1.2 8V1.4 16V1.3 16V MTJMotor/počet valcov R4R4R4Zdvihový objemcm3124213681248Max. výkonkW/k pri ot/min51/69 pri 550073/100 pri 600055/75 pri 4000Max. krútiaci momentNm pri ot/min102 pri 3000131 pri 4250145 pri 1500Dĺžka x šírka x výškamm3546 x 1627 x 1488Rázvormm2300Batožinový priestorl185Zrýchlenie 0-100 km/hs12,910,512,5Maximálna rýchlosťkm/h160182165Kombinovaná spotrebal/100 km5,16,34,2