BMW M5 je stále divoké aj elegantné

PRVÁ JAZDA Čo je racionálne na manažérskom sedane vyššej strednej triedy, ktorého motor by mohol pokojne fungovať aj v malom trajekte? Nič, no jeho existencia robí z chladných automobilov tajné sny.
Vydané  Text: 
Gladiátor v obleku V prvom BMW M5 z roku 1985 bola 5-stupňová manuálna prevodovka, triapollitrový motor a výkon 210 kW. V súčasnej, v poradí piatej generácii, vyráža vodičom dych 4,4-litrový agregát, sedemstupňový automat s možnosťou sekvenčného radenia (alebo šesťstupňový manuál) a výkon 411 kW. K čomu je to dobré? K ničomu, ale… Nová M5 vo vás vytvorí nevyliečiteľný návyk tak ako iné snové autá: chodiť sa len tak previezť. Predbiehacie manévre sú chuťovkou, ktorú zhltnete za zlomok sekundy, živelný agregát, dopovaný dvoma turbodúchadlami si robí s veľkým sedanom, čo len chce. Zatancuje salsu s krútiacim sa zadkom pri každom prudkom zošliapnutí plynu až na podlahu. V najostrejšom nastavení módu M v kombinácii so sekvenčným radením sa pokojne môžete vybrať na okruh a domácemu matadorovi vypáliť rybník. Nová M5 funguje ako naprogramovaný stroj, ktorý nerobí chybu a jeho jedinou úlohou je zabávať vás, a to robí s obrovskou chuťou. Súčasná generácia je najsilnejšia v celej histórii M5. Jediný posun v hodnotách smerom dole zabezpečila zelená vlna, ktorá volá po ekológii. Zatiaľ čo predchádzajúca generácia mala pod kapotou atmosférický desaťvalec, nová M5 sa opäť vrátila s osemvalcom, i keď s vyšším výkonom – vďaka dvojitému prepĺňaniu. Aby sa niesla v duchu moderny, BMW zmenšilo objem motora, čo je zo strany výrobcu malá hra na ekológa, ktorá papierovo síce skutočne funguje (priemerná spotreba 9,9 l/100 km) – počas dvojdňového testu sme sa však k tejto hodnote ani nepriblížili. Spotrebu sa nám podarilo ustáliť na 13 l/100km) V duchu tradície si M5 musíte zažiť, aby ste vedeli, o čo tomu autu ide. Na prvý pohľad totiž o sebe prezradí len veľmi málo. Sadnete si do auta, ktoré je zvonka pekne navoňané, len v náznakoch vyzerá ako trocha dizajnovo vyšperkovaná, športovejšia verzia novej päťky. Kým sa jej nepozriete na obrie brzdné kotúče, tak až do momentu naštartovania je všetko v poriadku. Potom sa ozve vyspelý chrapľák, pred vami zabuble veľká V8, za vami zo štyroch koncoviek vyprskne chrapot. Necháte ho trocha zohriať a môžete vyraziť. Za prácou, na obed, do divadla alebo rozzúriť nejaké Porsche. Interiér nie je nijako zvlášť expresívny, aby vám kričal do tváre, že sedíte v M5. Len niekoľko hliníkových doplnkov, známy emblém M a volič režimu M, ktorý urobí z prekoňovaného manažérskeho sedanu nasrdeného gladiátora nachystaného sa pobiť s okolitým svetom. Nič iné od M5 nečakajte, žiadne škrupinové sedadlá, superšportové výstrednosti, nepohodlné sparťanské spracovanie. Luxus, aký sa na túto triedu patrí. Vzadu dostatok miesta aj pre vysokého muža, batožinový priestor rovnako veľký ako v štandardnom BMW radu 5. Všetko tradične prémiovo spracované, útulné, funkčné a na pomery triedy trocha stiesnené. Ako je to v BMW zvykom, priplatiť sa dá toho skutočne veľa a aj za veľa peňazí. Vďaka tomu si však dokážete prispôsobiť auto svojim požiadavkám. Nedokážete však z neho vyrobiť anjela, v génoch má totiž zakorenenú zlobu, stačí zošliapnuť plyn. Potom sa zadná poháňaná náprava postará o kultúrny program. Kolesá zadymia okolie a vy sa budete rútiť vpred smerom k vysoko ilegálnym rýchlostiam. Tie dokáže BMW pohltiť dokonale, a ak vás zastavia policajti, hystericky mávajúci fotografiou s údajom 190 km/h, nehádajte sa. Ak ste mali pocit, že ste nešli viac ako 130 km/h, bol to naozaj len pocit. Sily na zadnej náprave usmerňuje aktívny diferenciál, schopný rozdeliť ich v rozsahu 0 – 100 percent medzi jednotlivými kolesami. So zapnutým systémom M a s vypnutým stabilizačným systémom sa dá s M5 driftovať až do spálenia pneumatík, efektne a precízne presne. So zapnutým stabilizačným systémom dokážete prejsť zákrutu v štýlovom preklze, no do bláznivého driftu vás elektronika už nepustí. Ako komunikačný prostriedok medzi vodičom, motorom a zadnou nápravou dobre funguje 7-stupňová automatická dvojspojková prevodovka. S pokojom zvládne pomalú rýchlosť v zápche, rýchlo reaguje v prípade kick-downu a v poloautomatickom sekvenčnom radení je spoľahlivá, udrží vás aj v červenom poli a radí lahodne, rýchlo a bez odvrávania. Podvozok novej M5 je komunikatívny, zábavný a prirodzene športový. Jedinou slabinou, ktorá kazí jazdné vlastnosti, je fakt, že ak si neuvedomíte veľkosť auta a jeho váhu, poľahky stratíte zdravú mieru rizika a krízovú situáciu nemusíte vydržať. Obrie brzdové kotúče brzdia ukážkovo, no váhu nedokážu oklamať. Na dobrom povrchu sa BMW cíti skvele, na priečnych nerovnostiach je v „bežnom“ režime trocha nepokojné, v režime M tvrdé a uskakuje, no čitateľne a zvládnuteľne. Na volante tentoraz môžete nastaviť charakteristiku motora, tlmičov, diferenciálu i reakcie plynového pedála až v dvoch nastaveniach (predtým si M5 dokázala zapamätať len jedno). Skvelou možnosťou je individuálne nastavenie posilňovača riadenia i množstvo zobrazovaných informácií na head-up displeji. Takýto rozsah nastavení nemala žiadna z predošlých generácií. Jazda v M5 je nádherným motoristickým zážitkom, ktorý si budete chcieť v pravidelných intervaloch pripomínať. Pokojne si môžete doň sadnúť v kravate a exkluzívnej košeli. Stačí málo, stlačenie jedného tlačidla, a buďte si istí, že sa v obleku poriadne spotíte. Text: Samuel Vanko Foto: Hardy Mutschler Technické údaje BMW M5 Motor M5 Usporiadanie/palivo V8/benzín Prevodovka/počet stupňov A/7 Zdvihový objem cm3 4 395 Max. výkon kW/k 412/560 pri ot./min. 6 000 – 7 000 Max. krútiaci moment Nm 680 pri ot./min. 1 500 – 5 750 Dĺžka × šírka × výška mm 4 910 × 1 891 × 1 456 Rázvor mm 2964 Batožinový priestor l 520 Max. rýchlosť km/h 250 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 4,4 Kombinovaná spotreba l/100 km 9,9 Emisie CO2 g/km 232 Základná cena € 103 900








Pokračujte na ďalší príspevok »