Corvette ZR-1: Modrý diabol

Redakcia, 04.01.2008
Corvette predstaví v Detroite svoj špičkový model ZR-1. Generálny manažér značky Ed Peper povedal: "Kráľ sa vrátil." Je to skutočne tak?

Pri pohľade na exteriér musíme povedať, že áno. ZR-1 spĺňa všetky dizajnové atribúty moderného superšportu s prepracovanou aerodynamikou, karbónovou strechou a ďalšími detailami, polykarbonátovým oknom v prednej kapote, ktoré odhaľuje detaily motora a obrovskými diskami kolies. Tie predné majú 19 placov, zadné poctivých 20, oboje obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Sport 2, ktoré francúzska fabrika vyvinula špeciálne pre novú superkorvetu.

A hlavne zadné majú skutočne čo robiť, pretože sa musia vysporiadať s výkonom 462 kW (620 k) a krútiacim momentom 823 Nm nového 6,2-litrového motora V8 s kompresorom typu Roots od firmy Eaton s medzichaldičom vzduchu. Ten je spriahnutý s nakrátko odstupňovanou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá bola vystužená dielmi s pretekových prevodoviek. Veľa by mala vydržať aj dvojkotúčová spojka a posilnené hnacie hriadele. O zastavenie tejto besnej mašinérie sa postarajú karbónovo-kreamické ventilované brzdové kotúče s priemerom 394 mm vpredu a 380 mm vzadu, do ktorých sa zahryznú šesť a štvorpiestikové strmene. Auto používa najväčšie brzdové platničky so všetkých sériových modelov, ktoré pracujú s jednoplatničkovými brzdami.

Podvozok, doteraz považovaný za slabinu amerických športiakov, by pri ZR-1 mal spĺňať najvyššie nároky na stabilitu aj prijateľný komfort. Nezávislé zavesenie vrpedu aj vzadu prešlo dôsledným vyladením, v sériovej výbave sa nachádza aj systém Magnetic Selective Ride Control, ktorý reguluje nastavenie podľa štýlu jazdy, stavu vozovky a ďalších parametrov. Interiér zachováva tradíciu oddelených kokpitov, pridáva však vynikajúce materiály a skvelé spracovanie. Na ciferník tachometra sa zmestilo dokonca číslo 370. Vodič však pri využívaní potenciálu auta asi viac ocení projekciu údajov na čelné sklo. V plnej výbave samozrejme nechýba koža, navigačný systém a ďalšie príjemné drobnosti. Na všetkom sa v plnej nádhere skvie logo ZR-1, aby ste náhodou nezabudli, v čom práve sedíte. Celá táto nádhera váži len nejakých 1519 kg. Dá sa preto očakávať, že dynamické parametre, ktoré výrobca zverejní začiatkom leta, budú mimoriadne zaujímavé.

Text: Martin Ruisl
Foto: GM